BARVY VOZŮ OBECNĚ :
Asi nejvýznamnějším prvkem vozu je lak. U veterána je vedle kvalitně provedeného laku zásadní správně historicky zvolený odstín.
Problémem barvy se zaobíráme většinou při renovaci vozu, kdy chceme zjistit, s jakou barvou vůz opustil výrobní pás nebo při výběru nové barvy vozu z celé kolekce originální odstínů. Někdy jde jen o přesvědčení, zda náš vůz má skutečně originální lak - např. u mé Octavie jsem byl odborníky upozorńován, že tento vůz nemůže mít orig.lak, nebot se modrá 407 na něm nepoužívala. Realitu můžete zjistit dle č.motoru v muzeu MB v Záznamní knize vozů, kde najdeme den expedice, odběrní místo nebo kupce, barvu karoserie a čalounění a tak potom dle původních vzorníků si prohlédneme danou barvu. Tak jsem zjistil, že můj vůz byl vyroben vyjímečně v nestandartní barvě. Prostě v té době existovala spousta výjimek, většinou z důvodů obecného nedostatku materiálů.
Pokud tedy již máme první pátrání za sebou a známe číslo a skutečnou podobu barvy, nastane problém převodu do současných čísel RAL, STANDOX,GLAZURIT,PPG atd.
VÝBĚR A IDENTIFIKACI ODSTÍNŮ provedete : verze 1
1/ DLE ORIG.KUSU KAROSERIE najdete porovnáním (pokus/omyl) dnešní výrobek (sprej/plechovku).
( Tak jsem postupoval u mého Spartaka kde orig je "Béžová 11" a sprej jsem nakonec vytipoval 2-24 Motip.)
2/ PŘEVODEM Z VZORNÍKU muzea MB do novějších řad barev "BARVY LAKY" a to především v řadě ""Škoda". Často se odstín vyráběl dlouho do 70-80.let.
(Tak jsem postupoval u mé Octavie z "407" na novější "4550-návěstní modrá", ta se bohužel ve spreji nevyrábí, ale v plechovce ano).
Míchání do spreje mi dopadlo špatně, nedokázali správně zvolit odstín dle jejich řady RAL a navíc lak nevytvrdl, neboť "tam nemůžou dát hodně tvrdidla, kvůli zaschnutí ve spreji a aby to stříkalo ?!" Takže pokud se vyrábí v plechovce, použít raději stříkací pistoli...
VÝBĚR A IDENTIFIKACI ODSTÍNŮ provedete : verze 2
1/ Dle PLECHU s originálním lakem vozu přímo v lakovně porovnáním se vzorníky dané lakovny, podobně jako když přijedete s moderním vozem, který ještě nemá kod barvy.
Zde se však většinou naráží na problém :
a/ Vůz má orig.barvu, ale je vybledlá a není jistota orig.vzhledu ani ze zakrytých míst karoserie. Nebo prostě chcete mít jistotu správné volby v případě renovace za 200.000,-.
b/ Vůz je již celý přestříkaný sice v orig.odstínu, ale již nechcete opakovat tu nejobyčejnější tehdy používanou barvu (můj případ např. s modrou 1201 STW) a rádi byste zvolili zajímavější nebo veselejší (ale opět ORIG.) odstín.
c/ Vůz je v takovém stavu, že nepoznáte z něj nic původního a stojíte opět před volbou.
Proto jste nuceni do lakovny přivézt vzorník barvy a postupovat dle bodu 2 :
2/ Dle VZORNÍKŮ
Dle nich lakovna namíchá resp. porovná se svým vzorníkem moderních laků.
Nebo někdy i bez tohoto vzorníku si lakovna poradí jen podle čísla nebo názvu. Např. 8850 Jawa - řada lakoven takové odstíny prostě zná z dnes prováděných renovací JAWY nebo další odstíny zná z oprav obyčejných Škodovek, kde již lakovny notoricky používají (ovšem právě jen ty, které přežily až do pozdějších Š 100, 120, Favorit)...
a/ DOBOVÉ VZORNÍKY "AZNP" (Originály resp. jeho kvalitní barevné kopie). I zde jsem však zjistil, že např.všude se objevující nástřik dozelena "Béžová oliva" je zcela jiný a až v pátrání v archivu BAREVaLAKŮ jsem našel asi skutečný béžovoolivový (nástřik na papíru), jenž jsem si vypůjčil a s ním běhal po moderních převodnících až určil skutečný RAL.
b/ POZDĚJŠÍ VZORNÍKY "BaL" 4-místné (originály nebo kvalitní kopie) = 2.sloupec tabulky. Staré škodovácké odstíny jsou zde jen některé, které přežily do pozdějších 70-80 let a tedy je šance takové vzorníky sehnat.
