VÝVOJ :
RNDr. Vladimír Cajz, CSc. nám poslal svůj zpracovaný přehled. Děkujeme PRAGOS
Bude vděčen za jakékoliv konstruktivní připomínky a doplňující údaje - v.cajz@ig.cas.cz
Postup výroby a inovace v průběhu výroby MB a Š 100 (1964-1976) a malinko dále
MB 1000
04/64 ? počátek výroby MB 1000(typ 990)
BARVY : 113-tmavošedá, 432-tmavomodrá, 612-slonová kost, 831-oranžově červená.
CENA : 44.000,- Kčs.
série 0 ? motory 000501 ? 001000 (duben 1964).
série 1 ? motory 001001 ? 003100 (05-07/64)
06/64
od motoru č. 002 500 Zkrácení předních vinutých pružin z 292 na281 mmvolné délky spolu se zvýšením zdvihu ramen přední nápravy.
série 2 ? motory 003101 ? 013200 (07-10/64)
08/64
Změna v zapojení spínače parkovacích světel (v zadních sloupcích) od motoru č. 005 907
Zesílení pístního čepu zmenšením vnitřního průměru ze 13 na 12 mm(vnější průměr 18 mm).
série 3 ? motory 013201 ? 026260 (10/64-02/65)
od motoru č. 017 201 Průměr řemenice větráku chladiče129,5 mmnamísto původních 112,5 mm a změna klínového řemene z 13x1000 na 13x1030, kvůli snížení hlučnosti větráku.
od motoru č. 019 320 Termostat s odvzdušňovacím otvorem 1,5 mm namísto původního 1 mm.
V průběhu roku byl postaven monopost Š 992 pro formuli Junior (F3) s použitím přepracovaného motoru MB ? 998 ccm (72x61,3), 76k/56kW při 7750 ot/min.
za rok 1964 ? 18 653 vozů MB
01/65
od motoru č. 022 731 Zesílení vačkové hřídele v místech nasazení kola řetězového rozvodu z průměru 36 na40 mm.
série 4 ? motory 026261 ? 034260 (02-04/65)
Změna na rozdělovači. Nový elektromotor větráku topení. Nové trysky ostřikovače čelního skla. Vylepšené dveřní spínače (od č. 032600).
03/65
Změna počtu zubů na diferenciálu 16/10 proti dřívějšímu 17/11
série 5 ? motory 034261 ? 050170 (04-06/65)
Od 16.5. plný čep horního ramene přední nápravy (dříve vylehčený). Od 15.5. nový baroskop (tlakoměr) oleje.
od motoru č. 041 700 Zavedeny plstěné stírací kroužky na tyčce řadící páky.
série 6 ? motory 050171 ? 064810 (06-09/65)
Nový plovák a měřič paliva v nádrži, včetně těsnění. Změna optické vložky světlometu.
07/65
od karosérie 056 200 Záměna brzdové kapaliny "ATE Blau" nejprve za PENTOSIN (NSR) a následně za SYNTOL HD 190 (licenční Pentosin).
od motoru č. 056 303 Matice svorníků hlavy válců 17 namísto 14 mm.
od motoru č. 060 330 Změna objímek žárovek přístrojového štítu ? nově s nožovými konektory pro kabely.
08/65
Změna zadní rozvodky brzdného okruhu.
09/65
od motoru č. 061 950 Zesílení spojkové lamely z tloušťky 10 na 11,5 mms odpovídající změnou setrvačníku. od motoru č. 062 000
Rozšíření ozubeného kola olejového čerpadla o2 mmspolu s úpravou víka rozvodu, držáku rozdělovače a čepem olejové pumpy.
série 7 ? motory 064811 ? 083371 (09/65-01/66)
od karosérie 067 316 Zavedena výztuha pod palivovou nádrží pro tažení vozu.
od motoru č. 073 135 Zvětšení otvorů uvnitř převodové skříně ? převodový olej lze dolévat bez nebezpečí přetečení.
12/65
od motoru č. 079 874 Modelový rok 1966 (1000 MB)
Změna čelní partie karosérie (ovál uzavřen před blinkry). Opatření zadních dveří dětskou pojistkou. Změna na prsou motoru, olejovém čerpadle, držáku rozdělovače a sacím koši oleje.
Vyšší výkon na základě:
- změny časování ventilů (delší doba otevření sání)
- zvětšení hlavní trysky karburátoru ze 120 na 125
Barevná paleta (113-tmavošedá, 116-světle šedá, 429-modrá, 436-modrozelená, 625-světle béžová, 837-červená).
V rámci modelového roku plánován náběh výroby sportovního tudoru MBX 1000, typ 723 (do 1968, vyrobeno1403 kusů).
od motoru č. 080 000 Změna nastavení geometrie zadní osy ? původní rozbíhavost 0 až -2 na sbíhavost 0 až +2 mm.
série 8 ? motory 083372 ? 103071 (01-04/66), typ 721
Přidání druhé (vnitřní) ventilové pružiny. Opět změna na sacím koši oleje. Karburátor 32BST18 namísto 32BST13. Nové páčky ovládání topení. Změna kličky větracích okének (stále kovová). Nové čerpadlo ostřikovače čelního skla a nádobka s nápisem Gejzír, plastový rozvodový ventil za původní kovový.
za rok 1965 ? 63 600 vozů
01/66
od motoru č. 084 740/1 Nová vačková hřídel (240-233/27,5 ? model 1966 a dále používána až do modelu Š 120, dříve 233/24). Předstih 5°. a od karosérie 088 136
Nová podpěra motorové kapoty (přemístění z pravé části na střed) a změna vzduchového filtru.
od motoru č. 087 934 Nová hlava válců (změna vlevo vzadu za výfukovým potrubím prvního válce), svorníky s maticemi upevňující hlavu k bloku nahrazeny šrouby se šestihranem. od karosérie 089 682
Nové kličky oken a výklopných okének (plastová koncovka), nová souprava omývače čelního skla (nápis Gejzír na nádržce), úzký ozdobný ovál masky.
od karosérie 098 625 Veškeré nářadí (včetně zvedáku) umístěno výhradně pod levým zadním sedadlem. Dříve (do č. 098 264) byl zvedák gumovými pásky připevněn u rezervy a mohl způsobovat klepání.
série 9 ? motory 103072 ? 123021 (04-09/66)
Náběh výroby komfortnější verze 1000 MB De luxe. Od počátku výroby hranaté větrací otvory v zadních blatnících a úzký ovál přední masky (ten již od 8. série ? dle katalogu).
