Pragos auto s.r.o. - pragos,škoda,veterán,veteráni,veterány,auta,renovace

Domů
VETERÁNI ŠKODA

HRAČKY staré

Naše sbírka   Historie   Alfetta Spider   Amerika SSSR   Amerika 2   Cadillac Eldorado   BMW-M1   BRM 180.   Citroen CX   Chevrolet Corvette   Chevrolet Impala   Chevrolet Impala cabrio   De Tomaso Mangusta   Fairlady   Ferrari 312PB   Fiat 124 coupe   Fiat 126   Fiat 125p   Fiat 2300   Fiat Abarth 131 Raid   Fiat Ritmo   Ford Thunderbird Hardtop   Lamborghini Countach   Mercedes 250 gama   Mercedes 250   Mercedes 200   Mercedes   Mercedes C111 ČR   Mercedes C111 PLR   Mercedes Benz 280GE Safari   Opel Aero GT 1   Opel Aero GT 2   Opel Rekord   Porsche Carrera 10   Porsche Carrera RS   Porsche 911 Carrera   Porsche 917   Porsche 928   Porsche 928 Rallye   Porsche závodní   Porsche Le Mans   Porsche GT   PUCH G6   Sand Buggy   Sportovní vůz CCCP   Sportovní vůz GT   Sportovní vůz (Marx)   Škoda 1200 sedan   Škoda 1200 užitková   Škoda 110R   Škoda 120LS   TAPO luxus   Tatra 603 ČR   Tatra 613   Tatra 603 NDR   Volha GAZ-21   Wartburg 353   F1 Racing   F1 Ford 007 Tyrrell   F1 Joustra   F1 Matra   F1 Tyrell P34   F1 Tyrell   F1 Lotus s dynamem   F1 Lotus bowden   Moto Skútr Čezeta   Moto sportovní   Moto Honda 750   Moto Honda policie 1   Moto Honda policie 2   Moto policie 1   Moto policie 2   Moto se sajdkárou   Moto sovětské   Škoda 1203 sanita   Mercedes 408 hasiči   Mercedes 408 Safari   Bus Karosa ŠD11   Bus Škoda RTO   Bus Neoplan   Bus Odra   Bus exot   Dumper   Náklaďák Liaz Š100   Náklaďák Renault   Náklaďák sklápěč   Náklaďák valník   Náklaďák žebřík   Tatra 137   Tatra 148 sklápěč   Tatra 805 pružin. poh.   Tatra 805 dálkové ovl.   Tatra 813 tahač   Podvalník k tahači   Praga S5T valník   Bagr+drapák+jeřáb   Bagr BLR   Buldozer Fiat BD20   Buldozer Jumbo   Buldozer MS 80   Buldozer NDR 1   Buldozer TapoSuper   Buldozer T530   Nakladač BLR   Nakladač Fiat BD20   Nakladač pásový   Elektrický pásový nakladač   Parní válec   Pásák Arktid   Pásák DT-54   Pásák KDN   Pásák KDN pružinový   Pásák Lucil   Pásák Mars nákladní   Pásák Mars jeřáb   Pásák nákladní BAM   Pásák nákladní Bison   Pásák Polar 2   Stavebnice jeřábů   Elektrický jeřáb   Stříkačka hasičská   Traktor Zetor   Traktor Zetor 25   Traktor Zetor Crystal   Vysokozdvih Desta   Vysokozdvih NDR   Vysokozdvih   Vysokozdvih 1   Vysokozdvih 2   Vysokozdvih Linde   Vysokozdvih Forklift   Dělo samohybné X-10.   Protiletadlový dvojkanón   Protiletadlový komplet   Sovětský tank   Tank T54, T55   Tank T54   Tank T54, T55 velký   Tank T62   Tank KV-85   Tank T206   Tank osvětlovací   Samohybný dvojkanón M75   Auto-kosmos MLR   Interkosmos 1   Interkosmos 2   Kosmos   Lunochod 1   Lunochod 2   Lunochod Lunnik   Pásák kosmický   Pásák kosmický na klíček   Raketonosič Jupiter   Člun Orava   Ponorka Delphin   Lanovka   Letadélko Sokol   Letadlo Turbolet L-410   Lokomotiva 'Papoušek'   Pokladny   Pračky   Stirlingův motor   Šicí stroj DŠM-2   Šicí stroj Elektra   Šicí stroj Gabriela   Šicí stroj Mehanotehnika   Šicí stroj Michaela   Šicí stroj Regina   Televizory   Váhy   Ventilátorek   Pes Japan   Pes hnědý   Pes mini   Pes bílý 1   Pes bílý 2   OSTATNÍ   PAPÍROVÉ
 

