Pragos auto s.r.o. - pragos,škoda,veterán,veteráni,veterány,auta,renovace

Domů
VETERÁNI ŠKODA

HRAČKY staré

Naše sbírka   Historie   Alfetta Spider   Amerika SSSR   Amerika 2   Cadillac Eldorado   BMW-M1   BRM 180.   Citroen CX   Chevrolet Corvette   Chevrolet Impala   Chevrolet Impala cabrio   De Tomaso Mangusta   Fairlady   Ferrari 312PB   Fiat 124 coupe   Fiat 126   Fiat 125p   Fiat 2300   Fiat Abarth 131 Raid   Fiat Ritmo   Ford Thunderbird Hardtop   Lamborghini Countach   Mercedes 250 gama   Mercedes 250   Mercedes 200   Mercedes   Mercedes C111 ČR   Mercedes C111 PLR   Mercedes Benz 280GE Safari   Opel Aero GT 1   Opel Aero GT 2   Opel Rekord   Porsche Carrera 10   Porsche Carrera RS   Porsche 911 Carrera   Porsche 917   Porsche 928   Porsche 928 Rallye   Porsche závodní   Porsche Le Mans   Porsche GT   PUCH G6   Sand Buggy   Sportovní vůz CCCP   Sportovní vůz GT   Sportovní vůz (Marx)   Škoda 1200 sedan   Škoda 1200 užitková   Škoda 110R   Škoda 120LS   TAPO luxus   Tatra 603 ČR   Tatra 613   Tatra 603 NDR   Volha GAZ-21   Wartburg 353   F1 Racing   F1 Ford 007 Tyrrell   F1 Joustra   F1 Matra   F1 Tyrell P34   F1 Tyrell   F1 Lotus s dynamem   F1 Lotus bowden   Moto Skútr Čezeta   Moto sportovní   Moto Honda 750   Moto Honda policie 1   Moto Honda policie 2   Moto policie 1   Moto policie 2   Moto se sajdkárou   Moto sovětské   Škoda 1203 sanita   Mercedes 408 hasiči   Mercedes 408 Safari   Bus Karosa ŠD11   Bus Škoda RTO   Bus Neoplan   Bus Odra   Bus exot   Dumper   Náklaďák Liaz Š100   Náklaďák Renault   Náklaďák sklápěč   Náklaďák valník   Náklaďák žebřík   Tatra 137   Tatra 148 sklápěč   Tatra 805 pružin. poh.   Tatra 805 dálkové ovl.   Tatra 813 tahač   Podvalník k tahači   Praga S5T valník   Bagr+drapák+jeřáb   Bagr BLR   Buldozer Fiat BD20   Buldozer Jumbo   Buldozer MS 80   Buldozer NDR 1   Buldozer TapoSuper   Buldozer T530   Nakladač BLR   Nakladač Fiat BD20   Nakladač pásový   Elektrický pásový nakladač   Parní válec   Pásák Arktid   Pásák DT-54   Pásák KDN   Pásák KDN pružinový   Pásák Lucil   Pásák Mars nákladní   Pásák Mars jeřáb   Pásák nákladní BAM   Pásák nákladní Bison   Pásák Polar 2   Stavebnice jeřábů   Elektrický jeřáb   Stříkačka hasičská   Traktor Zetor   Traktor Zetor 25   Traktor Zetor Crystal   Vysokozdvih Desta   Vysokozdvih NDR   Vysokozdvih   Vysokozdvih 1   Vysokozdvih 2   Vysokozdvih Linde   Vysokozdvih Forklift   Dělo samohybné X-10.   Protiletadlový dvojkanón   Protiletadlový komplet   Sovětský tank   Tank T54, T55   Tank T54   Tank T54, T55 velký   Tank T62   Tank KV-85   Tank T206   Tank osvětlovací   Samohybný dvojkanón M75   Auto-kosmos MLR   Interkosmos 1   Interkosmos 2   Kosmos   Lunochod 1   Lunochod 2   Lunochod Lunnik   Pásák kosmický   Pásák kosmický na klíček   Raketonosič Jupiter   Člun Orava   Ponorka Delphin   Lanovka   Letadélko Sokol   Letadlo Turbolet L-410   Lokomotiva 'Papoušek'   Pokladny   Pračky   Stirlingův motor   Šicí stroj DŠM-2   Šicí stroj Elektra   Šicí stroj Gabriela   Šicí stroj Mehanotehnika   Šicí stroj Michaela   Šicí stroj Regina   Televizory   Váhy   Ventilátorek   Pes Japan   Pes hnědý   Pes mini   Pes bílý 1   Pes bílý 2   OSTATNÍ   PAPÍROVÉ
 

