Pragos auto s.r.o. - pragos,škoda,veterán,veteráni,veterány,auta,renovace

Domů
VETERÁNI ŠKODA

HRAČKY staré

Naše sbírka   Historie   Alfetta Spider   Amerika SSSR   Amerika 2   Cadillac Eldorado   BMW-M1   BRM 180.   Citroen CX   Chevrolet Corvette   Chevrolet Impala   Chevrolet Impala cabrio   De Tomaso Mangusta   Fairlady   Ferrari 312PB   Fiat 124 coupe   Fiat 126   Fiat 125p   Fiat 2300   Fiat Abarth 131 Raid   Fiat Ritmo   Ford Thunderbird Hardtop   Lamborghini Countach   Mercedes 250 gama   Mercedes 250   Mercedes 200   Mercedes   Mercedes C111 ČR   Mercedes C111 PLR   Mercedes Benz 280GE Safari   Opel Aero GT 1   Opel Aero GT 2   Opel Rekord   Porsche Carrera 10   Porsche Carrera RS   Porsche 911 Carrera   Porsche 917   Porsche 928   Porsche 928 Rallye   Porsche závodní   Porsche Le Mans   Porsche GT   PUCH G6   Sand Buggy   Sportovní vůz CCCP   Sportovní vůz GT   Sportovní vůz (Marx)   Škoda 1200 sedan   Škoda 1200 užitková   Škoda 110R   Škoda 120LS   TAPO luxus   Tatra 603 ČR   Tatra 613   Tatra 603 NDR   Volha GAZ-21   Wartburg 353   F1 Racing   F1 Ford 007 Tyrrell   F1 Joustra   F1 Matra   F1 Tyrell P34   F1 Tyrell   F1 Lotus s dynamem   F1 Lotus bowden   Moto Skútr Čezeta   Moto sportovní   Moto Honda 750   Moto Honda policie 1   Moto Honda policie 2   Moto policie 1   Moto policie 2   Moto se sajdkárou   Moto sovětské   Škoda 1203 sanita   Mercedes 408 hasiči   Mercedes 408 Safari   Bus Karosa ŠD11   Bus Škoda RTO   Bus Neoplan   Bus Odra   Bus exot   Dumper   Náklaďák Liaz Š100   Náklaďák Renault   Náklaďák sklápěč   Náklaďák valník   Náklaďák žebřík   Tatra 137   Tatra 148 sklápěč   Tatra 805 pružin. poh.   Tatra 805 dálkové ovl.   Tatra 813 tahač   Podvalník k tahači   Praga S5T valník   Bagr+drapák+jeřáb   Bagr BLR   Buldozer Fiat BD20   Buldozer Jumbo   Buldozer MS 80   Buldozer NDR 1   Buldozer TapoSuper   Buldozer T530   Nakladač BLR   Nakladač Fiat BD20   Nakladač pásový   Elektrický pásový nakladač   Parní válec   Pásák Arktid   Pásák DT-54   Pásák KDN   Pásák KDN pružinový   Pásák Lucil   Pásák Mars nákladní   Pásák Mars jeřáb   Pásák nákladní BAM   Pásák nákladní Bison   Pásák Polar 2   Stavebnice jeřábů   Elektrický jeřáb   Stříkačka hasičská   Traktor Zetor   Traktor Zetor 25   Traktor Zetor Crystal   Vysokozdvih Desta   Vysokozdvih NDR   Vysokozdvih   Vysokozdvih 1   Vysokozdvih 2   Vysokozdvih Linde   Vysokozdvih Forklift   Dělo samohybné X-10.   Protiletadlový dvojkanón   Protiletadlový komplet   Sovětský tank   Tank T54, T55   Tank T54   Tank T54, T55 velký   Tank T62   Tank KV-85   Tank T206   Tank osvětlovací   Samohybný dvojkanón M75   Auto-kosmos MLR   Interkosmos 1   Interkosmos 2   Kosmos   Lunochod 1   Lunochod 2   Lunochod Lunnik   Pásák kosmický   Pásák kosmický na klíček   Raketonosič Jupiter   Člun Orava   Ponorka Delphin   Lanovka   Letadélko Sokol   Letadlo Turbolet L-410   Lokomotiva 'Papoušek'   Pokladny   Pračky   Stirlingův motor   Šicí stroj DŠM-2   Šicí stroj Elektra   Šicí stroj Gabriela   Šicí stroj Mehanotehnika   Šicí stroj Michaela   Šicí stroj Regina   Televizory   Váhy   Ventilátorek   Pes Japan   Pes hnědý   Pes mini   Pes bílý 1   Pes bílý 2   OSTATNÍ   PAPÍROVÉ
 

