Pragos auto s.r.o. - pragos,škoda,veterán,veteráni,veterány,auta,renovace

Domů
VETERÁNI ŠKODA
 

HRAČKY staré

Naše sbírka   Historie   Alfetta Spider   Amerika 2   Cadillac Eldorado   BMW-M1   BRM 180.   Citroen CX   Chaika   Chevrolet Corvette   Chevrolet Impala   Chevrolet Impala cabrio   De Tomaso Mangusta   Fairlady   Ferrari 312PB   Fiat 124 coupe   Fiat 126   Fiat 125p   Fiat 2300   Fiat Abarth 131 Raid   Fiat Ritmo   Ford Thunderbird Hardtop   Lamborghini Countach   Mercedes 250 gama   Mercedes 250   Mercedes 200   Mercedes Benz 250   Mercedes C111 ČR   Mercedes C111 PLR   Mercedes Benz 280GE Safari   Opel Aero GT 1   Opel Aero GT 2   Opel Rekord   Porsche Carrera 10   Porsche Carrera RS   Porsche 911 Carrera   Porsche 917   Porsche 928   Porsche 928 Rallye   Porsche závodní   Porsche Le Mans   Porsche GT   PUCH G6   Sand Buggy   Sportovní vůz CCCP   Sportovní vůz GT   Sportovní vůz (Marx)   Škoda 1200 sedan   Škoda 1200 užitková   Škoda 110R   Škoda 120LS   TAPO luxus   Tatra 603 ČR   Tatra 613   Tatra 603 NDR   Volha GAZ-21   Wartburg 353   F1 Racing   F1 Ford 007 Tyrrell   F1 Joustra   F1 Matra   F1 Tyrell P34   F1 Tyrell   F1 Lotus s dynamem   F1 Lotus bowden   Moto Skútr Čezeta   Moto sportovní   Moto Honda 750   Moto Honda policie 1   Moto Honda policie 2   Moto policie 1   Moto policie 2   Moto se sajdkárou   Moto sovětské   Škoda 1203 sanita   Mercedes 408 hasiči   Mercedes 408 Safari   Bus Karosa ŠD11   Bus Škoda RTO   Bus Neoplan   Bus Odra   Bus exot   Dumper   Náklaďák Liaz Š100   Náklaďák Renault   Náklaďák sklápěč   Náklaďák valník   Náklaďák žebřík   Tatra 137   Tatra 148 sklápěč   Tatra 805 pružin. poh.   Tatra 805 dálkové ovl.   Tatra 813 tahač   Podvalník k tahači   Praga S5T valník   Bagr+drapák+jeřáb   Bagr BLR   Buldozer Fiat BD20   Buldozer Jumbo   Buldozer MS 80   Buldozer NDR 1   Buldozer TapoSuper   Buldozer T530   Nakladač BLR   Nakladač Fiat BD20   Nakladač pásový   Elektrický pásový nakladač   Parní válec   Pásák Arktid   Pásák DT-54   Pásák KDN   Pásák KDN pružinový   Pásák Lucil   Pásák Mars nákladní   Pásák Mars jeřáb   Pásák nákladní BAM   Pásák nákladní Bison   Pásák Polar 2   Stavebnice jeřábů   Elektrický jeřáb   Stříkačka hasičská   Traktor Zetor   Traktor Zetor 25   Traktor Zetor Crystal   Vysokozdvih Desta   Vysokozdvih NDR   Vysokozdvih   Vysokozdvih 1   Vysokozdvih 2   Vysokozdvih Linde   Vysokozdvih Forklift   Dělo samohybné X-10.   Protiletadlový dvojkanón   Protiletadlový komplet   Sovětský tank   Tank T54, T55   Tank T54   Tank T54, T55 velký   Tank T62   Tank KV-85   Tank T206   Tank osvětlovací   Samohybný dvojkanón M75   Auto-kosmos MLR   Interkosmos 1   Interkosmos 2   Kosmos   Lunochod 1   Lunochod 2   Lunochod Lunnik   Pásák kosmický   Pásák kosmický na klíček   Raketonosič Jupiter   Člun Orava   Ponorka Delphin   Lanovka   Letadélko Sokol   Letadlo Turbolet L-410   Lokomotiva (Papoušek)   Pokladny   Pračky   Stirlingův motor   Šicí stroj DŠM-2   Šicí stroj Elektra   Šicí stroj Gabriela   Šicí stroj Mehanotehnika   Šicí stroj Michaela   Šicí stroj Regina   Televizory   Váhy   Ventilátorek   Pes Japan   Pes hnědý   Pes mini   Pes bílý 1   Pes bílý 2   OSTATNÍ   PAPÍROVÉ
 

