Pragos auto s.r.o. - pragos,škoda,veterán,veteráni,veterány,auta,renovace

Domů
VETERÁNI ŠKODA
 

HRAČKY staré

Naše sbírka   Historie   Alfetta Spider   Amerika 2   Cadillac Eldorado   BMW-M1   BRM 180.   Citroen CX   Chaika   Chevrolet Corvette   Chevrolet Impala   Chevrolet Impala cabrio   De Tomaso Mangusta   Fairlady   Ferrari 312PB   Fiat 124 coupe   Fiat 126   Fiat 125p   Fiat 2300   Fiat Abarth 131 Raid   Fiat Ritmo   Ford Thunderbird Hardtop   Lamborghini Countach   Mercedes 250 gama   Mercedes 250   Mercedes 200   Mercedes Benz 250   Mercedes C111 ČR   Mercedes C111 PLR   Mercedes Benz 280GE Safari   Opel Aero GT 1   Opel Aero GT 2   Opel Rekord   Porsche Carrera 10   Porsche Carrera RS   Porsche 911 Carrera   Porsche 917   Porsche 928   Porsche 928 Rallye   Porsche závodní   Porsche Le Mans   Porsche GT   PUCH G6   Sand Buggy   Sportovní vůz CCCP   Sportovní vůz GT   Sportovní vůz (Marx)   Škoda 1200 sedan   Škoda 1200 užitková   Škoda 110R   Škoda 120LS   TAPO luxus   Tatra 603 ČR   Tatra 613   Tatra 603 NDR   Volha GAZ-21   Wartburg 353   F1 Racing   F1 Ford 007 Tyrrell   F1 Joustra   F1 Matra   F1 Tyrell P34   F1 Tyrell   F1 Lotus s dynamem   F1 Lotus bowden   Moto Skútr Čezeta   Moto sportovní   Moto Honda 750   Moto Honda policie 1   Moto Honda policie 2   Moto policie 1   Moto policie 2   Moto se sajdkárou   Moto sovětské   Škoda 1203 sanita   Mercedes 408 hasiči   Mercedes 408 Safari   Bus Karosa ŠD11   Bus Škoda RTO   Bus Neoplan   Bus Odra   Bus exot   Dumper   Náklaďák Liaz Š100   Náklaďák Renault   Náklaďák sklápěč   Náklaďák valník   Náklaďák žebřík   Tatra 137   Tatra 148 sklápěč   Tatra 805 pružin. poh.   Tatra 805 dálkové ovl.   Tatra 813 tahač   Podvalník k tahači   Praga S5T valník   Bagr+drapák+jeřáb   Bagr BLR   Buldozer Fiat BD20   Buldozer Jumbo   Buldozer MS 80   Buldozer NDR 1   Buldozer TapoSuper   Buldozer T530   Nakladač BLR   Nakladač Fiat BD20   Nakladač pásový   Elektrický pásový nakladač   Parní válec   Pásák Arktid   Pásák DT-54   Pásák KDN   Pásák KDN pružinový   Pásák Lucil   Pásák Mars nákladní   Pásák Mars jeřáb   Pásák nákladní BAM   Pásák nákladní Bison   Pásák Polar 2   Stavebnice jeřábů   Elektrický jeřáb   Stříkačka hasičská   Traktor Zetor   Traktor Zetor 25   Traktor Zetor Crystal   Vysokozdvih Desta   Vysokozdvih NDR   Vysokozdvih   Vysokozdvih 1   Vysokozdvih 2   Vysokozdvih Linde   Vysokozdvih Forklift   Dělo samohybné X-10.   Protiletadlový dvojkanón   Protiletadlový komplet   Sovětský tank   Tank T54, T55   Tank T54   Tank T54, T55 velký   Tank T62   Tank KV-85   Tank T206   Tank osvětlovací   Samohybný dvojkanón M75   Auto-kosmos MLR   Interkosmos 1   Interkosmos 2   Kosmos   Lunochod 1   Lunochod 2   Lunochod Lunnik   Pásák kosmický   Pásák kosmický na klíček   Raketonosič Jupiter   Člun Orava   Ponorka Delphin   Lanovka   Letadélko Sokol   Letadlo Turbolet L-410   Lokomotiva (Papoušek)   Pokladny   Pračky   Stirlingův motor   Šicí stroj DŠM-2   Šicí stroj Elektra   Šicí stroj Gabriela   Šicí stroj Mehanotehnika   Šicí stroj Michaela   Šicí stroj Regina   Televizory   Váhy   Ventilátorek   Pes Japan   Pes hnědý   Pes mini   Pes bílý 1   Pes bílý 2   OSTATNÍ   PAPÍROVÉ
 