LETADÉLKO SOKOL. Výrobce IGLA Trhové Sviny, ČSSR.
Kombinace kov-plast (letadélko). Délka ramena cca 45 cm, rozpětí křídel cca 23 cm.
Další ze zajímavých počinů továrny.  Ocelový plech, kovové díly, letadélko polyamid. Vyráběl se v období okolo roku 1960. Na krabici se podařilo rozluštit rok výroby - 1961. V čem spočívá zvláštnost této hračky? Jednak v tom, že byl zvolen poměrně neobvyklý námět - létající letadlo do pokoje nebo na stůl je podezřelý nápad. Jednak v tom, jak se konstruktéři vypořádali s nástrahami problému letu malou rychlostí.
Dnes, v době dostupných letadel řízených rádiem, se zdá nepředstavitelné, že kromě volně létajících modelů se létalo s upoutanými letadly. Model byl upoután dlouhými dvěma dráty k rukojeti, kterou držela obsluha v ruce a přitahováním jednoho či druhého drátu se ovládala výškovka, tedy výška letu nad zemí. Tak se dalo startovat ze země (k tomu byla nutná druhá osoba, která rozběhla motor a pustila model k rozjezdu), ale rovněž i přistávat, tak jako opravdové letadlo. Létalo se tedy v kruhu, jehož poloměr byl dán délkou vodicích drátů.
To možná inspirovalo tvůrce hračky (tehdy bylo normální takto s modely létat), ale velikost byla silně omezujícím faktorem. Myšlenka použití pylonu jako středu kruhového letu s poloměrem asi 35 cm byla spásná ve smyslu napájení motorku letadla, takže baterie byly v podstavci pylonu a pomocí kontaktů se napájel motorek. Aby dítě mělo možnost letoun sledovat, nebyla možná příliš veliká rychlost letadla. Sledovatelná je ještě frekvence otáčení asi 1 Hz (letadlo oběhne jednou dokola za sekundu), což odpovídá rychlosti 2,2 ms-1. I když tíha letadélka z polyamidu s motorkem (1,19 N) je vyvažována protizávažím (má cca 320 g a zároveň slouží k dynamickému vyvážení letadla za letu) a ke vzletu by stačil malý vztlak křídla, je létání zajišťováno jinak.
Jedinou významnou aerodynamickou silou je tah vrule. Mnohem větší silou působí letadélko na hřídelku pylonu - jedná se o reakci na dostředivou sílu (to je síla, která zakřivuje dráhu, jinak by totiž podle zákona setrvačnosti letělo rovně  - při rychlosti 2,2 ms-1 je tato síla asi 1,6 N) a aerodynamické vztlakové síly jsou proti ní velmi malé (je to asi jen padesátina dostředivé síly). Vzhledem k tomu, že střed otáčení ramena s letadlem je 12 cm vysoko, při vzrůstající frekvenci otáčení se skládají momenty tří sil: reakce na dostředivou sílu a vztaková síla křídla rostou s druhou mocninou frekvence otáčení zatímco vyvažovaná tíha letadla je stále stejná. Výsledný moment těchto sil vzhledem ke špičce pylonu pak určuje sklon ramene, takže se vzrůstající frekvencí otáčení se sklon ramene zmenšuje a při nejvyšší rychlosti letadélko létá ve vodorovné rovině procházející těsně pod hrotem pylonu, kdy moment reakce na dostředivou sílu se blíží nule (protože rameno, na kterém síla působí, se blíží nule - přímka, na níž síla působí, prochází těsně pod hrotem) . Kdyby rameno nemělo při startu žádný sklon, letadlo by nikdy nevzlétlo. Mluvíme tedy jen o "létání" v uvozovkách. Důkazem, že se nejedná o aerodynamický let je skutečnost, že letadélko "létá" i pozadu, i když se startem tímto směrem má problémy, které pramení z toho, že vrtule má vyšší účinnost v předpokládaném směru letu (na brzdění to stačí, ale na start již je tah malý).  Reklamní fotografie, ukazující tuto hračku v poloze vysokého letu, mohly být pořízeny pouze v klidu, nikoliv za letu. Pokud by se nějakým způsobem podařilo letadélko dostat na vyšší rovinu letu než je výška pylonu, pak by dostředivá síla způsobila opačně orientovaný moment a sklon ramene by se zmenšoval, až by opět létalo zhruba ve výšce pylonu.
Zajímavé je, že tento "neaerodynamický" let vypadá velmi věrně a "létání" s hračkou je velmi hezké. Aby bylo možno i přistávat (aniž bychom museli čekat, až tření rotaci zastaví), je na ovladači poloha STOP, která obrátí polaritu napájení, takže vrtule netáhne, ale brzdí. I tato funkce působí velmi věrně a dá se s ní velmi vyhrát.
Ovladač má dva stupně START a dva stupně STOP, přičemž při jednom stupni jsou zapojeny všechny tři články a při druhém pouze dva. Tři články potřebujeme pro start, protože díky ovládacímu kabelu musí letadélko startovat s podvozkem těsně před kabelem, aby se za jednu otočku ramene stačilo odpoutat od země a kabel přeskočit.
Jedna verze hračky (modrožlutá) má ovladač s páčkou z bakelitu. Druhá verze (karmínověžlutá) měla páčku ovladače z polyamidu. Která z verzí je starší se lze jen domnívat.
Obě verze jsou plně funkční. Karmínověžlutá verze měla původně nefunkční ovladač a motorek byl proto napájen z libovolné baterie přímo pomocí banánků (toto řešení bylo odstraněno a ovladač správně zapojen a zprovozněn), což s sebou neslo i nutnost odmontovat box na baterie ze základny pylonu (zatím zpět přichycen šroubky místo dutých nýtků). Příčinou této úpravy zřejmě byla určitá nespolehlivost kontaktů ovladače, na nichž byla patrná neúspěšná snaha o zlepšení funkce ovladače.
Předlohou byl skutečný letoun Sokol M1D konstruktéra Zdeňka Rubliče, který se vyráběl v různých verzích ve firmě Automobilové závody, n.p., Choceň (dříve Beneš-Mráz, později Orličan, n.p.) od roku 1946 (verze M1A). Odkaz na stručné české stránky NTM věnované verzi M1C a stránky nadšeného německého sběratele, který Sokol M1D restauroval.
Jan Kuchař