TATRA 137. Výobce Tatrasmalt Pohorelá, ČSSR.
Karoserie a ovladač plast, podvozek kovový. Délka 21 cm.
Další z velmi ceněných hraček. Hračka vycházela z málo známé dvounápravové verze známého nákladního automobilu Tatra 138. Byly vyráběny dvě varianty: SKLÁPĚČKA a TAHAČ s dvěma přívěsy (mrazírenským a podvalníkem). Velmi zajímavou byla zejména sklápěčka, která byla řešena tak, že po stisknutí páčky proti pružině pod korbou došlo k odchýlení motorku od soukolí pohonu hračky a tím k pohonu sklopení korby. Sklopení bylo ukončeno automaticky pomocí plastového výstupku na korbě, který ve zdvihnuté poloze odjistil vychýlení motorku, a ten se pružinou vrátil zpět do záběru ozubených kol pohonu. Pokud tedy byl zapnutý motorek na směr vpřed, tak buď jel nebo sklápěl a po ukončení sklápění pokračoval v jízdě.
Existovala
tři řešení pohonu:
1. Poloha motorku příčná, převody pouze čelními ozubenými koly, bowdenové ovládání vstupovalo do hračky shora přední kapotou.

2. Poloha motorku příčná, bez převodu na zdvihání korby - určeno pro tahač. Vstup bowdenového ovládání je shora za kabinou.
3. Poloha motorku podélná, primární převod od motorku byl šnekový, bowdenové ovládání vstupovalo do hračky v zadní části podvozku. Nevýhodou tohoto řešení byla samosvornost šnekového převodu, takže pokus o pohyb hračky bez motoru mnohdy skončil poškozeným soukolím nebo motorkem (vylomení čela motorku osovou silou na šnek).
Určitou specialitou je ovládání hračky, které je u nejrozšířenější verze dvoudílné - anatomická plastová skříňka s volantem a přepínačen směru jízdy a na kabelu zavěšená plechová krabička na plochou baterii (tuto krabičku na baterii pak výrobce používal i u jiných hraček jako například fén, větrák). Specialitou je, že konstruktér pravděpodobně předpokládal anatomické držení skříňky ve svislé poloze, kdy volant byl na pravé straně. I ve svislé poloze by uživatel předpokládal, že volatem se bude otáčet podobně, jakoby byl vodorovně. Bohužel se volant otáčí zcela opačně! Další možností je, vzhledem k tomu, že stejným neduhem trpí i hračka Tatra 805, že konstruktér nikdy neřídil autoMrkající. V plastové ovladači je sice možnost vést bowden nad páčku volantu (to by otáčení volantu odpovídalo směru, kam chci jet) nebo pod ni. Bohužel rameno páčky volantu není symetrické, takže delší rameno s otvorem pro strunu lze použít jen pod volantem - nad volantem příliš vyčnívá ze skříňky.
Máme jeden exemplář (neúplný, hnědý) tohoto auta, kdy to zřejmě uživatel psychicky nevydržel a převrtal upnutí konce bowdenu v autě na druhou stranu tak, aby řízení fungovalo normálně, i za cenu, že odstranil zakrytí motoru, kde je otvor pro bowden vpravo při pohledu zezadu. Bez komentáře...

