Pragos auto s.r.o. - pragos,škoda,veterán,veteráni,veterány,auta,renovace

Domů
VETERÁNI ŠKODA

HRAČKY staré

Naše sbírka   Historie   Alfetta Spider   Amerika SSSR   Amerika 2   Cadillac Eldorado   BMW-M1   BRM 180.   Citroen CX   Chevrolet Corvette   Chevrolet Impala   Chevrolet Impala cabrio   De Tomaso Mangusta   Fairlady   Ferrari 312PB   Fiat 124 coupe   Fiat 126   Fiat 125p   Fiat 2300   Fiat Abarth 131 Raid   Fiat Ritmo   Ford Thunderbird Hardtop   Lamborghini Countach   Mercedes 250 gama   Mercedes 250   Mercedes 200   Mercedes   Mercedes C111 ČR   Mercedes C111 PLR   Mercedes Benz 280GE Safari   Opel Aero GT 1   Opel Aero GT 2   Opel Rekord   Porsche Carrera 10   Porsche Carrera RS   Porsche 911 Carrera   Porsche 917   Porsche 928   Porsche 928 Rallye   Porsche závodní   Porsche Le Mans   Porsche GT   PUCH G6   Sand Buggy   Sportovní vůz CCCP   Sportovní vůz GT   Sportovní vůz (Marx)   Škoda 1200 sedan   Škoda 1200 užitková   Škoda 110R   Škoda 120LS   TAPO luxus   Tatra 603 ČR   Tatra 613   Tatra 603 NDR   Volha GAZ-21   Wartburg 353   F1 Racing   F1 Ford 007 Tyrrell   F1 Joustra   F1 Matra   F1 Tyrell P34   F1 Tyrell   F1 Lotus s dynamem   F1 Lotus bowden   Moto Skútr Čezeta   Moto sportovní   Moto Honda 750   Moto Honda policie 1   Moto Honda policie 2   Moto policie 1   Moto policie 2   Moto se sajdkárou   Moto sovětské   Škoda 1203 sanita   Mercedes 408 hasiči   Mercedes 408 Safari   Bus Karosa ŠD11   Bus Škoda RTO   Bus Neoplan   Bus Odra   Bus exot   Dumper   Náklaďák Liaz Š100   Náklaďák Renault   Náklaďák sklápěč   Náklaďák valník   Náklaďák žebřík   Tatra 137   Tatra 148 sklápěč   Tatra 805 pružin. poh.   Tatra 805 dálkové ovl.   Tatra 813 tahač   Podvalník k tahači   Praga S5T valník   Bagr+drapák+jeřáb   Bagr BLR   Buldozer Fiat BD20   Buldozer Jumbo   Buldozer MS 80   Buldozer NDR 1   Buldozer TapoSuper   Buldozer T530   Nakladač BLR   Nakladač Fiat BD20   Nakladač pásový   Elektrický pásový nakladač   Parní válec   Pásák Arktid   Pásák DT-54   Pásák KDN   Pásák KDN pružinový   Pásák Lucil   Pásák Mars nákladní   Pásák Mars jeřáb   Pásák nákladní BAM   Pásák nákladní Bison   Pásák Polar 2   Stavebnice jeřábů   Elektrický jeřáb   Stříkačka hasičská   Traktor Zetor   Traktor Zetor 25   Traktor Zetor Crystal   Vysokozdvih Desta   Vysokozdvih NDR   Vysokozdvih   Vysokozdvih 1   Vysokozdvih 2   Vysokozdvih Linde   Vysokozdvih Forklift   Dělo samohybné X-10.   Protiletadlový dvojkanón   Protiletadlový komplet   Sovětský tank   Tank T54, T55   Tank T54   Tank T54, T55 velký   Tank T62   Tank KV-85   Tank T206   Tank osvětlovací   Samohybný dvojkanón M75   Auto-kosmos MLR   Interkosmos 1   Interkosmos 2   Kosmos   Lunochod 1   Lunochod 2   Lunochod Lunnik   Pásák kosmický   Pásák kosmický na klíček   Raketonosič Jupiter   Člun Orava   Ponorka Delphin   Lanovka   Letadélko Sokol   Letadlo Turbolet L-410   Lokomotiva 'Papoušek'   Pokladny   Pračky   Stirlingův motor   Šicí stroj DŠM-2   Šicí stroj Elektra   Šicí stroj Gabriela   Šicí stroj Mehanotehnika   Šicí stroj Michaela   Šicí stroj Regina   Televizory   Váhy   Ventilátorek   Pes Japan   Pes hnědý   Pes mini   Pes bílý 1   Pes bílý 2   OSTATNÍ   PAPÍROVÉ
 