Složení orig. laku ŠKODA vozů cituji : "vícevrstvé" = základní lak+tmely+vypal.syntet.smalt
Z HISTORIE ZNAČENÍ BAREV :
System značení odstínů barev vozů 50-let = není mi jasný, vyskytují se různé počty čísel např. 11, 407 apod., takže asi system nebyl žádný. VIZ PRVNÍ FOTKY V SEKCI VZORNÍKY
System značení odstínů barev vozů od 60-let = 4místná čísla VIZ SPODNÍ FOTKY V SEKCI VZORNÍKY
V době éry národního podniku BARVY a LAKY, který zahrnoval asi všechny výrobní závody v ČSSR byla všem novým odstínům tuzemských výrobců přidělována čísla z centrálního místa.
Jednotné číslo odstínu barvy vycházelo ze základního pravidla rozdělení všech barevných tónů do následujících skupin odstínů :
1000 - 1999 - bílé, šedé až černé
2000 - 2999 - hnědé
3000 - 3999 - fialové
4000 - 4999 - modré
5000 - 5999 - zelené
6000 - 6999 - žluté
7000 - 7999 - oranžové
8000 - 8999 - červené
9000 - 9999 - ostatní (např. hliníkový odstín, metalízy, tepané odstíny apod.)
Konkrétní čtyřmístné číslo odstínu (např. 6050 krémová světlá) pak zaručovalo stejný barevný tón barvy vyrobené jakýmkoliv z tehdejších výrobců.
Po privatizaci a osamostatnění jednotlivých českých výrobních závodů = sice centrální 4-místné značení přežívá, ale často každý tuzemský výrobce má jemně odlišný nádech. Postupně se na plechovkách či sprejích objevují interní čísla výrobců, kde je již system pro laika zcela nejasný.
Paralelně tu existuje celá řada systemů světových výrobců např. nejznámější RAL, ale stejně tak výrobců STANDOX, GLASURIT,PPG atd.
Prakticky však neexistuje převodník mezi nimi. V sekci "PŘEVODNÍKY BAREV" uvádím alespoň převody z nejpůvodnějších značení na novější 4-místná např. 11 => 6115. A případně i dále do současných světových RAL atd.
Pro zajímavost - PODOBNĚ BYLO ZNAČENÍ NÁHR.DÍLŮ :
System značení ND vozů 50-let (Spartaků, Octavií, 1200...) = je pro mě nejasný (různý počet čísel i podoba)
System značení ND vozů 60-80let = číslo OČM "ObchodníČísloMototechny" (tzv.Mototechna). Tvořilo se centralisticky pro všechny vozy vč. nákladních, busů atd. v podobě šestice čísel : 111222333 :
111-typ vozu např.110=škoda1000MB, 336=tatra148, 341=tatra815
222-agregát např.420 př.náprava
333-detail
Jinak ale bylo v tom ještě řada dalších pravidel jako když na 4. nebo 5.místě devítka znamenala Příslušenství, atd,atd... Tento system devíti čísel se začal používat až od ŠKODA 1000MB a vydržel až do favorita (ten byl 115... ...) poté padl, neboť byl sice přehledný, ale svou kapacitní omezeností čísel vhodný do mrtvolného socialismu a centrálního řízení. Výhodou bylo, že průmysl např.vyráběl určitou pružinku, která pod danou "mototechnou" figurovala u různých aut v katalozích i fyzicky zároveň. V tom to fungovalo velmi efektivně.
Ke konci socialismu a poté = se stále více vedle č. OČM objevovala i dvanáctimístná č. JKPOV "JednotnáKlasifikacePodleOborůVýroby" (tzv.jékáčkem).
V 90-letech = si již každý výrobce vytvořil své vlastní výrobní značení. Ostatní čísla dožívají. Zajímavostí je, že i dnes např. naše firma PRAGOS - obchodující s ND KAROSA pracuje s databází všech tří systémů čísel.
V.Vaněček 2005
Česká Republika