ŠKODA 1200-1
Š 1200 sanita :
Sanitní vůz ŠKODA 1200 pana Michala Appla.
Pan Michal Appl se ujal tvorby této sekce jako veliký fanda, odborník na sanitní vozy ŠKODA a především majitel tohoto zajímavého vozu ŠKODA 1200 r.v.1955.
Příslíbil, že bude postupně dále plnit zajímavými daty tuto sekci, která je tak plně v jeho režii. Takže děkuji za sebe i za všechny zájemce o toto zajímavé téma. S radostí dále ponechávám v působivém recesistickém dobovém duchu. "Světu mír" s.Václav Vaněček
ZÁCHRANNÁ SLUŽBA ÚNV hl.m. Prahy
dopravní odbor V Praze 24. března 1955
Vážený soudruhu inženýre,
stran Vašeho dotazu odpovídáme. Informace námi sdělené v posledním dopise jsou již po po skutečně finální korektuře a tedy schváleny naší vnitrozávodní radou ROH a tedy i schopny veřejné presentace. Pracujeme i nadále pro Vás na dalších projektech, které Vám vbrzku předložíme k schválení.
Míru zdar a čest Vaší práci.
se soudružským pozdravem s Michal Appl
K RUKÁM s.Michalu Applovi
V Praze dne 27.3.1955
Věc : Schválení žádosti o zveřejnění příspěvku
Čest práci soudruhu referente,
na základě Tvé žádosti náš Kontrolní odbor Ministerstva kultury ve zkrácené lhůtě projednal a schválil k zveřejnění Tvůj referát k sanitnímu automobilu Škoda 1200. Neshledali jsme žádné závady pro uveřejnění. Věříme, že se zodpovědně postavíš k svému předsevzetí o vytrvalém přispívání do naší relace.
Světu mír
ved.Kontrolního odboru MK s.Václav Vaněček v.r.
REFERÁT s.M.Appla o výše zmiňovaném automobilu ŠKODA 1200 SANITA :
"Lak na voze je již nepůvodní, motorový prostor i motor sám, je zcela původní, což je u sanitního vozu vzácností (každý sanitní vůz měl v TP uvedeno "motor výměnný" a výměna se děla velice často). V interiéru je nekompletní sedačka lékaře a zcela chybí sklopné polštáře na přepážce. V době zakoupení byly ve voze nosítka z novějšího typu Škoda 1202 a vůz byl zcela bez zdravotnického vybavení. Dnes je ve voze patrná pouze absence sklopných polštářů a kompletní sedačky, zdravotnické vybavení bylo dotaženo do stavu v jakém vyrážela úrazovka v padesátých létech za případem. Vybavení vozu obsahuje : dobový obvazový materiál v převazovém kufru, dlahy, automatický dýchací přístroj - umožnující jak umělou ventilaci plic, tak i inhalování kyslíku přes speciální masku, ruční dýchací přístroj RK32, náhradní 2L kyslíkové bomby, infuzní kufr, stojan na infuzní lahve (uvnitř vozu), nožní odsávačku, kufr lékaře - namátkou: tracheotomická kazeta, rozvěrač úst - klešťový, klínový, kazety se stříkačkami a jehlami, gumové škrtidla, tonometr a jiné zdravotní vybavení včetně dobových základních léků.
Zvnějšku, ač je vůz před renovací, byl upraven do podoby jak sanitky RLP a RZP ZS ÚNV Praha vypadaly , t.j. pruhy o standardní šíři 10cm, modrá světla v rozích střechy, rotační siréna, anténa k vysílačce "Fremos" o délce 1,8m nálepky s interním číslem 29 v pravém rohu okna u spolujezdce a v pravém rohu v pravém zadním skle v zadních dveřích. Na podnárazníku je umístěn znak vozu RLP ( v bílém poli modrý trojúhelník s červenou římskou jedničkou uvnitř trojúhelníku - trojúhelník = lékař, římská červená jednička = první pomoc - ve voze je lékař první pomoci), je to nestandartní, ale vzhledem k tomu, že veškeré úpravy si dělali řidiči sami, je to tedy možno, znak je přímo od tehdejšího řidiče úrazovky.
Na přiloženém fotu interéru, je původní stav po zakoupení.
Podvozek pro tento sanitní vůz byl vyroben 31.08.1955 v Mladé Boleslavi a odeslán k okarosování do závodu Kvasiny, kam přišel 07.09.1955. Sanitka poté sloužila na ZS ÚNV HL.M. Praha jako vůz Rychlé Lékařské Pomoci. Poté byl vůz zakoupen do fundusu pro filmové ateliery Barrandov, tam přečkal v původním stavu až do počátku devadesátých let a zúčastnil se m.j. i natáčení seriálu Sanitka, kde ji kupříkladu k hromadnému výjezdu ku srážce autobusů řídí Petr Kostka co by Mudr.Mádr. Po krátkém setrvání u dvou majitelů, jsem se dostal k vozu já a od 15:00 13.12.2003 jsem jejím přešťastným majitelem. Celková renovace ji teprve čeká.
Co dodat závěrem? Snad jen varování, uvidíte-li někde tuto sanitku jak se s puštěnými modráky a kvílející sirénou řítí i na červenou přes některou z rušných křižovatek, mějte na paměti, že vůz úrazové pohotovosti jedoucí pod výstražným znamením, má absolutní právo přednosti v jízdě a proto jí raději dejte přednost, nebo uskočte )"
Se soudružským pozdravem Michal Appl
Česká Republika