HRAČKY staré
PÁSÁK DT-54. Výrobce ???, ČÍNA.
Plech, délka 18cm, pohon elektrický.
Tuto hračku jsme pořídili ze zvědavosti, aniž bychom znali její původ. Zaujala nás tvarová příbuznost s legendárním sovětským pásovým traktorem DT-54, který se v šedesátých letech u nás hojně používal v zemědělství. Zároveň nás lákalo porovnání mezi touto hračkou a Tapo Super jak z hlediska funkčnosti, tak i provedení a koncepce.
Hračka byla vyrobena v Číně a nese typické znaky tehdejší východoasijské výroby plechových hraček: nerozebiratelnost, tenký cínovaný plech, řada světelných a zvukových efektů.
Po vyčištění a opravě (elektrické zapojení) je plně funkční. Chybí mu několik detailů: světla, uzávěr chladiče a nádrže, půl figurky v kabině, zasklení kabiny. Je znát, že si s ním někdo hodně vyhrál (odřeniny laku, drobné deformace na střeše), což lze pochopit vzhledem k jeho velmi příjemnému ovládání. Na druhou stranu k němu není možné nic připojit a nemá ani možnost buldozerové radlice.
Koncepce hračky je zcela odlišná od řešení u Tapo Super. Použito je pouze elektrické řízení směru pomocí dvou elektromotorků, které jsou umístěny vpředu. Buď je v chodu jen jeden motorek (hračka zatáčí), nebo oba (hračka jede rovně a má větší sílu, jelikož pracují oba motorky současně). Přepínání motorků se děje přepínačem ve tvaru volantu, což je příjemné na ovládání - řídí se velmi lehce. Směr jízdy vpřed nebo vzad se ovládá oddělenými tlačítky.
Hračka je poplatná tehdejší technologii, která má zřejmě původ v Japonsku: kovové převody, spoje jsou provedeny u plechových dílů výhradně pomocí zahnutých jazýčků, což je riskantní při opravách. Zejména možnost vstupu k mechanice pohonu, by měla být řešena jako rozebiratelný spoj (Tapo Super rovněž používá u mnoha dílů zahnutých jazýčků, ale například podvozek se dá kdykoliv oddělit pomocí šroubku). Plechové díly jsou z poměrně tenkého plechu (cca tlouštky 0,25 mm) s potiskem, takže snadno může dojít při hraní k jejich deformaci. Tapo Super má díly lisované z plechu tlousťky cca 0,5 a jsou vesměs lakované (například podvozek dvousložkovým kladívkovým lakem).
Tento pásový traktor oplývá rovněž vymoženostmi typickými pro tuto dobu: má jednak v motorovém prostoru žárovičku, která bliká 4 krát za otáčku pohonného kola a má i řehtačku, která klape 9 krát za otočku kola. Obojí funguje při pohybu jen jednoho z pásů (když není diferenciál). Při jízdě tak vytváří dost nepříjemnou zvukovou kulisu. Po vyhnutí klapacího jazýčku je chod hračky velice kultivovaný a tichý.
Na rozdíl od mnoha jiných hraček východoasijské provenience tehdejší doby, na které se dalo při jejich činnosti jen koukat (vyhnuly se překážce, nespadly se stolu,...) s timto traktorem se dá pěkně jezdit přes překážky.
Zájemcům o absurdní divadlo bych rád doporučil shlédnout záznam startování motoru skutečného DT-54, bohužel původní video s délkou startování asi 6! minut již není k dispozici, ale poněkud úspěšnější pokus startu motoru v trvání něco přes 2 minuty a roztahování jednoho pásáku druhým, se nachází na této stránce. Stroj totiž nemá elektrický starter, takže je nejprve nutno nastartovat ručně (jako u sekačky) menší dvoutaktní motor (346 ccm, 10 k, jednoválec), s jehož pomocí se pak startuje hlavní diesel. Celé představení startu motoru trvá asi 2 minuty a nutno dodat, že řešení vychází zřejmě ze znalosti široké ruské duše (uznejte, kde na celinách najdete funkční startovací baterii?).
-
10
-
50
-
100
-
200
-
250
-
300Detail podvozku. Vlevo nahoře podvozku je plechový jazyk řehtačky, pod ním je přerušovač blikání žárovky.
-
350Detail pohonného mechanizmu. Vpravo jsou převody patřící k hornímu motorku, vlevo pak převody patřící k dolnímu motorku, který je zakryt.
-
400Koncepce obou motorků vpředu nad sebou sice šetří elegantně místo, ale hračka je tak příliš těžká na "čumák", takže se jí mírně zvedá zadní část.
-
450
-
500Ovladač traktoru: tlačítka jsou na změnu směru pohybu vpřed-vzad, volantem se volí směr pohybu vlevo-přímo-vpravo.
Česká Republika