  • 10
     
     
    Tatra 137 se šnekovým převodem. Kompletní a plně funkční.

  • 20
     
     

  • 40
     
     

  • 60
     
     

  • 80
     
     

  • 100
     
     
    Ovládací skříňka

  • 120
     
     
    Pouzdro na plochou baterii, které bylo mimo ovládací skříňku. Dost nešikovné, ale zřejmě důvodem byl fakt, že se pouzdro vyrábělo i pro jiné hračky (bateriový ventilátorek).

  • 150
     
     
    Tuto neúplnou verzi (nemá volant na ovladači a víčko pouzdra na baterii) rovněž vlastníme.

  • 170
     
     
    Ukázka zvednuté korby

  • 180
     
     
    Detail pohonu kol od šnekového kola na hřídelce motorku. Lůžko s motorkem je sklopeno mírně dolů (normální stav). Tento exemplář je bez krytu motoru a bowden je přesunut vlevo, aby otáčení volantem bylo přirozené.

  • 190
     
     
    Stlačením páčky s hnědou kuličkou na konci (je vidět nad pravým kolem) se zvedne lůžko s motorkem tak, že šnekové kolo zapadne do záběru s převodem pro pohon zvedání korby nad ním. Korba pak automaticky po ukončení zdvihu korby sklopí lůžko s motorkem dolů do záběru pro pohon kol. Tento exemplář je bez krytu motoru a bowden je přesunut vlevo, aby otáčení volantem bylo přirozené.

  • 200
     
     
    Tatra 137 s převodem čelními ozubenými koly. Foto z aukčního portálu.

  • 250
     
     
    Tatra 137 s převodem čelními ozubenými koly. Řízení pomocí bowdenu procházejícího kapotou bylo označováno jako velmi nešťastné, protože špatně fungovalo. Pozdější verze proto měla bowden vedený zezadu. Foto z aukčního portálu.

  • 300
     
     
    Tatra 137 s převodem čelními ozubenými koly. Foto z aukčního portálu.

  • 350
     
     
    Tatra 137 tahač s převodem čelními ozubenými koly, ale bez převodu na zvedání korby. Je patrné, že motorek je umístěn více vzadu, než je tomu u verze s korbou. Foto z aukčního portálu.

  • 400
     
     
    Tatra 137 tahač s převodem čelními ozubenými koly. Foto z aukčního portálu.

  • 450
     
     
    Tatra 137 tahač s převodem čelními ozubenými koly. Foto z aukčního portálu.

  • 500
     
     
    Tatra 137 tahač s převodem čelními ozubenými koly. Foto z aukčního portálu.

  • 520
     
     
    Detail převodu čelními ozubenými koly. Nejdůležitější součástí převodu je hřídelka s dlouhým pastorkem a pružinkou. Vyčnívající část hřídelky ze skříně (vlevo) sloužila k posouvání pastorku proti pružině na hřídeli: ve vysunutém stavu pastorek zabíral jen do levého ozubeného kola na hřídeli s pojezdovými koly, a tak auto motorek poháněl při jízdě. Druhé ozubené kolo je na hřídeli volně a po zasunutí hřídelky s pastorkem pomocí páčky na zdvihání korby se dostal pastorek do záběru, čímž se jednak vypnul pohon pojezdových kol a jednak se uvedl do chodu převod na zdvihání korby. Po zdvihnutí korby výstupek na korbě uvolnil páčku zdvihání korby tak, že pružinka opět vytlačila pastorek ze záběru mechanismu zdvihání korby a zařadila pohon kol. Zde je patrné, jak pohon šnekovým převodem byl jednodušší, ale na druhou stranu byl choulostivější na seřízení. Foto z aukčního portálu.

PRAGOS
Na Strži 35
Praha 4 - 14000
Česká Republika
Návštěvy prosíme po email přípravě!