  • 10
     
     

  • 20
     
     

  • 30
     
     

  • 40
     
     
    Detail ovladače s polyamidovou páčkou.

  • 100
     
     
    Pohled na krabici k hračce

  • 150
     
     
    Otevřená krabice s uložením pro hračku a návodem na víku.

  • 160
     
     

  • 200
     
     
    Letadélko s ovládacím přepínačem z bakelitu.

  • 250
     
     
    Podstavec pylonu s bateriemi, vedle leží hřídelka s hrotem a kontakty

  • 300
     
     
    Letadélko Sokol

  • 350
     
     
    Sokol M1D

  • 400
     
     
    Detail lůžka s viditelnými kontakty pro napájení motorku letadla. Jeden pól jsou měděné plíšky po obou stranách (dotýkají se vnější strany hřídelky), druhým pólem je vlastní konstrukce ramene, která se uprostřed lůžka dotýká hrotu hřídelky.

  • 450
     
     
    Pohled zespodu odhaluje nasazovací držák se dvěma nýty k upevnění na rameno a otvor pro kontakt druhého pólu blízko kořenu křídla

  • 470
     
     
    Podstavec při pohledu zdola s odejmutým víkem baterií (akumulátorů).

  • 500
     
     
    Zrekonstruované schéma zapojení hračky z krytu baterií. To původní je potrhané od kontaktů baterií.

  • 550
     
     
    Schematické znázornění podstaty "letu". Moment reakce na dostředivou sílu letadélko zvedá v závislosti na rychlosti až do maximální výšky letu, kdy se tento moment blíží nule, a výška těžiště letadla je přibližně ve výšce hrotu pylonu.

PRAGOS
Na Strži 35
Praha 4 - 14000
Česká Republika
Návštěvy prosíme po email přípravě!