04/66
od karosérie 105 100 Brzdové obložení lepeno (dříve nýtováno) ? zvětšení účinné plochy a zvětšení opotřebení až na minimální tloušťku 1,5 mm (dle katalogu až od 12. série; anebo od motoru č. 111 050 tj.: od počátku května).
od motoru č. 111 227 Nové dynamo o průměru 112 mm a změna průměru řemenice.
od karosérie 117 355 Zapojení couvacího světlometu pro výbavu De luxe ? spínač v tunelu na odnímatelném víku.
Změna v zapojení přípravy pro přední mlhovky (využit spínač parkovacích světel) a změna v zapojení některých spotřebičů na pojistkách 1 a 2.
série 10 ? motory 123022 ? 141221 (09/66-12/66)
Nové víko hlavy válců (snížené hrdlo), nová uzávěrka oleje, řemenice větráku menšího průměru (opět 112,5 mm), hliníkové mezikruží ráfků a hliníkové lišty prahů (pro vozy De luxe). Nová houkačka. Na podzim 1966 plánován náběh výroby dvoukarburátorové verze 1000 MBG (typ 710
09/66
od karosérie 129 032 Změna v zajištění víka nad převodovkou ? dva obrtlíky namísto dřívějších tří šroubů.
od motoru č. 136 059 Úpravy pro zjednodušení a zpřesnění ovládání akcelerace ? nová konzole pedálu akcelerátoru, nové přepákování u karburátoru (nové čtyři díly).
série 11 ? motory 141222 ? 163119 (12/66-01/67) od motoru č. 142 893
Nová houkačka utěsněná proti vnikání vody.
První sportovní úprava 1000MB A2 v roce 1966, 988ccm (68×68mm), komprese 8,3, karburátory Jikov 32 SOPc, 64k(47kW)/6000ot., točivý moment 85Nm/4000ot.min-1.
za rok 1966 ? 78 434 vozů
série 12 ? motory 163120 ? 186319 (01-04/67)
Nová souprava zapalovacích kabelů (zelené uhlíkové kabely Lucas nebo Kablo Kbely), nové šrouby spodního víka motoru (se šestihrannou hlavou místo válcové), upraven vstup vzduchu v zadních blatnících ? hranaté průduchy (již i pro provedení standard). Barevná paleta (429-modrá, 436-modrozelená, 837-červená, 1013-šedá levandulová, 1025-šedá námořní).
01/67
Nalévací hrdlo oleje do převodové skříně uzavřeno plastovou zátkou (dříve kuželovým šroubem). Změna v zapojení motoru stěračů a přerušovače blinkrů (prohozeno na pojistkách 1 a2). Počátkem roku náběh výroby dvoudvéřového 1000 MBX (typ 723).
od karosérie 180 898 Vylepšený hlavní světlomet ? změna tvaru paraboly, nové optické vlastnosti skla (jiné rýhování).
série 13 ? motory 186320 ? 210119 (od 04/67)
Změna okenního spouštěče dveří (pro výbavu De luxe i zadních).
série 14 ? motory 210120 ? 232569 (do 09/67)
Změna na vodním čerpadle.
Barevná paleta (837-červená, 1013-šedá levandulová, 1016-šedobílá, 1025-šedá námořní, 4270-tyrkysová světlá, 5910-zelená tmavá, 8220-červená tmavá).
08/67
od motoru č. 215 032 Vyztužení úchytu přední nápravy přidáním nalisovaných drážek.
od motoru č. 223 460 Zavedení těsnícího "Gufero" kroužku na ložisku klikové hřídele u setrvačníku namísto původního labyrintu. Na setrvačníku ze strany klikové hřídele zvětšeno zahloubení o1 mma zvětšen jeho průměr ze 102 (+1) na 110 (+1) mm.
série 15 ? motory 232570 ? 259270 (09-12/67)
Nové vnitřní zpětné zrcátko ? plastové lichoběžníkové místo kovového obdélníkového, boční ukazatele směru v předních blatnících (místo pozičních světel v zadních sloupcích ? dle katalogu až v průběhu 15. série), stříbrný lak ráfků kol ? doposud bílý.
09/67
od karosérie 229 656 Nová řadicí konzola s nově řešeným utěsněním tyče v karoserii. Samomazné pouzdro řadicí páky.
od motoru č. 226 309 Zesílení mostu hlavních kluzných ložisek v motorovém bloku v souvislosti s náběhem výroby motoru 1107 ccm (72x68).
11/67
od karosérie 251 234 Záměna pryžového těsnění dveří ? nejprve lepení a poté zajištění. Gumový profil s kovovou výztuhou.
od motoru č. 248 885 Nová skříň pro větší termostat.
5. prosince 1967 ? vyrobeno celkem 250 000 vozů
série 16 ? motory 259271 ? 290099 (67-68)
Upravená skříň termostatu (s propojovací hadicí prům. 23mm), nový dezén pneu (OS 25). Ventilátor motoru s 10 lopatkami do tropů a pro 1100MB.
12/67
od karosérie 261 409 Nové vnitřní zrcátko ? zvětšení zorného úhlu.
za rok 1967 ? 96 348 vozů
01/68
Zavedena výroba 1100 MB De luxe (typ 715)a 1100 MBX De luxe (typ 723) ? (vyráběny až do 1969 : 1100 MBDe luxe ? 22 487 a1100 MBX De luxe ? 1114 kusů). Vačkový hřídel motorů 1107ccm ? 240/25.
od karosérie 262 781 Zavedení signalizace stavu brzdové kapaliny, zapojeno na kontrolku tlaku oleje.
od motoru č. 265 013 Zavedení kuličkového ložiska 6202/Z namísto původního kluzného v klikové hřídeli a zkrácení spojkového hřídele (mrkve) z 280 na 272 mm.
od motoru č. 266 123 Nový větší termostat chlazení včetně nového pouzdra a hadice.
od motoru č. 267 500 Zavedení dvouřadého kuličkového ložiska 3205N/C6 v převodovce místo původního jednořadého. Zároveň je kolo3. a4. stupně na hnací hřídeli nasazeno na drážkách a matice zajištěna pojistným kroužkem.
