HRAČKY staré
BULDOZER TAPO SUPER. Výrobce Tatrasmalt Pohorelá, ČSSR.
Plech, délka 19cm, s radlicí 24cm.
Zajímavá hračka vyráběná v 70. letech v podniku Tatrasmalt Pohorelá (odtud zřejmě název TAPO). Jedná se o jedinou československou elektricky poháněnou pásovou hračku, která byla dálkově ovládaná bowdenovými lanky a uměla i zatáčet.Originální řešení spočívalo jednak v tom, že veškerá elektrická instalace byla umístěna v hračce, protože přepínač jízdy vpřed či vzad byl poháněn jedním ze dvou bowdenů (většina hraček tohoto výrobce se stejným ovladačem měla elektrický přepínač ve skříňce - viz např. Tatra 137), jednak v tom, že druhým bowdenem se ovládala převodová skříň s posuvnou předlohou, takže jediný motorek mohl zajišťovat směr jizdy vpravo-přímo-vlevo přesouváním předlohy tak, aby byly poháněny obě poloosy nebo jen jedna z nich. Na rozdíl od východoněmeckých pásáků, kde předloha se zasouvala přímo do ozubených kol, zde bylo využito spojkových křížů na ozubených kolech a poloosách.
Typický příklad řešení "bez neutrálu", neboli vždy je něco v záběru a hračku není možno používat jinak, než s běžícím motorem, pokud ji nechceme poničit.
Tento exemplář je zcela kompletní, je pojízdný a funguje skvěle. Určitým konstrukčním nedostatkem je velmi těsný prostor pro plochou baterii, takže její vložení nebo vyjmutí je dost náročné (nebo byly dříve ploché baterie menší?). Rovněž ovládání není zcela snadné, protože pokud jednou rukou držíte ovladač, tak druhá ruka musí zvládnout dvěma páčkami jak ovládání jízdy vpřed-vzad, tak i vpravo-vlevo (zlatý joystick). Kdo má větší ruce, může zkusit ovládat jednu z páček rukou, v které drží ovladač, ale asi to vyžaduje "léta dřiny" nácviku. Zde se ukazuje určitá nevýhoda používání tenkých bowdenů se strunami, kdy se obsluha přetahuje s pružinkou, takže stabilní poloha je vždy "něco", nikdy vypnuto nebo jízda přímo. U této hračky je z důvodu neustálého tahu pružinky v ovladači bakelitová kulisa se zářezy pro tři polohy přepínače polarity (vpřed - vypnuto - vzad). Nicméně poloha vypnuto není příliš jistá, takže hrozí, že se traktor samovolně rozjede.
Po vzoru východoněmeckých pásáků i tento má průhledný blok motoru s pohyblivými písty.
Jsou nám známy dvě verze této hračky. Kompletní je zřejmě starší verze, má otočnou zarážku krytu baterie, takže nebylo třeba používat šroubovák, ale při nárazu na překážku se mohl uzávěr otevřít. Starší verze má hlavní kola žluté barvy. Novější verze hračky, kterou jsme získali, postrádá jen dálkové ovládání. Lišila se modrými kryty pásů pod kabinou a jiným krytem baterie, který bylo nutno uzavřít šroubkem. Sama o sobě je ve velmi pěkném stavu a je jinak funkční. Má hlavní kola šedé barvy. Pojezdová kola jsou u obou verzí šedivá.
Tento výrobce ještě vyráběl verzi bez dálkového ovládání, která je dost neobvyklá, a také poměrně vzácná. Aby bylo možno páčkou na hračce přepínat směr jízdy vpřed-vzad, nemohla mít kabinu. Funkčně tedy byl podobný jako velmi známý a oblíbený pásový traktor téhož výrobce, který se vyráběl asi 20 let, a proto je možno ho ještě dnes často vidět. Konkurovat sám sobě bylo asi jisté specifikum té doby, i když podobnost s propracovanou verzí s dálkovým ovládáním umožnila rozšířit sortiment. Mechanický převod byl u této verze značně zjednodušen, takže zmizely poloosy, posuv ozubených kol po poloosách a samozřejmě i přepínač se poněkud změnil, aby mohl být ovládán páčkou na místě řidiče. Pohyblivé písty v průhledném bloku motoru zůstaly zachovány.
Získaný exemplář zjednodušené verze postrádá světla, kryt baterie, výfuk a polep přístrojové desky. I tak je to krásný stroj. Je plně funkční.
Jako kluk jsem si stavěl bowdenem ovládané hračky, ale využíval jsem tehdy běžné bowdeny pro zadní brzdy kola (spirála kryla lanko po celé délce). Tyto bowdeny sice měly větší průměr spirály i lanka v ní, ale na druhou stranu jsem měl naprostý cit v ovládání - s ničím jsem se nepřetahoval, protože tužší lanko tahalo i tlačilo. Proto v tenkých bowdenech pokrok moc nevidím, i když v tomto zvláštním případě, kdy byly použity dva bowdeny, asi nic jiného nezbývalo.
Vždy nás zajímá, kde si konstruktéři hračky brali inspiraci. V tomto případě nás napadá známý (tehdy) pásový traktor DT-54, který se vyráběl v letech 1949 až 1979 na různých místech SSSR (Stalingrad, Charkov, na Altaji).
-
10Trojice verzí hračky
-
20
-
60Kompletní exemplář hračky.
-
100Radlice buldozeru se zdvihá ručně a ve zvednuté poloze se fixuje posunutím podle prohloubení ve tvaru L, které je patrné na bocích radlice
-
150
-
200Každá z páček ovládá jeden z bowdenů. Jsou použity ocelové struny.
-
250Kryt baterie je zajištěn otočnou páčkou.
-
300Sejmutý vrchní díl hračky. Pro názornost převodů je sejmut i kryt převodovky.
-
350Sejmutá kapota traktoru a kryt převodovky.
-
370Pohled na převodovku s krytem převodu. Okraje krytu zasunuté do zářezů v bocích převodovky slouží k fixaci poloos ve svislém směru.
-
400Pohled na pohonné ústrojí bez krytu převodovky
-
450Schéma převodovky pro ovládání směru jízdy: vpravo-rovně-vlevo nebo vpřed-stop-vzad. V tomto stavu jede hračka vlevo, neboť levé ozubené kolo na levé poloose nezapadá do spojkového kříže, takže levá poloosa není poháněna. Pravé ozubené kolo zapadá do spojkového kříže pravé poloosy a pravá polosa je poháněna. Při posunutí obou ozubených kol vlevo je tomu naopak a hračka jede vpravo. Při poloze uprostřed jsou v záběru obě ozubená kola a hračka jede rovně.
-
500Jiná verze hračky. Chybí dálkové ovládání.
-
550
-
600
-
650
-
700Zde je patrný pozměněný kryt baterie. K otevření je potřeba šroubovák.
-
750Verze pásového traktoru bez dálkového ovládání a bez možnosti použít buldozerovou radlici (chybí delší přední osa, na kterou se radlice zavěšovala při zvednuté poloze). Páčkou na místě řidiče se ovládala jízda vpřed-stop-vzad. U tohoto exempláře chybí reflektory a kryt baterie. Je funkční.
-
800
-
850
-
900
-
920Chybějící kryt baterie. Dostat dovnitř dnešní plochou baterii vyžaduje velkou zručnost a sílu.
-
950Pohled na zjednodušené převody bez krytu. Poloosy nutné k řízení směru jízdy byly nahrazeny celou osou. Rovněž tak nejsou nutné mechanismy k posuvu ozubených kol na poloosách.
-
1000
Česká Republika