HRAČKY staré
ŠKODA 1200. Výrobce IGLA Trhové Sviny, ČSSR.
Plast, délka 20 cm.
Jedna z nejvíce ceněných hraček u nás. Vyráběna byla v několika verzích v podniku IGLA v Trhových Svinech, ČSSR kolem roku 1960. Ve značné míře se u ní využívala umělá hmota silon (polyamid-6), z níž byla například celá karoserie (hmota se neprobarvovala, a proto bylo nutno díly lakovat vypalovacím lakem, takže vzhled karoserie byl velmi blízký skutečnému vozu, ale časem mohlo docházet k odlupování silné vrstvy barvy), ovládací skříňka včetně volantu a přepínačů směru jízdy a osvětlení (u verze s dálkovým ovládáním bowdenem), disky kol. Podvozek byl tehdy typicky plechový výlisek, takže tato kombinace pevného a houževnatého plastu s ocelovým plechem se projevovala velkou odolností. Zřejmě proto se celá řada těchto hraček dochovala do dnešních dnů, i když některé se značnými šrámy a zrezivělé. Zajímavostí bylo i odpružení celé zadní nápravy i s převodovkou IGLA 03-F, která kývala kolem osy, procházející vnějšími úchyty motoru. Pružení zajšťovala plochá pružinka ve tvaru neúplného oválu na zadním konci převodovky.
Hračka měla odklápěcí kapotou motoru, pod níž byly zabudovány dvě žárovky, z nichž jedna (ta více vpředu) prosvětlovala hlavní reflektory a "slzu" na kapotě, ta druhá (skrytá pod krytem více vzadu) prosvěcovala směrovky. Jejich blikání pak zajišťoval přerušovač na jednom z předních kol. Tvar přerušovače (plochý polokotouček na hřídelce kola) a kontaktu způsoboval, že k přerušovanému spínání docházelo jen tehdy, když autíčko zatáčelo. Celkem důmyslné a přehledné řešení, které se dalo seřizovat, ale vyladit ho nebylo vůbec snadné vzhledem k tomu, že tvar kontaktu zcela přesně nekopíroval dráhu vačky při změnách směru..
Ovládací skříňka měla přepínač na světla (svítila buď jen hlavní světla nebo jen směrovky) a přepínač směru jízdy. Volant přes šroubový převod s velkým stoupáním tahal za lanko bowdenu. Vzhledem k tomu bylo možno ovladač zavěsit na krk, a tak si uvolnit ruce pro tři ovládací prvky - volant, směr jízdy, světla.
Sedan se vyráběl ve verzi dálkově ovládané bowdenem a napájením plochou baterií nebo jen s pružinovým pohonem.
Česká Republika