02/68
od karosérie 280 451 Zavedení korkového plováku stavu brzdové kapaliny namísto plechového, fíbrové těsnění víka, signalizace v kontrolce tlaku oleje.
04/68
od karosérie 292 501 Zesílení tyče řízení ze 13 na 18 mm.
od motoru č. 293 501 Zesílení spojkové lamely z 11,5 na 13,5 mm(síla plechu lamely ze 3 na 4 mm) pro zajištění přenosu vyššího točivého momentu, zvětšení a zesílení pružin a jejich pouzder na přítlačném kotouči ? unifikace s modelem MB 1100.
05/68
od karosérie 319 701 Zavedení plastového držáku sluneční clony namísto kovového.
od karosérie 325 855 Změna pákového ovládání oken, zjednodušení.
série 17 ? motory 290100 ? 318699 (do 07/68)
série 18 ? motory 318700 ? 342189 (od 08/68)
08/68
od motoru č. 318 700 Modelový rok 1969 (1000 MB a 1100 MB De luxe) "s novou elegantnější čelní partií" (nová trojdílná ozdobná lišta masky "ŠKODA" místo oválu a hranaté blinkry), širšími střešními sloupky a střecha bez prolisu ? inovace skeletu, zvětšení výšky nad zadními sedadly. Změna přístrojové desky ? nově matový lak proti reflexi a hrubý povrch plastového krytu volantového hřídele a panelu sdruženého přístroje. Úzké řemenice (klínové řemeny i řemenice dále pro Š 100), nové kličky větracích okének (celoplastové), boční ukazatele směru pouze jako zvláštní výbava, upraven chladič (hrdlo posunuto vpravo, jemnější lamely). Elektrická zásuvka v interiéru jako zvláštní výbava. Inovace stírátek čelního skla. V rámci tohoto modelového roku ukončena výroba MBX 1000 (nahrazeno MBX 1100) a 1000 MBG. Barevná paleta (1013-šedá levandulová, 1019-písková, 1025-šedá námořní, 4270-tyrkysová světlá, 5910-zelená tmavá, 8220-červená tmavá).
Cenová nabídka až do ukončení výroby:
1000MB (45 699,- Kčs), 1000MB De luxe (48 900,- Kčs), 1100MB De luxe (51 700,- Kčs) a 1100MBX De luxe (52 900,- Kčs)
od motoru č. 324 800 Rozdělovač z MB 1100 i pro MB 1000, předstih +5st.
od motoru č. 325 777 Zvýšení výkonu olejového čerpadla (2 kp/cm2 při 2000 ot/min.) ? výška kol 20 mm.
09/68
od karosérie 344 025 Změna spodního těsnění dveří.
série 19 ? motory 342190 ? 371739 (do 12/68)
12/68
od karosérie 378 101 Zvýšení účinku brzd zavedením většího brzdového válce přední nápravy (prasátka) o průměru 25,5 mm. Pro MB 1100 na zadní nápravě na přání omezovač ? zlepšení směrové stability. Dle katalogu větší váleček pro MB 1100 od 17. série a pro celou produkci od 18. série.
za rok 1968 ? 111 386 vozů
série 20 ? motory 371740 ? 403539 (12/68-03/69)
01/69
od karosérie 383 101 Zavedení nových duší pneumatik s průměrem ventilku11,5 mm, namísto původních16 mm, a s tím i změna otvoru v ráfku.
02/69 od karosérie 390 901 Nový čep zámků kapot s plochami pro klíč č. 17. Nové brzdové obložení typu "Raybestos".
03/69 od motoru č. 403 434 Změna upevnění palce rozdělovače ze šroubového na pérové.
Během roku připraveny soutěžní verze Studio B5 (pozdější Metalex). Motor 988 ccm (81k/60kW při 7 000 ot/min) a motor 1107ccm (84k/62kW při 6 800 ot/min).
série 21 ? motory 403540 ? 435039 (03/69-08/69)
04/69
od karosérie 415 300 Změna průměru brzdových válců (prasátek) zadní nápravy z 22 na 19 mm. Tím odpadl omezovač tlaku na zadní nápravu montovaný do modelu MB 1100, včetně držáku v karoserii.
Od karosérie 415 500 Úprava lanovodů táhla ruční brzdy (pod víkem na středním tunelu, odpovídá Š 100).
od karosérie 420 101 Prodloužení gumového pouzdra a rozpěrné trubky v uložení horního ramene přední nápravy, prodloužení čepu tohoto uložení včetně držáku
08/69
od karosérie 452 651 Změna výpustného šroubu palivové nádrže z kuželového na válcový M 14x1,5 s těsnícím kroužkem
pátek 1.8.1969 ? konec výroby modelů Š 1000/1100 MB/MBX
12.8.1969 požár v automobilce
Poznámka:
1) dle katalogů navazuje výroba Š 100/110 přímo na výrobu MB jakoby šlo o tentýž model ? na poslední sérii MB (21.) navazuje jako první série Š100/110, označená za 22.
2) mezi sériemi 21.(MB) a 22.(Š100) chybí 850 motorů
3) v době kolem přechodu výroby došlo k situaci, kdy do karoserie MB jsou montovány motory, které patří do 22. série, tedy Š 100 ? tyto motory mají číslo/7 při objemu 988. Patrně tak byl řešen výpadek výroby po požáru
4) Modelový rok 1970 začíná až v průběhu 22. série.
Škoda 100/110
08/69 (začátek výroby 25.8.)
série 22 ? motory 435890 ? 461839 (08/69-12/69)
od motoru č. 450 632/8 a karosérie 457 696 Modelový rok 1970 ? Š 100 (typ 722) a Š 110 (typ 717) :
Od počátku výroby kotoučové přední brzdy a dvojitý brzdný okruh. Významná redukce mazacích míst na přední nápravě zavedením samomazných ložisek či ložisek s trvalou náplní maziva. Zvětšená ložiska kol přední nápravy. Hranatý "facelift" karosérie, větší světlomety, lepené čelní sklo (dříve jen kalené), zesílení pístního čepu (prům. 20), atd....
BARVY : 1002-bílošedá, 1019-písková, 1071-šeď střední, 5002-světlezelená, 5910-zelená tmavá, 8220-červená tmavá.
