HRAČKY staré
STAVEBNICE JEŘÁBŮ. Výrobek továrny IGLA v Trhových Svinech, ČSSR.
První verze byla výlučně kovová (polyamidová byla pouze převodová kola, navíjecí bubny a kladky), později byla základna rovněž z plastu. Velikost základny 29 x 29 cm.
Vykazuje některé výrazné znaky hraček tohoto výrobce v tomto období: technická zajímavost, materiálová kombinace ocelový plech ? polyamid-6, spoje pomocí samořezných šroubků a šroubků s matičkami, závlaček a stavěcích kroužků na hřídele. Datum produkce mi není známo, ale vzhledem k tomu, že na krabici je ještě uveden jako výrobce IGLA, n.p., ale již se používá logo ITES, odhaduji počátek výroby kolem roku 1963. Existovalo několik barevných kombinací. Jako kluk si na tuto hračku nepamatuji, ale to mohla být jen shoda okolností.
Hračka byla na ruční pohon kličkou a oproti jiným podobným, které měly pro každý pohyb zvláštní kličku, tato byla vybavena poměrně komplikovanou převodovou skříní, v níž bylo možno zařadit požadovaný pohyb na jedinou pohonnou hřídelku s kličkou. Pohyby byly tři: zvedání břemene, sklon ramene a otáčení jeřábu kolem svislé osy. Proto jsou v převodové skříni dvě hřídelky s navíjecími bubny na provázky a jedna k zařazení volného kuželového kola s pastorkem pro otáčení plotny, na níž se stavěly jednotlivé druhy jeřábů. Stavebnice obsahuje opravdu úctyhodné množství součástek. Několik jich však chybí: dvě hřídelky pro pohony (jsou již doplněny z jiné stavebnice), zarážka pro fixaci vzájemné polohy ramen, spojnice. Asi padesát samořezných šroubků s půlkulovou hlavou velikosti 2,6 x 6 mm jsem již také doplnil z jiné stavebnice.
Velmi cenným je krásně provedený návod na různé druhy jeřábů: věžový jeřáb, jeřáb sloupový lehký, jeřáb slupový těžký, jeřáb vzpěrový. Většinou jsou jednotlivé typy schopny zvedat břemeno o hmotnosti 1 kg.
Druhý exemplář stavebnice je zřejmě novějšího data, protože segmenty, z nichž je sestavena základna jeřábů, jsou již vyrobeny jako plastové výlisky, což bylo jistě výrobně levnější, i když ze cenu nižší tuhosti. Tento exemplář rovněž nebyl kompletní, neboť mu chyběl jeřábový hák s kladnicí a asi 50 samořezných šroubků do plechu. Jeho očištění bylo náročnější, protože torzo sestaveného vzpěrového jeřábu bylo zřejmě vystaveno povětrnostním vlivům, takže černěné uzly byly mnohdy značně zkorodované. To platilo i o šroubcích. Naopak díly, které ještě nebyly použity a byly v krabici, byly jako nové. Krabice byla ve velmi pěkném stavu. Rozhodli jsme se proto z obou stavebnic postavit jeřáby, které postavit bylo možné (sloupové jeřáby bylo možno postavit z obou stavebnic), bohužel hák s kladnicí je jen jeden. Oba sestavené jsou na přiložených fotografiích.
Při komplikovanosti stavebnice (ne nepodobné komplikovanosti stavebnic typu Merkur) jsem si uvědomil, že v té době mohly vznikat takto komplikované hračky jen díky tomu, že tehdy ve výrobě nic nemělo reálnou hodnotu: práce konstruktérů, lisovací nástroje na ohromné množství výlisků z plechu i plastických hmot, materiál i lidská práce při výrobě. Takovéto hračky by dnes již nikdo nevyráběl, protože by jejich cena byla příliš vysoká. Proto lze v řadě článků o hračkách z minulé doby (např. v časopisu ABC z roku cca 1986, autor Rudolf Baudis) vystopovat dopad tohoto problému na stále se zvyšující ceny našich hraček při snahách zavést reálné ceny a zlepšit rentabilitu výroby.
-
100Víko krabice ke stavebnici.
