HRAČKY staré
LETADÉLKO SOKOL. Výrobce IGLA Trhové Sviny, ČSSR.
Kombinace kov-plast (letadélko). Délka ramena cca 45 cm, rozpětí křídel cca 23 cm.
Další ze zajímavých počinů továrny. Ocelový plech, kovové díly, letadélko polyamid. Vyráběl se v období okolo roku 1960. Na krabici se podařilo rozluštit rok výroby - 1961. V čem spočívá zvláštnost této hračky? Jednak v tom, že byl zvolen poměrně neobvyklý námět - létající letadlo do pokoje nebo na stůl je podezřelý nápad. Jednak v tom, jak se konstruktéři vypořádali s nástrahami problému letu malou rychlostí.
Dnes, v době dostupných letadel řízených rádiem, se zdá nepředstavitelné, že kromě volně létajících modelů se létalo s upoutanými letadly. Model byl upoután dlouhými dvěma dráty k rukojeti, kterou držela obsluha v ruce a přitahováním jednoho či druhého drátu se ovládala výškovka, tedy výška letu nad zemí. Tak se dalo startovat ze země (k tomu byla nutná druhá osoba, která rozběhla motor a pustila model k rozjezdu), ale rovněž i přistávat, tak jako opravdové letadlo. Létalo se tedy v kruhu, jehož poloměr byl dán délkou vodicích drátů.
To možná inspirovalo tvůrce hračky (tehdy bylo normální takto s modely létat), ale velikost byla silně omezujícím faktorem. Myšlenka použití pylonu jako středu kruhového letu s poloměrem asi 35 cm byla spásná ve smyslu napájení motorku letadla, takže baterie byly v podstavci pylonu a pomocí kontaktů se napájel motorek. Aby dítě mělo možnost letoun sledovat, nebyla možná příliš veliká rychlost letadla. Sledovatelná je ještě frekvence otáčení asi 1 Hz (letadlo oběhne jednou dokola za sekundu), což odpovídá rychlosti 2,2 ms-1. I když tíha letadélka z polyamidu s motorkem (1,19 N) je vyvažována protizávažím (má cca 320 g a zároveň slouží k dynamickému vyvážení letadla za letu) a ke vzletu by stačil malý vztlak křídla, je létání zajišťováno jinak. Jedinou významnou aerodynamickou silou je tah vrule. Mnohem větší silou působí letadélko na hřídelku pylonu - jedná se o reakci na dostředivou sílu (to je síla, která zakřivuje dráhu, jinak by totiž podle zákona setrvačnosti letělo rovně - při rychlosti 2,2 ms-1 je tato síla asi 1,6 N) a aerodynamické vztlakové síly jsou proti ní velmi malé (je to asi jen padesátina dostředivé síly). Vzhledem k tomu, že střed otáčení ramena s letadlem je 12 cm vysoko, při vzrůstající frekvenci otáčení se skládají momenty tří sil: reakce na dostředivou sílu a vztaková síla křídla rostou s druhou mocninou frekvence otáčení zatímco vyvažovaná tíha letadla je stále stejná. Výsledný moment těchto sil vzhledem ke špičce pylonu pak určuje sklon ramene, takže se vzrůstající frekvencí otáčení se sklon ramene zmenšuje a při nejvyšší rychlosti letadélko létá ve vodorovné rovině procházející těsně pod hrotem pylonu, kdy moment reakce na dostředivou sílu se blíží nule (protože rameno, na kterém síla působí, se blíží nule - přímka, na níž síla působí, prochází těsně pod hrotem) . Kdyby rameno nemělo při startu žádný sklon, letadlo by nikdy nevzlétlo. Mluvíme tedy jen o "létání" v uvozovkách. Důkazem, že se nejedná o aerodynamický let je skutečnost, že letadélko "létá" i pozadu, i když se startem tímto směrem má problémy, které pramení z toho, že vrtule má vyšší účinnost v předpokládaném směru letu (na brzdění to stačí, ale na start již je tah malý). Reklamní fotografie, ukazující tuto hračku v poloze vysokého letu, mohly být pořízeny pouze v klidu, nikoliv za letu. Pokud by se nějakým způsobem podařilo letadélko dostat na vyšší rovinu letu než je výška pylonu, pak by dostředivá síla způsobila opačně orientovaný moment a sklon ramene by se zmenšoval, až by opět létalo zhruba ve výšce pylonu.