PÁSÁK DT-54. Výrobce ???,  ČÍNA. 
Plech, délka 18cm.
Tuto hračku jsme pořídili ze zvědavosti, aniž bychom znali její původ. Zaujala nás tvarová příbuznost s legendárním sovětským pásovým traktorem
DT-54, který se v šedesátých letech u nás hojně používal v zemědělství. Zároveň nás lákalo porovnání mezi touto hračkou a Tapo Super jak z hlediska funkčnosti, tak i provedení a koncepce.
Hračka byla vyrobena v Číně a nese typické znaky tehdejší východoasijské výroby plechových hraček: nerozebiratelnost, tenký cínovaný plech, řada světelných a zvukových efektů.
Po vyčištění a opravě (elektrické zapojení) je plně funkční. Chybí mu několik detailů: světla, uzávěr chladiče a nádrže, půl figurky v kabině, zasklení kabiny. Je znát, že si s ním někdo hodně vyhrál (odřeniny laku, drobné deformace na střeše), což lze pochopit vzhledem k jeho velmi příjemnému ovládání. Na druhou stranu k němu není možné nic připojit a nemá ani možnost buldozerové radlice.
Koncepce hračky je zcela odlišná od řešení u Tapo Super. Použito je pouze elektrické řízení směru pomocí dvou elektromotorků, které jsou umístěny vpředu. Buď je v chodu jen jeden motorek (hračka zatáčí), nebo oba (hračka jede rovně a má větší sílu, jelikož pracují oba motorky současně). Přepínání motorků se děje přepínačem ve tvaru volantu, což je příjemné na ovládání - řídí se velmi lehce. Směr jízdy vpřed nebo vzad se ovládá oddělenými tlačítky.
Hračka je poplatná tehdejší technologii, která má zřejmě původ v Japonsku: kovové převody, spoje jsou provedeny u plechových dílů výhradně pomocí zahnutých jazýčků, což je riskantní při opravách. Zejména možnost vstupu k mechanice pohonu, by měla být řešena jako rozebiratelný spoj (Tapo Super rovněž používá u mnoha dílů zahnutých jazýčků, ale například podvozek se dá kdykoliv oddělit pomocí šroubku). Plechové díly jsou z poměrně tenkého plechu (cca tlouštky 0,25 mm) s potiskem, takže snadno může dojít při hraní k jejich deformaci. Tapo Super má díly lisované z plechu tlousťky cca 0,5 a jsou vesměs lakované (například podvozek dvousložkovým kladívkovým lakem).
Tento pásový traktor oplývá rovněž vymoženostmi typickými pro tuto dobu: má jednak v motorovém prostoru žárovičku, která bliká 4 krát za otáčku pohonného kola a má i řehtačku, která klape 9 krát za otočku kola. Obojí funguje při pohybu jen jednoho z pásů (když není diferenciál). Při jízdě tak vytváří dost nepříjemnou zvukovou kulisu. Po vyhnutí klapacího jazýčku je chod hračky velice kultivovaný a tichý.
Na rozdíl od mnoha jiných hraček východoasijské provenience tehdejší doby, na které se dalo při jejich činnosti jen koukat (vyhnuly se překážce, nespadly se stolu,...) s timto traktorem se dá pěkně jezdit přes překážky.
Zájemcům o absurdní divadlo doporučuji shlédnout záznam startování motoru skutečného DT-54 na tomto VIDEU (původní video s délkou startování asi 6! minut již není dostupné, takže je nyní nahrazeno poněkud úspěšnějším pokusem startu v trvání něco přes 2 minuty, ale roztahování jednoho pásáku druhým rovněž stojí za shlédnutí). Stroj totiž nemá elektrický starter, takže je nejprve nutno nastartovat ručně (jako u sekačky) menší dvoutaktní motor (346 ccm, 10 k, jednoválec), s jehož pomocí se pak startuje hlavní diesel. Celé představení startu trvá asi 2 minuty a nutno dodat, že řešení vychází zřejmě ze znalosti široké ruské duše.
Jan Kuchař 

  • 10
     
     

  • 50
     
     

  • 100
     
     

  • 200
     
     

  • 250
     
     

  • 300
     
     
    Detail podvozku. Vlevo nahoře podvozku je plechový jazyk řehtačky, pod ním je přerušovač blikání žárovky.

  • 350
     
     
    Detail pohonného mechanizmu. Vpravo jsou převody patřící k hornímu motorku, vlevo pak převody patřící k dolnímu motorku, který je zakryt.

  • 400
     
     
    Koncepce obou motorků vpředu nad sebou sice šetří elegantně místo, ale hračka je tak příliš těžká na "čumák", takže se jí mírně zvedá zadní část.

  • 450
     
     

  • 500
     
     

PRAGOS
Na Strži 35
Praha 4 - 14000
Česká Republika
Návštěvy prosíme po email přípravě!