-
150Vnitřek krabice s přihrádkami na uložení součástek.
-
200Obal návodu ke stavebnici.
-
250Ukázka provedení návodu - sestava převodové skříně (starší verze). Velmi pěkné je barevné odlišení.
-
300Tatáž strana s přílohou, která popisuje změny u novější verze (šňůrky se navíjejí do uzavřeného bubnu, takže nemohou spadávat z cívky).
-
350Ukázka z návodu: v levém obrázku je patrné, jak je třeba natočit hřídelky, aby se dostaly do záběru (kolíček musí projít dovnitř skříně) a nebo ze záběru (kolíček musí projít zářezy ven ze skříně a pootočením o 90 stupňů zapadne do prohlubně, takže hřídelka zůstane vysunuta).
-
400Ukázka z návodu
-
450Ukázka z návodu - seznam dílů stavebnice.
-
470Přehled montážních uzlů. Chybí jedna plochá spojka, která je třeba na vzpěrový jeřáb. Bude vyrobena náhradní.
-
500Pohled na sestavenou převodovou skříň i s točnou. Patrné jsou oválné otvory pro pohyb navíjecích bubnů do záběru.
-
550Převodová skříň uvnitř. Bohužel chyběly dvě ze tří hřídelek i s pružinkami, takže jsou vyrobeny nové (zatím bez plastovych hlavic). Pohonná hřídelka točny byla u originálu zajištěna proti vypadnutí (směrem z obrázku) plechovým jazýčkem na skříni, který se měl jen jednou ohnout a zůstat tak natrvalo. Bohužel byl ulomený. Proto je použito náhradní řešení pomocí plechové příčky, jejíž velikost byla dána hotovými otvory z výroby (nevím k čemu měly sloužit) pro přichycení šroubky.
-
600Detail převodů ve stavu neutrál (kuželová kola nezapadají do kuželových kol na pohonné hřídelce). Ve vysunutém stavu drží hřídelky malý kolíček (u originálu jsou vylisované dva ozuby, které jsou u seriové výroby technicky jednodušší, ale v návodu zobrazené kolíčky jsou funkčně vhodnější). Pootočením každé ze tří hřídelek tak, aby kolíček v hřídelce prošel výřezem skříně, dosáhneme zapadnutí ozubených kol do sebe, a tím pohonu. Kolíček se pak neškodně pohybuje v prostoru krytky, na niž dosedá pružina.
-
650Pohled na situaci, kdy je zařazeno otáčení točny (poslední kuželové kolo je na pohonné hřídelce volně, a proto musí být poháněno přes vloženou hřídelku vlevo nahoře na obrázku).
-
700Věžový jeřáb. Možno zvýšit o dvě sekce, a také rameno je možné prodloužit.
-
750
-
800Detail přichycení věžového jeřábu k točně. Podstavec je tvořen segmenty z ocelového plechu oproti novější verzi. Výrobně náročné, ale tuhost konstrukce nesrovnatelně větší. Některé verze měly uprostřed segmentu spojení pomocí šroubu s maticí (viz např. http://starehracky.cz/obrazek2_detail.php?cislo=2&obrazek=336&maxn=5) a nikoliv pomocí dutého nýtu, jako má předváděná verze.
-
850
-
900Možnost zdvihu ramene věžového jeřábu
-
1050Vzpěrový jeřáb sestavený z nové verze stavebnice, která se odlišovala od starší verze použitím plastových segmentů podstavce. Levnější výroba, ale podstatně nižší tuhost.
-
1100Vzpěrový jeřáb s plastovými segmenty podstavce.
-
1150Detail kloubu , který ustavoval svislou polohu hlavního sloupu.
-
1250Detail uchycení sloupu a ramena na točně.
-
1270Celkový pohled na základní desku z plastu se strojovnou.
-
1300Detail strojovny zespodu. Patrná je spodní strana plastových segmentů podstavce.
-
1400Ukázka důsledků nižší tuhosti plastových segmentů (prohnuté boky).
-
1450Původní stav novější stavebnice. Foto z aukčního portálu.
-
1500Původní stav novější stavebnice. Foto z aukčního portálu.
Česká Republika