Pragos auto s.r.o. - pragos,škoda,veterán,veteráni,veterány,auta,renovace

Domů
VETERÁNI ŠKODA
 

HRAČKY staré

Naše sbírka   Historie   Alfetta Spider   Amerika 2   Cadillac Eldorado   BMW-M1   BRM 180.   Citroen CX   Chaika   Chevrolet Corvette   Chevrolet Impala   Chevrolet Impala cabrio   De Tomaso Mangusta   Fairlady   Ferrari 312PB   Fiat 124 coupe   Fiat 126   Fiat 125p   Fiat 2300   Fiat Abarth 131 Raid   Fiat Ritmo   Ford Thunderbird Hardtop   Lamborghini Countach   Mercedes 250 gama   Mercedes 250   Mercedes 200   Mercedes Benz 250   Mercedes C111 ČR   Mercedes C111 PLR   Mercedes Benz 280GE Safari   Opel Aero GT 1   Opel Aero GT 2   Opel Rekord   Porsche Carrera 10   Porsche Carrera RS   Porsche 911 Carrera   Porsche 917   Porsche 928   Porsche 928 Rallye   Porsche závodní   Porsche Le Mans   Porsche GT   PUCH G6   Sand Buggy   Sportovní vůz CCCP   Sportovní vůz GT   Sportovní vůz (Marx)   Škoda 1200 sedan   Škoda 1200 užitková   Škoda 110R   Škoda 120LS   TAPO luxus   Tatra 603 ČR   Tatra 613   Tatra 603 NDR   Volha GAZ-21   Wartburg 353   F1 Racing   F1 Ford 007 Tyrrell   F1 Joustra   F1 Matra   F1 Tyrell P34   F1 Tyrell   F1 Lotus s dynamem   F1 Lotus bowden   Moto Skútr Čezeta   Moto sportovní   Moto Honda 750   Moto Honda policie 1   Moto Honda policie 2   Moto policie 1   Moto policie 2   Moto se sajdkárou   Moto sovětské   Škoda 1203 sanita   Mercedes 408 hasiči   Mercedes 408 Safari   Bus Karosa ŠD11   Bus Škoda RTO   Bus Neoplan   Bus Odra   Bus exot   Dumper   Náklaďák Liaz Š100   Náklaďák Renault   Náklaďák sklápěč   Náklaďák valník   Náklaďák žebřík   Tatra 137   Tatra 148 sklápěč   Tatra 805 pružin. poh.   Tatra 805 dálkové ovl.   Tatra 813 tahač   Podvalník k tahači   Praga S5T valník   Bagr+drapák+jeřáb   Bagr BLR   Buldozer Fiat BD20   Buldozer Jumbo   Buldozer MS 80   Buldozer NDR 1   Buldozer TapoSuper   Buldozer T530   Nakladač BLR   Nakladač Fiat BD20   Nakladač pásový   Elektrický pásový nakladač   Parní válec   Pásák Arktid   Pásák DT-54   Pásák KDN   Pásák KDN pružinový   Pásák Lucil   Pásák Mars nákladní   Pásák Mars jeřáb   Pásák nákladní BAM   Pásák nákladní Bison   Pásák Polar 2   Stavebnice jeřábů   Elektrický jeřáb   Stříkačka hasičská   Traktor Zetor   Traktor Zetor 25   Traktor Zetor Crystal   Vysokozdvih Desta   Vysokozdvih NDR   Vysokozdvih   Vysokozdvih 1   Vysokozdvih 2   Vysokozdvih Linde   Vysokozdvih Forklift   Dělo samohybné X-10.   Protiletadlový dvojkanón   Protiletadlový komplet   Sovětský tank   Tank T54, T55   Tank T54   Tank T54, T55 velký   Tank T62   Tank KV-85   Tank T206   Tank osvětlovací   Samohybný dvojkanón M75   Auto-kosmos MLR   Interkosmos 1   Interkosmos 2   Kosmos   Lunochod 1   Lunochod 2   Lunochod Lunnik   Pásák kosmický   Pásák kosmický na klíček   Raketonosič Jupiter   Člun Orava   Ponorka Delphin   Lanovka   Letadélko Sokol   Letadlo Turbolet L-410   Lokomotiva (Papoušek)   Pokladny   Pračky   Stirlingův motor   Šicí stroj DŠM-2   Šicí stroj Elektra   Šicí stroj Gabriela   Šicí stroj Mehanotehnika   Šicí stroj Michaela   Šicí stroj Regina   Televizory   Váhy   Ventilátorek   Pes Japan   Pes hnědý   Pes mini   Pes bílý 1   Pes bílý 2   OSTATNÍ   PAPÍROVÉ
 