CENA : 110L je 63.000,- Kč
12/69
série 23 ? motory 461840 ? 495339 (12/69- )
od karosérie 499 501 Nové měkké těsnění blatníků.
za rok 1969 ? 118 491 vozů
11. února 1970vyrobený půlmilióntý vůz ? první majitelkou Ludmila Velková
V průběhu roku 1970 dokončen v ÚVMV prototyp supersportovního kupé 1100 GT. Motor 1138 ccm (73x68), komprese 12, 55kW(75k)/5750 ot/min. Úhlová zadní náprava. Náporový chladič v přídi. Plánován a v prototypu dokončen motor 1100 ccm 2xOHC (za použití původního bloku) s možností vstřiku paliva, ventily 36,6 a 32,6 mm, 2 karburátory Weber 40 DCOE. Zájem o výrobu byl v Autodružstvu Praha, ale projekt se neuskutečnil. Škodovka tak přišla o špičkový sportovní vůz
02/70
Od motoru č. 510 078 Sjednocení vačkových hřídelí motorů obou objemů na 240-233/27,5 (časování použito i pro řadu 105/120).
03/70
od karosérie 529 101 Změna osového uložení svislého čepu ? náhrada třecích kroužků za podložky. Současně třecí podložky i mezi čepem a jeho hlavicí, odstraněny kovové podložky pod maticemi.
06/70
Náběh výroby sportovního kupé Š 110 R (typ 718K) v závodě Kvasiny.Vyšší komprese, dvojitý karburátor nejprve Weber 28/36 DCD nahrazen záhy typem Jikov 32 ? DDSR 3159, ostřejší vačka (247/32), jiná ventilová vahadla (C), tříkroužkové písty, chladič oleje, alternátor 14V/35A.Barevná paleta kupé 6145-citrónová žluť, 8134-závodní červeň a 5020-jarní zeleň. Cena 78 000,- Kčs. Vyráběno do roku 1980, vyrobeno celkem 56902 resp. 57085 ks.
Od karosérie 563 901 Změna polohy mazacích ploch rejdového čepu o 180° - směrem k hlavicím.
08/70
Od motoru č. 568 887 Zlepšený karburátor (100/110 stále jednokomorový) ? mechanický sytič, mosazný čep škrticí klapky, nově tvarovaný difuzor, podtlaková odvzdušňovací přípojka, atd.
Od karosérie 583 900 Zesílení svislého rejdového čepu v dolní partii z pův. 17 na 18mm na průměru. Spolu s tím i změna rejdové hlavice.
Od karosérie 590 401 Změna samočinné podpěry víka zavazadlového prostoru.
09/70
Od karosérie 595 801 Zvýšení počtu upevňovacích šroubů předního blatníku M7x14 o dva kusy.
10/70
Od karosérie 603 051 Zavedení dvoudílné (bezpečnostní) volantové tyče.
Od karosérie 614 025 Změna zapojení spínače varovných světel (i při vypnutém zapalování). Nově kontrolka prošlápnutí brzdového pedálu (síly obložení) zapojena na zadní okruh.
11/70
Od motoru č. 610 121 Nový velký rozdělovač ? provedení obdobné Octavii Combi.
12/70
Od karosérie 630 501 Nové plastové těsnění blatníků. Od 02/71 i pro Š 110 R.
01/71
Náběh výroby sportovního sedanu Š 110 LS (typ 719).
Dvouhlasné famfáry, vnější zpětné zrcátko na blatníku, elektrický ostřikovač čelního skla, radiální pneumatiky (OR 6), nové opěradlo předních sedadel, bezpečnostní vnitřní zrcátko. Motor převzat z kupé 110R i s příslušenstvím. Cena 65 000,- Kčs. Vyrobeno celkem 40 057 ks.
V průběhu roku již pro sezónu připravena soutěžní verze Š 110L Rallye (osmikanálová hlava, karburátor WEBER 28/36 DFI-2, komprese 10.4, vačka 280/70, 54kW(73k)/6000 ot., 93Nm/4500 ot.). Koncem léta představen prototyp Super Sport (typ 724) s motorem Š 110L Rallye otočeným před převodovku. Později si zahrál ve filmu Upír z Ferratu (Juraj Herz 1982). Vůz do té doby bílý dostal černou barvu, kosmetické tvarové doplňky a ohromné zadní přítlačné křídlo, v této podobě zůstal do současnosti.
série 28
Od motoru č. 635 278/4 (110R) Zavedena montáž rozdělovače s podtlakovou regulací (motory 110R do té doby pouze s regulací odstředivou).
08/71
Od motoru č. 700 170 Modelový rok 1972 Nucené větrání karosérie, pevné okénko zadních dveří, změna v upevnění vnitřního zrcátka a sluneční clony, změna v otevírání okénka předních dveří (bez mechanismu). Změna plnicího otvoru nádrže v blatníku (dvířka místo vyskakovacího znaku), změna zadního čela (prodloužení středové výztuhy po celé výšce, svislé žebrování) a hliníková krycí lišta, nová vnitřní výplň dveří, inovace v horní partii přístrojové desky nejprve v provedení "De luxe" ? prolis pro odkládání předmětů. Barevná paleta: 8220-červená, 5102-světle zelená, 2086-světle hnědá, 1002-šedobílá, 5441-khaki, 4153-šedomodrá. Kupé 110R ? zesílení středních sloupků a přemístění upevňovacího šroubu bezpečnostního pásu z nosníku střechy (od karosérie 0 595 766), zadní sloupky s odvětrávacími otvory, přední sedadla s opěrkami
série 30 ? motory 702920 ? 728969 (od 08/71)
od karosérie 715 570 Zvětšení odvzdušnění (trubky) nádrže z 9 na12 mm(jiná nádrž).
09/71
od karosérie 728 501 Nová plastová koule na páce řazení.
série 31 - motory 728970 ? 765669 (od 10/71
11/71
od karosérie 753 800 Zlepšení upevnění rezervy.
12/71
od karosérie 767 001 Změna tvaru rozdělovací kostky předního brzdného okruhu.
série 32 ? motory 765670 ? 782769 (od 01/72)
01/72
od karosérie 777 270 Záměna kluzných ložisek řídící tyče "Glacier" za "Desmopan 295".
Od karosérie 59 555 (110R) Inovace přístrojové desky ? lakování namísto dřívější tapety, jiné přístroje.