STAVEBNICE JEŘÁBŮ. Výrobek továrny IGLA v Trhových Svinech, ČSSR.
První verze byla výlučně kovová (polyamidová byla pouze převodová kola, navíjecí bubny a kladky), později byla základna rovněž z plastu. Velikost základny 29 x 29 cm.
Vykazuje některé výrazné znaky hraček tohoto výrobce v tomto období: technická zajímavost, materiálová kombinace ocelový plech ? polyamid-6, spoje pomocí samořezných šroubků a šroubků s matičkami, závlaček a stavěcích kroužků na hřídele. Datum produkce mi není známo, ale vzhledem k tomu, že na krabici je ještě uveden jako výrobce IGLA, n.p., ale již se používá logo ITES, odhaduji počátek výroby kolem roku 1963. Existovalo několik barevných kombinací. Jako kluk si na tuto hračku nepamatuji, ale to mohla být jen shoda okolností.
Hračka byla na ruční pohon kličkou a oproti jiným podobným, které měly pro každý pohyb zvláštní kličku, tato byla vybavena poměrně komplikovanou převodovou skříní, v níž bylo možno zařadit požadovaný pohyb na jedinou pohonnou hřídelku s kličkou. Pohyby byly tři: zvedání břemene, sklon ramene a otáčení jeřábu kolem svislé osy. Proto jsou v převodové skříni dvě hřídelky s navíjecími bubny na provázky a jedna k zařazení volného kuželového kola s pastorkem pro otáčení plotny, na níž se stavěly jednotlivé druhy jeřábů. Stavebnice obsahuje opravdu úctyhodné množství součástek. Několik jich však chybí: dvě hřídelky pro pohony (jsou již doplněny z jiné stavebnice), zarážka pro fixaci vzájemné polohy ramen, spojnice. Asi padesát samořezných šroubků s půlkulovou hlavou velikosti 2,6 x 6 mm jsem již také doplnil z jiné stavebnice.
Velmi cenným je krásně provedený návod na různé druhy jeřábů: věžový jeřáb, jeřáb sloupový lehký, jeřáb slupový těžký, jeřáb vzpěrový. Většinou jsou jednotlivé typy schopny zvedat břemeno o hmotnosti 1 kg.
Druhý exemplář stavebnice je zřejmě novějšího data, protože segmenty, z nichž je sestavena základna jeřábů, jsou již vyrobeny jako plastové výlisky, což bylo jistě výrobně levnější, i když ze cenu nižší tuhosti. Tento exemplář rovněž nebyl kompletní, neboť mu chyběl jeřábový hák s kladnicí a asi 50 samořezných šroubků do plechu. Jeho očištění bylo náročnější, protože torzo sestaveného vzpěrového jeřábu bylo zřejmě vystaveno povětrnostním vlivům, takže černěné uzly byly mnohdy značně zkorodované. To platilo i o šroubcích. Naopak díly, které ještě nebyly použity a byly v krabici, byly jako nové. Krabice byla ve velmi pěkném stavu. Rozhodli jsme se proto z obou stavebnic postavit jeřáby, které postavit bylo možné (sloupové jeřáby bylo možno postavit z obou stavebnic), bohužel hák s kladnicí je jen jeden. Oba sestavené jsou na přiložených fotografiích.
Při komplikovanosti stavebnice (ne nepodobné komplikovanosti stavebnic typu Merkur) jsem si uvědomil, že v té době mohly vznikat takto komplikované hračky jen díky tomu, že tehdy ve výrobě nic nemělo reálnou hodnotu: práce konstruktérů, lisovací nástroje na ohromné množství výlisků z plechu i plastických hmot, materiál i lidská práce při výrobě. Takovéto hračky by dnes již nikdo nevyráběl, protože by jejich cena byla příliš vysoká. Proto lze v řadě článků o hračkách z minulé doby (např. v časopisu ABC z roku cca 1986, autor Rudolf Baudis) vystopovat dopad tohoto problému na stále se zvyšující ceny našich hraček při snahách zavést reálné ceny a zlepšit rentabilitu výroby.
Jan Kuchař

  • 100
     
     
    Víko krabice ke stavebnici.

  • 150
     
     
    Vnitřek krabice s přihrádkami na uložení součástek.

  • 200
     
     
    Obal návodu ke stavebnici.