LANOVKA. Výrobce Igla Trhové Sviny, ČSSR.
Převážně kov, kabinky plastové. Rozměr základny strojovny 16.5 x 14.5 cm. Cca 1960
.
Další velmi zajímavá hračka vyráběná v tomto podniku. Opět se jedná o kombinaci kov - plast, kdy plast byl použit jen na některe detaily pohonu a lehké kabinky lanovky (tím pádem velmi choulostivé). Technicky se opět jedná o pečlivě vymyšlené dílko s některými neobvyklými vlastnostmi, jako je automatické přepínání směru jízdy kabinek pomocí přepínací páčky u strojovny lanovky. Prostě typická IGLA s názorným a zřejmým mechanickým řešením.
Pohon byl obstaráván motorkem na 2,4 V, u starší verze to byl typ E-1, u novější typ DMP-3. Motorek s kovovými převody je uložen ve výkyvném a odpruženém šasi ve strojovně lanovky. Asi nejzajímavější částí hry byla stavba lanové dráhy, kdy bylo, podobně jako u skutečných lanovek, použito nosného a tažného lana (tehdy to mohly být pouze rybářské vlasce různé nosnosti a tudíž průměru). Nosné lano vedlo v mechanizmu poněkud níže a bylo zakončeno v navíjecím bubnu se západkou a rohatkou, aby bylo možno nosné lano podle situace napnout. Díl s navíjecím bubnem se zpravidla zavěsil na okenní kliku a spodní díl lanovky se stanicí a pohonem se přichytil, například ke stolu, přiloženou svěrkou. Pak se nosné lano vypnulo. Tažné lano se provléklo nosnými lištami kabinek, omotalo kolem hyperboloidní (tvar jako miniaturní chladicí věž elektrárny) kladky náhonu a vytvořilo uzavřenou smyčku napínanou odpruženou kladkou na horní části s napínacím bubnem. Tažné lano pak procházelo konci pákového přepínače, který zajišťoval změnu polarity napájení, čímž kabinka, která dorazila do dolní stanice přepnula napájení a kabinka se tak automaticky vydala opět nahoru. Druhá kabinka, která byla umístěna na protilehlé straně pohonné smyčky, pak totéž udělala po svém příjezdu do dolní stanice. Jednalo se tak o automatickou kyvadlovou dopravu nahoru a dolů. Obsluha mohla pouze pomocí spínače ovládat, kdy lanovka pojede, či bude stát (třeba podle jízdního řáduLaughing).
Známé jsou tři verze provedení, které se lišily použitou barvou a provedením obalu - krabicí. Obě verze, které máme ve sbírce, se liší především typem přepínače. Novější verze pak byla opatřena na základně pohonu nazelenalým kladívkovým lakem, zatímco nejstarší verze má velmi krásný ?scvrklý? zelený lak, působící jako tráva. Prostřední verze má hladký zelený nátěr základny. Krabice nejnovější verze byla vyvedena již s modernější grafikou, ale jednalo se o méně bytelný materiál. Grafika starší verze byla klasická ve stylu dětské kresby.
Z dvou exemlářů lanovky je složen jeden kompletní a bezvadný soubor: dvě strojovny, jedna sada kabinek (druhá sada má různá poškození - zasklení, nosníky), jeden koncový díl s napínacím bubnem nosného lana (druhý díl nemá napínací mechanizmus nosného lana), jedna svěrka.
Jan Kuchař

  • 100
     
     
    Pohled na obě strojovny opatřené budovou a příslušenství.

  • 150
     
     
    Jiný pohled na obě strojovny a příslušenství.

  • 200
     
     
    Detailní pohled na obě strojovny ze směru "s kopce". Patrná jsou ramena páky přepínače a jiné motorky (typ E-1 je vpravo).

  • 250
     
     
    Detail přepínače polarity zdroje u staršího typu - kontakty byly umístěny ze strany středního dílu přepínače, což vyžaduje pečlivé vyladění, aby se dotýkaly současně oba póly.

  • 300
     
     
    Novější typ přepínače - kontakty procházejí bílým dílem přepínače shora dolů, takže nejsou tak háklivé na přesné vyladění polohy kontaktů, jako tomu bylo u starší verze přepínače. Nicméně se objevuje nutnost vyladit přítlak horních pevných kontaktů, aby třením nebránily pohybu bílého dílu, protože síla, která provádí přepnutí je velmi malá (labilní polohu přepínače zajišťuje jemná pružinka zvláštního tvaru - je patrná mezi horním očkem bílého dílu přepínače a pákou pro doraz kabinky).

  • 320
     
     
    Schema vedeni lanek ve strojovně dolní stanice.

  • 340
     
     
    Schema vedení lanek v mechanizmu horní "stanice".

  • 350
     
     
    Detaily kabinek. Roztomilé, ale velmi choulostivé, o čemž svědčí stav těch nepoužitelných exemlářů.

  • 400
     
     
    Víko krabice starší verze s klasickou kresbou.

  • 450
     
     
    Vnitřek krabice s výřezy pro uložení příslušenství.

  • 500
     
     
    Vyrobeno, když jsem byl malý kluk...

  • 550
     
     
    Ukázka krabice pro novou verzi (použito foto z aukčního portálu).

  • 600
     
     
    Ukázka kladívkového laku základny strojovny u nejnovější verze. Moc technické, podle mého mínění. Použito foto z aukčního portálu.

PRAGOS
Na Strži 35
Praha 4 - 14000
Česká Republika
Návštěvy prosíme po email přípravě!