Zajímavé je, že tento "neaerodynamický" let vypadá velmi věrně a "létání" s hračkou je velmi hezké. Aby bylo možno i přistávat (aniž bychom museli čekat, až tření rotaci zastaví), je na ovladači poloha STOP, která obrátí polaritu napájení, takže vrtule netáhne, ale brzdí. I tato funkce působí velmi věrně a dá se s ní velmi vyhrát.
Ovladač má dva stupně START a dva stupně STOP, přičemž při jednom stupni jsou zapojeny všechny tři články a při druhém pouze dva. Tři články potřebujeme pro start, protože díky ovládacímu kabelu musí letadélko startovat s podvozkem těsně před kabelem, aby se za jednu otočku ramene stačilo odpoutat od země a kabel přeskočit.
Jedna verze hračky (modrožlutá) má ovladač s páčkou z bakelitu. Druhá verze (karmínověžlutá) měla páčku ovladače z polyamidu. Která z verzí je starší se lze jen domnívat.
Obě verze jsou plně funkční. Karmínověžlutá verze měla původně nefunkční ovladač a motorek byl proto napájen z libovolné baterie přímo pomocí banánků (toto řešení bylo odstraněno a ovladač správně zapojen a zprovozněn), což s sebou neslo i nutnost odmontovat box na baterie ze základny pylonu (zatím zpět přichycen šroubky místo dutých nýtků). Příčinou této úpravy zřejmě byla určitá nespolehlivost kontaktů ovladače, na nichž byla patrná neúspěšná snaha o zlepšení funkce ovladače.
Předlohou byl skutečný letoun Sokol M1D konstruktéra Zdeňka Rubliče, který se vyráběl v různých verzích ve firmě Automobilové závody, n.p., Choceň (dříve Beneš-Mráz, později Orličan, n.p.) od roku 1946 (verze M1A). Odkaz na stručné české stránky NTM věnované verzi M1C a stránky nadšeného německého sběratele, který Sokol M1D restauroval.
-
10
-
20
-
30
-
40Detail ovladače s polyamidovou páčkou.
-
100Pohled na krabici k hračce
-
150Otevřená krabice s uložením pro hračku a návodem na víku.
-
160
-
200Letadélko s ovládacím přepínačem z bakelitu.
-
250Podstavec pylonu s bateriemi, vedle leží hřídelka s hrotem a kontakty
-
300Letadélko Sokol
-
350Sokol M1D
-
400Detail lůžka s viditelnými kontakty pro napájení motorku letadla. Jeden pól jsou měděné plíšky po obou stranách (dotýkají se vnější strany hřídelky), druhým pólem je vlastní konstrukce ramene, která se uprostřed lůžka dotýká hrotu hřídelky.
-
450Pohled zespodu odhaluje nasazovací držák se dvěma nýty k upevnění na rameno a otvor pro kontakt druhého pólu blízko kořenu křídla
-
470Podstavec při pohledu zdola s odejmutým víkem baterií (akumulátorů).
-
500Zrekonstruované schéma zapojení hračky z krytu baterií. To původní je potrhané od kontaktů baterií.
-
550Schematické znázornění podstaty "letu". Moment reakce na dostředivou sílu letadélko zvedá v závislosti na rychlosti až do maximální výšky letu, kdy se tento moment blíží nule, a výška těžiště letadla je přibližně ve výšce hrotu pylonu.
Česká Republika