  • 250
     
     
    Ukázka provedení návodu - sestava převodové skříně (starší verze). Velmi pěkné je barevné odlišení.

  • 300
     
     
    Tatáž strana s přílohou, která popisuje změny u novější verze (šňůrky se navíjejí do uzavřeného bubnu, takže nemohou spadávat z cívky).

  • 350
     
     
    Ukázka z návodu: v levém obrázku je patrné, jak je třeba natočit hřídelky, aby se dostaly do záběru (kolíček musí projít dovnitř skříně) a nebo ze záběru (kolíček musí projít zářezy ven ze skříně a pootočením o 90 stupňů zapadne do prohlubně, takže hřídelka zůstane vysunuta).

  • 400
     
     
    Ukázka z návodu

  • 450
     
     
    Ukázka z návodu - seznam dílů stavebnice.

  • 470
     
     
    Přehled montážních uzlů. Chybí jedna plochá spojka, která je třeba na vzpěrový jeřáb. Bude vyrobena náhradní.

  • 500
     
     
    Pohled na sestavenou převodovou skříň i s točnou. Patrné jsou oválné otvory pro pohyb navíjecích bubnů do záběru.

  • 550
     
     
    Převodová skříň uvnitř. Bohužel chyběly dvě ze tří hřídelek i s pružinkami, takže jsou vyrobeny nové (zatím bez plastovych hlavic). Pohonná hřídelka točny byla u originálu zajištěna proti vypadnutí (směrem z obrázku) plechovým jazýčkem na skříni, který se měl jen jednou ohnout a zůstat tak natrvalo. Bohužel byl ulomený. Proto je použito náhradní řešení pomocí plechové příčky, jejíž velikost byla dána hotovými otvory z výroby (nevím k čemu měly sloužit) pro přichycení šroubky.

  • 600
     
     
    Detail převodů ve stavu neutrál (kuželová kola nezapadají do kuželových kol na pohonné hřídelce). Ve vysunutém stavu drží hřídelky malý kolíček (u originálu jsou vylisované dva ozuby, které jsou u seriové výroby technicky jednodušší, ale v návodu zobrazené kolíčky jsou funkčně vhodnější). Pootočením každé ze tří hřídelek tak, aby kolíček v hřídelce prošel výřezem skříně, dosáhneme zapadnutí ozubených kol do sebe, a tím pohonu. Kolíček se pak neškodně pohybuje v prostoru krytky, na niž dosedá pružina.

  • 650
     
     
    Pohled na situaci, kdy je zařazeno otáčení točny (poslední kuželové kolo je na pohonné hřídelce volně, a proto musí být poháněno přes vloženou hřídelku vlevo nahoře na obrázku).

  • 700
     
     
    Věžový jeřáb. Možno zvýšit o dvě sekce, a také rameno je možné prodloužit.

  • 750
     
     

  • 800
     
     
    Detail přichycení věžového jeřábu k točně. Podstavec je tvořen segmenty z ocelového plechu oproti novější verzi. Výrobně náročné, ale tuhost konstrukce nesrovnatelně větší. Některé verze měly uprostřed segmentu spojení pomocí šroubu s maticí (viz např. http://starehracky.cz/obrazek2_detail.php?cislo=2&obrazek=336&maxn=5) a nikoliv pomocí dutého nýtu, jako má předváděná verze.

  • 850
     
     

  • 900
     
     
    Možnost zdvihu ramene věžového jeřábu

  • 1050
     
     
    Vzpěrový jeřáb sestavený z nové verze stavebnice, která se odlišovala od starší verze použitím plastových segmentů podstavce. Levnější výroba, ale podstatně nižší tuhost.

  • 1100
     
     
    Vzpěrový jeřáb s plastovými segmenty podstavce.

  • 1150
     
     
    Detail kloubu , který ustavoval svislou polohu hlavního sloupu.

  • 1250
     
     
    Detail uchycení sloupu a ramena na točně.

  • 1270
     
     
    Celkový pohled na základní desku z plastu se strojovnou.

  • 1300
     
     
    Detail strojovny zespodu. Patrná je spodní strana plastových segmentů podstavce.

  • 1400
     
     
    Ukázka důsledků nižší tuhosti plastových segmentů (prohnuté boky).

  • 1450
     
     
    Původní stav novější stavebnice. Foto z aukčního portálu.

  • 1500
     
     
    Původní stav novější stavebnice. Foto z aukčního portálu.

PRAGOS
Na Strži 35
Praha 4 - 14000
Česká Republika
Návštěvy prosíme po email přípravě!