Pragos auto s.r.o. - pragos,škoda,veterán,veteráni,veterány,auta,renovace

Domů
VETERÁNI ŠKODA
 

ŠKODA Octavia

Naše Octavia   Vaše vozy   Mix   Trekka   Archiválie   Prototypy   Mezityp   Přístrojové desky
 

 ŠKODA TREKKA :  

Vůz vyráběný 1966-1972 na Novém Zélandě. Kromě karoserie a interiéru měl vše ze ŠKODA Octavia !  Významný vůz historie Nového Zélandu. Vyrobeno téměř 2800 ks. 
V Česku jsou 2 vozy a 1/2014 se přivezl třetí.
Nahoře foto vozu ŠKODA TREKKA na Novém Zélandě majitele Mr.Todd Niall (vlevo) - tvůrce nejvýznamnějších stránek o Trekka www.trekka.co.nz. Vpravo přítel mechanik Alfonso Zambuto.
Václav Vaněček


ŠKODA TREKKA,  Nový Zéland : 

Bizarní, dnes už vzácné vozidlo, které se na našich silnicích hned tak neuvidí. Kvůli hrozbě nejnovějšího exportního omezení, které možná už brzy přijme na Novém Zélandu Ministerstvo kultury už asi vůbec ne.

Historie Trekka začala v druhé polovině 60-let, když byl dovoz aut na Novém Zélandě předmětem vysokých cel. Na druhou stranu československá automobilka Škoda hledala nové trhy a komunistický stát nutně potřeboval devizy. Škoda Octavia Kombi se už na Nový Zéland vyvážela. Bylo zapotřebí zařídit, jak obejít na Novém Zélandě dovozní zákony Stačilo dovézt díly, rozložený automobil a tak se začala dovážet na kusy rozložená Octavia v bednách. Na podvozek s motorem se musela postavit karoserie Made in Nový Zéland. Na trhu prostě chyběl jednoduchý, levný vůz, který by usnadnil práci malým firmám, řemeslníkům, zedníkům, štukatérům a obchodníkům. Zejména rolníci a farmáři byli považováni za cílovou skupinu. I prospektivní export do okolních zemí a ostrovů podpořil tento projekt.

Škoda Mladá Boleslav dodala motory, podvozek Octavia Combi spolu s ovládacími prvky. Celkem 50 místních malých podniků se účastnilo na montáži a výrobě na N.Z.

Projektu se ujal Andrews a Noel Turner a ze Skodovky to byl p Velebny. Společně vytvořili malou karoserii z venku podobnou Land Roveru. Ale to bylo vše, v čem si tato auta byla podobná. Cenově byla Trekka nejlevnějším autem na trhu Nového Zélandu. Snímatelná kabina nabídla dvěma až třema pasažérům ochranu lidí před sluncem a nečasem. Terénní vlastnosti byly omezené, ale zkrácený podvozek, vylepšil ovladatelnost a také snížil váhu, což umožnilo montovat větší palivovou nádrž.
Ve společnosti Motor Industries byli A. a N. Turner spolu s Josefem Velebným hybnou silou projektu. Karoserie byla koncipována tak aby se přidat další agregát a zařízení, až po malý jeřáb. K výbavě patřil samozřejmě i uzamykatelný box na nářadí Další vymoženosti byly fakultativní naviják, vodní nádrže a v neposlední řadě si zájemci mohli objednat za příplatek balanced traction (BT) - uzávěrku diferenciálu. Tento BT značně rozšířil možnosti vozu zvláště v bažinách nebo v písčitém terénu .
Jako příslušenství šlo objednat zpětná zrcátka, sluneční clonu pro spolujezdce a speciální terénní pneumatiky Druhý stěrač by byl luxus... Později se dodávaly různé střešní formy a korby, počínaje skládací střechou, plně prosklenou kabinou atd. Speciální nástavby pro podmíněnou přepravu cestujících a na kempink doplnily bohatou nabídku.

Seriová výroba byla zahájena na začátku prosince 1966 a do konce roku se prodalo celkem 17 vozů. a 1000-tá Trekka byla dodána v lednu 1968. Zákazníkům se líbila hlavně praktičnost malého auta i na Fidži, Tonga a dalších ostrovech. Vyvážela se malých množstvích i do Austrálie a Pákistánu - v rozloženém stavu. Prodej začal stagnovat na začátku 70-let, z důvodu snížení dovozních cel a Škoda Trekka byla vytlačena japonskými vozy. Celkem se prodalo na 2800 Trekkas ale již záhy se vytratila ze silnic. Teprve v posledních letech zažívá tento skromné a užitečné auto jeho renesanci. Trekka získala pověst kultovního objektu. Nadšenci intenzivně hledají zbylé kusy. Byly založeny Trekka kluby. Nyní je obtížné a někdy i dramatické hledání zachovalé Trekky.
Celkem logicky se začal o Trekku zajímat i český sběratel škodovek Pavel K. z Hradce. Měl štěstí, našel slušný exemplář a bez velkých obtíží jej zakoupil, nalodil a tak se stal hrdým majitelem jednoho ze dvou těchto aut v Česku.

Dnes se dá říct, že Škoda Trekka přišla ke své slávě "in memoriam". Vděčí za to velkým dílem jednomu umělci - Novozélanďan Michael Sevenson představil 2004 na Bienále v Benátkách uměleckou instalaci s názvem "This ist the Trekka".  Na pódiu ukázal zelenou Trekku. Od té doby se Trekka začala prezentovat ve světle reflektorů. Z necelých  2800 vozů se na místě podařilo najít necelou stovku a to je jejich stav často velmi smutný. Přesto ceny vystřelily vzhůru. Dokonce i spekulanti vstoupili na jeviště trhu a požadují až 20.000 eur !
Nový Zéland: ministerstvo kultury zvažuje uznání Trekky jako jediného auta, které kdy bylo v historii postaveno na Novém Zéalandu jako kulturní dědictví. Naštěstí pro sběratele to není ještě možné, protože Trekka nedosahuje předepsaného stáří.
Dr.Jiří W.Pollak  www   

  • 2
     
     
     
    Mr.Todd NIALL
    Auckland
    NOVÝ ZÉLAND


    Tvůrce nejvýznamnějších stránek o Trekka
    www.trekka.co.nz
    TREKKA
    2004

  • 9
     
     

  • 10
     
     
    2014= Dostal jsem zboží od PRAGOS.

  • 20
     
     
    Můj vůz + můj přítel Alfonso Zambuto. Vlastní také traktor Zetor a tak rozumí většině dílů vozu.

  • 25
     
     

  • 30
     
     
     
    Mr.Tony KATTERNS
    Auckland
    NOVÝ ZÉLAND


    Restaurátor klasických aut v Aucklandu.

  • 40
     
     

  • 45
     
     

  • 50
     
     

  • 55
     
     

  • 65
     
     
     
    p.Pavel K.
    Vůz v České republice ===>

  • 75
     
     

  • 85
     
     

  • 95
     
     

  • 105
     
     

  • 115
     
     

  • 125
     
     

  • 135
     
     

PRAGOS
Na Strži 35
Praha 4 - 14000
Česká Republika
Návštěvy prosíme po email přípravě!