02/72
od karosérie 59 369 (110R) Sluneční clona u spolujezdce doplněna o zrcátko, s výjimkou vozů pro Švédsko.
03/72
od karosérie 812 500 Nové těsnění skel předních dveří.
série 33 ? motory 782770 ? 800339 (od 04/72)
04/72
od karosérie 816 400 Jednodílná volantová tyč (opět) namísto dělené.
od karosérie 823 500 Stěrače předního skla v matově černé barvě, dříve chromované.
od motoru č. 882 631 Nový spínač čidla kontrolky olejového tlaku.
Během roku připravena soutěžní Š 120S Rallye, typ 728. Motor 1172ccm - 72x72 s plochými písty, osmikanálová hlava, 2x WEBER 40 DCOE2, suchá kliková skříň, chladič vpředu s výdechem přes kapotu, komprese 10.3, 62kW(84k)/6000 ot, 105 Nm/5000 ot. Prodejní verze jen s karburátorem 32DDSR, komprese 9.4, 47kW(64k)/5250 ot, 100 Nm/4000 ot., patrně i jiná běžnější vačka.
08/72
od karosérie 861 000 Modelový rok 1973
Změna v plnicím otvoru nádrže (dvířka posunuta výše), zvětšení délky nalévací hadice nádrže o 10 cm. Alternátor 490W (35A) a odpovídající relé pro všechny modely. Dvoustupňový větrák topení též pro všechny modely. Nové zapuštěné mechanismy dveřních zámků ? Bomoro (Š 110R již dříve). Nová ozdobná lišta na předním čelu. 110 LS a R dostává čtyřokou masku a R navíc sedadla s opěrkami hlavy. Zdražení 110R na 79 100,- Kčs.
Nová palubní deska sedanů ? boční výdechy vzduchu (možnost směrování na boční okna) a barevné změny palubní desky: standard ? šedá s černou lištou, De luxe ? černá s leštěnou lištou a drážkováním, 110 LS ? černá s imitací dřeva a leštěnou lištou (dříve pouze šedá).
série 34 ? motory 849570 ? 880369 (od 08/72)
Od karosérie 861 730 Změna drážek pouzder hnaných kol převodovky z podélných na radiální.
09/72
od karosérie 872 001 Změna kliček otevírání bočních okének.
série 35 ? motory 880370 ? 919969 (od 10/72)
11/72
od karosérie 900 625 Nové dveřní těsnění u prahů (profily prům. 18 za původních16 mm).
od karosérie 904 800 Nové zajištění hurdy-spojky volantové tyče ? matice s plastem namísto korunových se závlačkou.
12/72
od karosérie 927 501 Odstranění výpustného šroubu přebytečného oleje na zadní poloose.
01/73
série 36 ? motory 919970 ? 961969 (od 01/73)
Zavedení čtyřokého čela pro R a LS. Boční výdechy teplého vzduchu v palubní desce pro všechny modely.
od motoru č. 927 420/4 Změna výlisku ochranného plechu pod karburátorem Jikov 32 DDSR (110 R a LS).
Od karosérie 935 100 Zavedení zamykatelného víčka nádrže.
Od karosérie 938 200 Tvarová úprava krytu nádržky brzdové kapaliny.
03/73
od karosérie 948 200 Nové vnější dveřní kliky s černým plastovým potahem.
od karosérie 950 101 Vazelína TSP-2 v zámcích dveří vyměněna za Mobilgrease-932.
od karosérie 956 351 Úprava spodních ramen přední nápravy pro zvýšení životnosti.
od karosérie 957 151 Plastové výdechy topení namísto plechových (nad pedály a nohami spolujezdce).
04/73
série 37 ? motory 961970 ? 1002969 (od 04/73)
od karosérie 964 000 Změna upevnění chladiče ? spodní šroub vypuštěn.
série 38 ? motory 1002970 ? 1034769 (od 08/73)
08/73 Výměna mosazného plováku karburátoru za plastový (100, 110)
29.8.1973vyrobený milióntý vůz ? červená 110 LS
od karosérie 1 012 001 Montáž zpětného zrcátka na levé dveře.
Modelový rok 1974
od karosérie 1 016 001 Nové vnější zpětné zrcátko, přemístění spínače couvacích světlometů na převodovku. Nová barevná paleta sedanů (8220-červená, 5157-zelená, 2166-žlutá, 1036-šedobílá, 4085-světlemodrá, 4466-modrá střední, 5051-atraktivní zeleň).
09/73
Od karosérie 1 034 300 Změna držáku tlumiče výfuku.
série 39 ? motory 1034770 ? 1075669 (od 10/73)
10/73
od karosérie 1 034 770 Odstranění klapky z tělesa větráku topení.
12/73
Od karosérie 1 075 975 Přemístění výrobního štítku vozu z motorového prostoru do zavazadelníku na pravý podběh, vyražené číslo zůstává nad chladičem
od karosérie 1 079 350 Úprava spodních ramen přední nápravy pro zvýšení životnosti.
série 40 ? motory 1075670 ? 1116819 (od 01/74)
01/74
Od karosérie 1 080 201 Zavedena nová nemrznoucí chladicí kapalina ? Fridex Spolana. Zavedeno zamykatelné víčko nádrže.
Od karosérie 1 116 001 Přemístění spínače couvacích světel z tunelu do převodovky ? inovace převodovky. S tím související úprava elektroinstalace.
04/74
série 41 ? motory 1116820 ? 1157350 (od 04/74)
Od motoru č. 1 116 820 Odstranění bezpečnostního kroužku ventilů.
07/74
Od karosérie 1 272 260 Větrací okénko zadních dveří přestává být větrací ? zaskleno napevno, tj. jiné větší sklo.
08/74
série 42 (od 08/74)
Od motoru č. 276 082/8 Montáž pastorku s koly v převodovce ? hnaná kola 2.3. a4. stupně se otáčejí na drážkování bez pouzder.
Od motoru č. 286 084/8 Zrušeny pojišťovací kroužky ventilů a jejich drážky na ventilech sacích.