BULDOZER TAPO SUPER. Výrobce Tatrasmalt Pohorelá, ČSSR.
Plech, délka 19cm, s radlicí 24cm.  
Zajímavá hračka vyráběná v 70. letech v podniku Tatrasmalt Pohorelá (odtud zřejmě název TAPO). Jedná se o jedinou československou elektricky poháněnou pásovou hračku, která byla dálkově ovládaná bowdenovými lanky a uměla i zatáčet.
Originální řešení spočívalo jednak v tom, že veškerá elektrická instalace byla umístěna v hračce, protože přepínač jízdy vpřed či vzad byl poháněn jedním ze dvou bowdenů (většina hraček tohoto výrobce se stejným ovladačem měla elektrický přepínač ve skříňce - viz např. Tatra 137), jednak v tom, že druhým bowdenem se ovládala převodová skříň s posuvnou předlohou, takže jediný motorek mohl zajišťovat směr jizdy vpravo-přímo-vlevo přesouváním předlohy tak, aby byly poháněny obě poloosy nebo jen jedna z nich. Na rozdíl od východoněmeckých pásáků, kde předloha se zasouvala přímo do ozubených kol, zde bylo využito spojkových křížů na ozubených kolech a poloosách.
Typický příklad řešení "bez neutrálu", neboli vždy je něco v záběru a hračku není možno používat jinak, než s běžícím motorem, pokud ji nechceme poničit.
Tento exemplář je zcela kompletní, je pojízdný a funguje skvěle. Určitým konstrukčním nedostatkem je velmi těsný prostor pro plochou baterii, takže její vložení nebo vyjmutí je dost náročné (nebo byly dříve ploché baterie menší?). Rovněž ovládání není zcela snadné, protože pokud jednou rukou držíte ovladač, tak druhá ruka musí zvládnout dvěma páčkami jak ovládání jízdy vpřed-vzad, tak i vpravo-vlevo (zlatý joystickEmbarassed). Kdo má větší ruce, může zkusit ovládat jednu z páček rukou, v které drží ovladač, ale asi to vyžaduje "léta dřiny" nácviku. Zde se ukazuje určitá nevýhoda používání tenkých bowdenů se strunami, kdy se obsluha přetahuje s pružinkou, takže stabilní poloha je vždy "něco", nikdy vypnuto nebo jízda přímo. U této hračky je z důvodu neustálého tahu pružinky v ovladači bakelitová kulisa se zářezy pro tři polohy přepínače polarity (vpřed - vypnuto - vzad). Nicméně poloha vypnuto není příliš jistá, takže hrozí, že se traktor samovolně rozjede.
Po vzoru východoněmeckých pásáků i tento má průhledný blok motoru s pohyblivými písty.
Jsou nám známy dvě verze této hračky. Kompletní je zřejmě starší verze,  má otočnou zarážku krytu baterie, takže nebylo třeba používat šroubovák, ale při nárazu na překážku se mohl uzávěr otevřít. Starší verze má hlavní kola žluté barvy. Novější verze hračky, kterou jsme získali, postrádá jen dálkové ovládání. Lišila se modrými kryty pásů pod kabinou a jiným krytem baterie, který bylo nutno uzavřít šroubkem. Sama o sobě je ve velmi pěkném stavu a je jinak funkční. Má hlavní kola šedé barvy. Pojezdová kola jsou u obou verzí šedivá.
Tento výrobce ještě vyráběl verzi bez dálkového ovládání, která je dost neobvyklá, a také poměrně vzácná. Aby bylo možno páčkou na hračce přepínat směr jízdy vpřed-vzad, nemohla mít kabinu. Funkčně tedy byl podobný jako velmi známý a oblíbený pásový traktor téhož výrobce, který se vyráběl asi 20 let, a proto je možno ho ještě dnes často vidět. Konkurovat sám sobě bylo asi jisté specifikum té doby, i když podobnost s propracovanou verzí s dálkovým ovládáním umožnila rozšířit sortiment. Mechanický převod byl u této verze značně zjednodušen, takže zmizely poloosy, posuv ozubených kol po poloosách a samozřejmě i přepínač se poněkud změnil, aby mohl být ovládán páčkou na místě řidiče. Pohyblivé písty v průhledném bloku motoru zůstaly zachovány. 
Získaný exemplář zjednodušené verze postrádá světla, kryt baterie, výfuk a polep přístrojové desky. I tak je to krásný stroj. Je plně funkční.
Jako kluk jsem si stavěl bowdenem ovládané hračky, ale využíval jsem tehdy běžné bowdeny pro zadní brzdy kola (spirála kryla lanko po celé délce). Tyto bowdeny sice měly větší průměr spirály i lanka v ní, ale na druhou stranu jsem měl naprostý cit v ovládání - s ničím jsem se nepřetahoval, protože tužší lanko tahalo i tlačilo. Proto v tenkých bowdenech pokrok moc nevidím, i když v tomto zvláštním případě, kdy byly použity dva bowdeny, asi nic jiného nezbývalo.
Vždy nás zajímá, kde si konstruktéři hračky brali inspiraci. V tomto případě nás napadá známý (tehdy) pásový traktor DT-54, který se vyráběl v letech 1949 až 1979 na různých místech SSSR (Stalingrad, Charkov, na Altaji).