Od karosérie 5 019 884 (110R) Standardně montováno prodloužení středového panelu (pro autorádio) až na tunel.
série 43 (od 10/74)
série 44 (od 01/75)
od motoru č. 356 650/8 Vypuštěny pojišťovací podložky matic ojničních šroubů.
série 45 (od 04/75)
od motoru č. 388 001/4 (R a LS) Nová vystavovací cívka startéru.
od motoru č. 388 242/4 Nový stírací pístní kroužek (s pružinou, jako 120) pro motory LS a R.
04/75
Nabíhá výroba soutěžní 130 RS, typ 735. Karosérie odvozena od 110R s vylehčenými díly ? blatníky a kapoty, organické sklo, atd.; motor 1289 ccm - 75,5x72, osmikanálová hlava, větší ventily (sací 37, výfukový 32mm), 2x WEBER 45 DCOE, komprese 10.5, 82kW(112k)/7250 ot, 125 Nm/5000 ot. Litinová víka ložisek klikového hřídele, plnoprůtokový čistič oleje (obojí do série až u řady 105/120 M), elektrické čerpadlo paliva, chladič v přídi. V nejvýkonnějších verzích používána vačka 320-300/105. Zadní náprava úhlová (v sérii až Garde), širší rozchod
Od karosérie 1 394 756 Nové přední tlumiče s jinými charakteristikami.
Od karosérie 1 396 457 Nové zadní tlumiče s jinými charakteristikami.
05/75
Od motoru č. 403 628/4 Nový materiál sacích ventilů.
Od motoru č. 412 851/4 Nový materiál výfukových ventilů pro motory R a LS. Sedla výfukových ventilů pancéřována stelitem.
Od karosérie 1 407 341 Nový chladič oleje pro motory R a LS.
série 46 (od 07/75)
08/75
Od motoru č. 445 700/4 (R a LS) Inovovaná hlava válců ? následně pro model Š 105/120 (větší rozteč ventilů, jinak sestavená vahadla, větší dříky ventilů,...). Mezityp hlavy válců.
Od motoru č. 445 700/8 Zmenšení průměru talíře výfukového ventilu z 28 na27 mm.
od karosérie 1 440 950 U modelu 110 LS zavedeny v hlavních světlometech halogenové žárovky H4 a současně u celé produkce zesíleny kabely v osmi pozicích schématu.
09/75
Od karosérie 1 453 049 Zesílení litinového pouzdra zámku řízení.
Od karosérie 1 458 680 Nové víčko nádobky brzdové kapaliny a změna jejího úchytu v karoserii.
09-10/75 od motoru č. 464 372/8 (100) a od motoru č. 476 792/5 (110) Inovace karburátorů ? 32BS 3170 na 32BS 2903 (Š 100) a 32BS 3171 na 32BS 2904 (Š 110L).
série 47 (od 10/75)
Od karosérie 1 496 750 Zúžení krytky spoje nárazníku z 25 na 20 mm.
v listopadu 1975 vyrobeno jeden a půl miliónu vozů
12/75
Vozy 110R/LS dostávají inovovaný karburátor EDSR 2912.
Od karosérie 1 507 800 Odhlučnění vylepšeno nalepením tlumících desek na podlaze a v zavazadlovém prostoru.
Od motoru č. 508 050/8 Převodový olej PP 7 nahrazen PP 90 (delší životnost oleje) ? převodovka č. 524821.
série 48 (od 01/76)
Od motoru č. 531 618/8 U motorů s plechovými vanami automobilka šetří litru oleje na první náplni ? 3,75 namísto dřívějších 4,0 litru.
02/76
O karosérie 1 522 970 Změna profilů těsnění ? blatník/dveřní rám, čelní stěna/podběh.
03/76
Od motoru č. 542 688/8 Výpustné šrouby v převodovce a olejové vaně motoru, původně kuželové SW 19, nahrazeny válcovými (M 22x1,5) s těsněním.
04/76
série 49 (od 04/76)
od karosérie 1 561 280 Zavedení inovované přední nápravy (dále pro řadu Š 105/120) ? redukce mazacích míst na dvě, nový materiál brzdového obložení.
Od karosérie 1 563 270 Změna usazení páky ruční brzdy ? zkrácení pákového ramene ze 48 na42 mm. Tím zvýšení brzdného účinku.
série 50 (od 07/76) od karosérie 1 594 550
07/76 Změna ložiska konzoly řadící páky z Glacier na Delrin NC 500.
08/76
Od motoru č. 610 970/8 Zlepšení odvětrávání motorové skříně (víko ventilů 105) a nový vzduchový filtr.
Od karosérie 1 606 650 Odstranění gumového těsnění mezi dveřním rámem a zadním blatníkem.
Od motoru č. 615 500/8 Odstranění kontramatek na upevnění výfuku, zkrácení šroubů a použití bezpečnostních podložek.
Přední brzdy (brzdiče, kotouče) odpovídají řadě 105-120.
09-10/76
Od motoru č. 626 488/8Zavedení ventilů motoru Š 110 R (resp. 105-120) i pro motor Š 100. Motor osazen karburátorem EDSR (2910-Š100, 2911-Š110, 2912-Š110R a LS). Nové palivové čerpadlo.
série 51 (od 10/76)
12/76
od motoru č. 680 606/8 Příprava pro termostatickou klapku na sání vzduchu před vzduchovým filtrem. Zvětšený průměr dříku ventilů na7,94 mm.
série 52 (od 01/77 do 03/77) ? poslední sedany
Od motoru č. 710 529/2 (21.2.1977) a karosérie č. 1 720 591 (14.2.1977)
A dále u modelu Š 105/120 zavedeno ohraničení čísla motoru i karosérie hvězdičkami z obou stran.
1977 ? březen ? konec výroby modelu Š 100/110 i LS
Dále pouze 110R :
souběžné inovace s řadou 105-120 ? blok motoru (ale stále objem 1107), převodovka (4,22 od 10/77), elektroinstalace, aj.
??/77
Nová barevná paleta pro Š 110R (5016-lípová zeleň, 6142-sluneční žluť, 7397-orientální oranž, 8122-jeřabinová červeň a 2166-bronzová žluť).
série 53 (od 04/77)
série 54 (od 08/77)
série 55 (od 10/77)
07 nebo10/79
Karburátor EDSR 2927 pro 110R.
10/79
1.10.1979nabíhá u řady 105-120 sedmimístné značení karoserií u vozů s pravým řízením; na všech vozech pak před číslo písmeno A = model 1980 (VIN).