  • 10
     
     
    Trojice verzí hračky

  • 20
     
     

  • 60
     
     
    Kompletní exemplář hračky.

  • 100
     
     
    Radlice buldozeru se zdvihá ručně a ve zvednuté poloze se fixuje posunutím podle prohloubení ve tvaru L, které je patrné na bocích radlice

  • 150
     
     

  • 200
     
     
    Každá z páček ovládá jeden z bowdenů. Jsou použity ocelové struny.

  • 250
     
     
    Kryt baterie je zajištěn otočnou páčkou.

  • 300
     
     
    Sejmutý vrchní díl hračky. Pro názornost převodů je sejmut i kryt převodovky.

  • 350
     
     
    Sejmutá kapota traktoru a kryt převodovky.

  • 370
     
     
    Pohled na převodovku s krytem převodu. Okraje krytu zasunuté do zářezů v bocích převodovky slouží k fixaci poloos ve svislém směru.

  • 400
     
     
    Pohled na pohonné ústrojí bez krytu převodovky

  • 450
     
     
    Schéma převodovky pro ovládání směru jízdy: vpravo-rovně-vlevo nebo vpřed-stop-vzad. V tomto stavu jede hračka vlevo, neboť levé ozubené kolo na levé poloose nezapadá do spojkového kříže, takže levá poloosa není poháněna. Pravé ozubené kolo zapadá do spojkového kříže pravé poloosy a pravá polosa je poháněna. Při posunutí obou ozubených kol vlevo je tomu naopak a hračka jede vpravo. Při poloze uprostřed jsou v záběru obě ozubená kola a hračka jede rovně.

  • 500
     
     
    Jiná verze hračky. Chybí dálkové ovládání.

  • 550
     
     

  • 600
     
     

  • 650
     
     

  • 700
     
     
    Zde je patrný pozměněný kryt baterie. K otevření je potřeba šroubovák.

  • 750
     
     
    Verze pásového traktoru bez dálkového ovládání a bez možnosti použít buldozerovou radlici (chybí delší přední osa, na kterou se radlice zavěšovala při zvednuté poloze). Páčkou na místě řidiče se ovládala jízda vpřed-stop-vzad. U tohoto exempláře chybí reflektory a kryt baterie. Je funkční.

  • 800
     
     

  • 850
     
     

  • 900
     
     

  • 920
     
     
    Chybějící kryt baterie. Dostat dovnitř dnešní plochou baterii vyžaduje velkou zručnost a sílu.

  • 950
     
     
    Pohled na zjednodušené převody bez krytu. Poloosy nutné k řízení směru jízdy byly nahrazeny celou osou. Rovněž tak nejsou nutné mechanismy k posuvu ozubených kol na poloosách.

  • 1000
     
     

PRAGOS
Na Strži 35
Praha 4 - 14000
Česká Republika
Návštěvy prosíme po email přípravě!