Vozy na export a v tuzemsku na přání mají redukované chromy ? stěrače a obroučky přístrojů v matově černé barvě.
08/80
Modelový rok 1981
Ráfky 4,5Jx13H1 a odpovídající plastové poklice, pneu 165SR-13, startér má cívku s odpojovacím kontaktem a zapalovací cívka má předřadný odpor (jako 105-120), vyhřívané zadní sklo. Cena 66 800,- Kčs.
30.prosinec 1980 ? končí výroba Š 110 R a odvozeného soutěžního modelu Š 130 RS.
v roce 1981 získává Š 130RS titul mistra Evropy cestovních vozů
mezitím a dále:
1976? náběh výroby modelu Š 105/120 v malé sérii, CENA : 105S 56 000,- Kčs; 120GLS 65 000,- Kčs
1982 ? náběh výroby sportovního modelu Garde 120 (motor LS)
1983 ? inovace na model "M" a Rapid. Motor má plnoprůtokový čistič oleje, litinová spodní víka ložisek klikového hřídele, jiné uložení předního gufera ? jiná olejová vana (u 105 až od r. 1984). Š 105 dostává hřebenové řízení také později.
1984 ? motor 1289 ccm (75,5x72) v sériové výrobě (Š 130)
1986 ? bloky motorů od poloviny roku mají široký nálitek pro číslo, které je vyřazeno dvouřadově s uvedením typu vozu (105, 120, 130)
1988 ? motor 1289 ccm dostává nový blok a hliníkovou osmikanálovou hlavu (Š 135/136), s tím souvisí i jiné sací a výfukové potrubí, možnost použití bezolovnatého paliva ? vše jako příprava k přechodu na výrobu Favoritu. Bimetalické písty a lepší materiál vložek prodlužují životnost motoru téměř na dvojnásobek.
1988-9 ? motor 1289 ccm přepracován pro soutěž ve skupině H (5x uložený klikový hřídel; komprese 11,9; výkon 101kW), v karoserii Rapid.
1989 ? odvozen motor 1137 ccm (75,5 x 63,5; komprese 8,8; výkon 51 k/38 kW) pro slabší a jednodušší Favorit 115, ten se ale již nedostal do výroby, i když byl v květnu představen veřejnosti (pořad ČST Aktuality).
1991 ? ještě vznikl soutěžní motor v úpravě H - 1596 ccm (78 x 83,5; komprese 11,8; výkon 123 kW; 5x uložený klikový hřídel), patrně pro odzkoušení nového sériového motoru, v karoserii Favorit
1993? v prototypu odzkoušen motor OHC 1600 ccm s 5x uloženou klikou (73kW/99k) určený do série pro nástupce Favoritu a Formana. Připraven pro výrobu. Vstup Volkswagenu jej zabil, když do Felicie musel přijít starý, těžký (litinový) a méně výkonný koncernový motor 1.6 55kW.
VOLKSWAGENpoužíval odvozené motory Škoda ještě několik let
- motor 136X (komprese 9,7; výkon 68k/50kW) vznikl záměnou vačky za ostřejší (248/32), inspirovanou ze 110R (247/32)
- odvozen motor 1,4MPI - 1397 ccm (75,5 x 78) ve dvou verzích: 60k/44kW a 68k/50kW pro vozy Octavia a Fabia, v těžké Octavii ale záhy nahrazen motory koncernovými.
- odvozen motor 1,0MPI - 997 ccm (72 x 61,2; komprese 10,0; výkon 50k/37kW) pro jednodušší Fabii Junior - inspirovaný motorem z monopostu F3 1964 (998 ccm ? 72 x 61,3; 76k/56 kW).
V poněkud lehčí Fabii vydržely oba motory (1,0 a 1,4) až do nástupu tříválců HTP 1200 ccm, byly však určeny pro domácí trh. Pro export montovány koncernové OHC 1400/16V.
2002? konec pozůstatků škodovky a z automobilky Škoda se stává montážní závod Volkswagen... :-(
Sestaveno na základě publikací:
4 Ihling H. (und Horstmann B.) (1978): Škoda 100 Wie helfe ich mir selbst? ? VEB Verlag Technik, Berlin, 223 str.
4 Cibulka O. (1968): Amatérská údržba a opravy automobilu Škoda 1000 MB. ? Naše vojsko, knižnice motoristy., 124 str.
4 Cedrych M.R. a Štilec B. (1973): Škoda 1000 MB až 110 R kupé ? opravy, seřizování a údržba svépomocí (druhé vydání). ? NADAS, 309 str.
4 Baťa V. (1967): Údržba a opravy vozu ŠKODA 1000 MB. ? SNTL, 332 str.
4 Baťa V. (1983): Údržba a opravy vozů ŠKODA 100, 100L, 110L, 110LS, 110R (čtvrté vydání). ? SNTL, 533 str.
4 Tuček J. (2005): Škoda 1000MB, historie, vývoj, technika, sport. ? Grada, 127 str.
4 Svěcený R. (2006): Škoda 110R, technika, údržba, úpravy, opravy. ? Grada, 140 str.
servisních příruček a katalogů:
4 Škoda Service bulletin 1970-1976, 1977, 1978, 1979, 1980. ? OTS AZNP Mladá Boleslav
4 Seznam náhradních dílůvozů ŠKODA 1000 MB, 1000 MB"de luxe", 1000 MBX"de luxe", 1000 MBG"de luxe", 1100 MB"de luxe", 1100 MBX"de luxe"? 1969? ? Mototechna.
4 Dodatek pro katalog náhradních dílů Škoda, Supplementary to the Spare Parts List of the, Complement du Catalogue des Pieces Detachees, Nachtrag zur Ersatzteilliste 1000MB - ŠKODA 1000 MBX Tudor de Luxe, 1967 ? Motokov
4 Seznam náhradních dílů, List of Spare Parts, Catalogue des Pieces Detachees, Ersatzteile-Katalog ŠKODA 100, 100L, 110L (de Luxe) ? 1969 ? Motokov.
4 Seznam náhradních dílů, List of Spare Parts, Catalogue des Pieces Detachees, Ersatzteile-Katalog ŠKODA 110R ? 1970 ? AZNP Mladá Boleslav, závod Kvasiny.
4 Seznam náhradních dílů, List of Spare Parts, Catalogue des Pieces Detachees, Ersatzteile-Katalog ŠKODA 110R ? 1971-72 ? Motokov.
4 Dodatek pro katalog náhradních dílů, Supplementary to the Spare Parts List, Complement du Catalogue des Pieces Detachees, Nachtrag zur Ersatzteilliste ŠKODA 110R ? 1972 ? Motokov.
4 Seznam náhradních dílů, List of Spare Parts, Catalogue des Pieces de Rechange, Ersatzteilliste ŠKODA 110R, série 36-41 ? Motokov.
4 Katalog náhradních dílů, Catalogue of Spare Parts, Catalogue des Pieces Detachees, Ersatzteile-Katalog ŠKODA 110R ? 1974-75 ? Motokov.
4 Seznam náhradních dílů, List of Spare Parts, Catalogue des Pieces de Rechange, Ersatzteilekatalog ŠKODA 100, 100L, 110L (de Luxe), ŠKODA 110R ? 1976-77 ? Motokov.
Poznámky:
Číslo karosérie ? umístění v motorovém prostoru, nejprve přivařený oválný plech (ještě 11. série MB), později vyražené na témže místě do plechu nad chladičem, Š100 ? větší typy.
Číslováno průběžně MB 1000/1100 ? Š 100/110, šestimístné ? sedmimístné (vyrobeno celkem přes 1,5 milionu vozů). Vozy 110R s karoserií kupé číslovány mimo tuto řadu, od začátku výroby nejprve šestimístné (05 9 xxx), v průběhu roku 1971 sedmimístné (05 9 xxxx) ? překročeno 999 vozů. V první polovině roku 1973 osmimístné (obdobně), v lednu 1974 opět sedmimístné (50xxxxx) a v únoru 1980 předřazeno A (A505xxxx). Vozy MBX _??????????
Číslo motoru ? vyraženo na přírubě pro vodní pumpu, od 01/77 hvězdičky před i za číslem. Šestimístné do 04/1987 (po dosažení 999 999 patrně číslováno znovu ? od MB po Š 130):
Výrobní štítek vozu ? vzadu na plechu nad chladičem, později (12/73) přemístěn na pravý bok v kufru.
Výkony motorů a jejich značení
řada MB 1000/1100 dle ČSN (SAE)
xxx xxx/1 MB 1000 (model 64-65) typ 990 ? 721 27,2 kW (30,9)
typ 721 (66 adále) 31,6 kW (35,3)
xxx xxx/2 MB 1100 typ 715 34,5 kW (38,2)
xxx xxx/3 MBG(MBX ?) 1000 typ 710 (723) 34,5 kW (38,2)
xxx xxx/7 MB 1000 (asi budoucí motor 722)
řada 100/110 dle ČSN (SAE)
xxx xxx/8 Š 100 typ 722 30,9 kW (35,3)
xxx xxx/5 Š 110 typ 717 35,3 kW (39,0)
xxx xxx/4 Š 110 R a LS typ 718 a 719 38,3kW (45,6)
řada 105/120-130 dle ČSN (ISO)
xxx xxx/1 Š 105 typ 742.10 33,9 kW (33,1)
xxx xxx/2 Š 120 typ 742.12 38,2 kW (36,7)
xxx xxx/6 Garde a Rapid 120 typ 742.12x 42,7 kW (40,5)
xxx xxx/9 Š 120 (G)LS typ 742.12x 42,7 kW (40,5)
xxx xxx/7 Š 130 (i Rapid) typ 742.13 45,2 kW (43,0)
Hliníkový čtyřválec OHV vydržel za průběžných inovací ve výrobě 38 let, hliníková hlava až po 24 letech, objem byl zvětšen až o 400 ccm, výkon narostl o 23 kW, tedy téměř na dvojnásobek, odvozen byl motor další generace 1600 ccm OHC s pětinásobným uložením. Již v roce 1970 motor v prototypu upraven na DOHC s možností vstřiku. Čest jeho konstruktérům
Číselné označení typů vozů AZNP :
MB-100-105-Fav/Fel,
včetně prototypů, které vyústily v sériovou výrobu a včetně odvozených soutěžních verzích
976 ? prototyp NOV vše vpředu 1956
977 ? prototyp NOV vše vzadu 1956
978 ? prototypNOV klasická koncepce 1956
988 ? prototyp s motorem OHC 1957
989 ? prototyp ?vagon? 1957
990 ? prototyp ?Favorit? 1959 ? budoucí MB
MB :
990 ? Š1000MB (04/64)
991- ŠMB roadster 1964 ? kabriolet
992 ? monopost formule Junior (F3) 1964
721 ? Š 1000MB (od série 8 ? 01/66)
723 ? 1000 MBX sportovní tudor (od série 9 ? 04/66)
710 ? 1000 MBG dvoukarburátorová verze (od série 12 ? 01/67)
715 ? 1100 MB De luxe (01/68)
723T 1100 MBX De luxe sportovní tudor (01/68)
713 ? hranatý prototyp ?100? (06/64)
100/110
722 ? Š 100 (08/69)
717 ? Š 110 (08/69)
ÚVMV 1100 GT kupé 1970 ? prototyp
718K sportovní kupé Š 110R (06/70)
719 ? sportovní sedan Š 110LS (01/71) soutěžní verze Š 110L Rallye (71)
724? Š Super Sport 1971 - prototyp
728 ? soutěžní Š 120S Rallye (72)
734? soutěžní Š 180/200 (74)
736? Š Buggy (72)
735 ? soutěžní 130RS (04/75)
738? prototyp soutěžní-okruhový s motory 1800/2000 OHC (78)
737 ? soutěžní motor 1600 DOHC
739? prototyp soutěžní, nástupce 130 RS
727 ? prototyp ?105? (12/71)
105/120-130(135/136)
742 ? Š 105/120 (76) a následně i 130 sedan
743 ? Š 120/130 Garde/Rapid (82-83)
745 ? soutěžní Š 130LR (84)
746 ? Š 135/136 sedan (88)
747 ? Š 135/136 Rapid (88)
Favorit/Forman/Felicie další už nejsou škodovky
781 ? Favorit hatchback 1988
782 ? Favorit sedan
783? Favorit kupé Favorit 115
785 ? Forman
787 ? PickUp
791 ? Felicia
Felicia kombi
Felicia PickUp
Felicia Fun
Felicia Kit
Česká Republika