TRAKTOR ZETOR. Firma KOVAP NÁCHOD, ČR. 
Kov, plast, délka 15cm. 
Na klíček. Pokračující výroba z doby socialismu.
Unikátní hračka, která se vyrábí principiálně v téměř nezměněné podobě již asi od počátku 50. let minulého století. Hračka byla vyvinuta ve firmě bratří Sedláků EOS v Semilech. Jelikož po roce 1948 byla tato soukromá firma začleněna pod družstvo SVED, první prodávané hračky nesly značku SVED nad chladičem. Výroba však byla asi v roce 1955 převedena do Kovodružstva Náchod a zde bylo značení na chladiči změněno na KDN (Kovodružstvo Náchod). Nynější výroba probíhá ve firmě Kovap Náchod se sídlem v Novém Hrádku. Zatímco původní traktory SVED měly disky kol z plechu a u zadních kol ještě tvarované plechové kryty disku připevňované k disku bajonetovým úchytem, pozdější výrobky z Náchoda již měly disky kol z barevného polystyrenu (zelený, červený a zřídka i šedý a žlutý) a také jiný dezén pneumatik. Lišily se rovněž některými dalšími detaily, k nimž patřila nejprve změna mechanismu řízení (SVED měl komplikovaný převod z hřídele volantu pomocí navlečené ventilkové gumičky, která se odvalovala po šikmé plošce kulisy, která pohybovala spojovacím táhlem předních kol - řešení technicky čisté, avšak závislé na dostatečné třecí síle mezi povrchem gumičky a kulisou, KDN měl jen šikovně zahnutý konec hřídelky volantu zapadající do spojovacího táhla), později i tvar volantu a ještě později i jeho materiál (kov).
Naprostým hitem však je řazení rychlostí - 3 vpřed, jedna vzad, neutrál. Nejednalo se o myšlenku novou, neboť na podobném principu pracovalo řazení rychlostí firmy Schucco, ale pro české děti to bylo tehdy něco unikátního. I já jsem toužil mít tento traktůrek (tehdy stál asi 40 Kčs, valník k němu pak 12 Kčs), ale poštěstilo se mi SVED mít až trochu později výměnou za jinou hračku. Po počátečním nadšení ve mně převládla zvědavost, jak "převodovka" funguje, protože jsem očekával, že na jedničku pojede nejpomaleji, ale bude mít i největší sílu. Po rozebrání hračky jsem smutně zjistil, že se nejedná o skutečnou převodovku, ale o řazení jízdních odporů pomocí jakéhosi klinkátka posouvajícího se po zahnuté "rychlé" hřídelce. Rovněž jsem byl zklamán tím, že pohon byl jen na jedno kolo, protože v ose druhého kola byl natahovací čtyřhran pro klíček. To mělo za následek, že při nastavení volantu k jízdě doprava, jel traktůrek pomaleji, protože byl poháněn vnějším kolem, a naopak při zatáčení doleva jel rychleji, neboť byl poháněn vnitřním kolem. Proto jsem později hledal uplatnění jeho dílů na hračce, která by více vyhovovala mým potřebám hraní, a tak z jeho kol a přední nápravy vznikl traktůrek s pohonem elektromotorkem přes šnekový převod z jiné hračky, pohon na obě kola (sice hůře zatáčel zejména ve svahu) a dálkové ovládání bowdenem v krabčce od mýdla. To pak byla jízda cestou necestou a nevadilo, že se již nedočkal karoserie, protože podvozek z překližky byl sále v provozu.
Dnes s odstupem času vím, jak mé nároky na obyčejnou hračku byly nadnesené a to, že se jednalo o relativně jednoduché a přitom zajímavé řešení potvrzuje fakt, že dodnes okouzluje staré sběratele a snad i děti (to řazení je fakt jako u opravdového traktoru), a dokonce má i svou vlastní webovou stránku, kde lze získat celou řadu dalších sběratelských informaci. Navíc se k němu vyrábí vedle valníku i celá řada zemědělských strojů a rovněž na jeho principu výrobce prodává ještě jiné typy traktorů, včetně zahraničních. Pojetí je však již více sběratelské - kovové disky kol, jiné dezény pneumatik, drobné detaily - a tomu odpovídá i jeho cena. Myslím však, že se jedná o správnou cestu, jak zachovat tuto výjimečnou tradici.

  • 100
     
     
    První verze vyráběná po převedení výroby z družstva SVED do Kovodružstva Náchod. Měla ještě zachované kovové disky kol, přední kola byla demontovatelná pomocí matiček (původní klíček pro natahování měl šestihranné otvory jako klíč na matičky) a řízení bylo ještě pomocí třecího převodu na páčku uvnitř hračky, která dále pohybovala spojovacím táhlem přední nápravy. Zadní kola měla ještě ozdobné plechové kryty disků. Valník je také původní s plechovými disky kol. Dezén pneumatik již byl oproti verzi SVED pozměněný.

  • 110
     
     

  • 120
     
     

  • 130
     
     

  • 140
     
     

  • 150
     
     
    Pohled zespodu odhaluje zahnutý jazýček skryté páčky řízení, který zapadá do otvoru ve spojovací části přední nápravy. Páčka byla poháněna třením od hřídelky volantu, takže řízení občas prokluzovalo.

  • 160
     
     

  • 170
     
     
    Přední náprava byla demontovatelná jako celek - šroubový spoj. Maska chladiče ještě měla podlouhlé otvory, novější verze měla otvory naznačené potiskem.

  • 200
     
     
    Pohled do kokpitu starší verze. V levé části kabiny je páčka ruční brzdy, která umožňuje zastavení chodu nataženého motoru.

  • 210
     
     
    Pohled do kokpitu současné verze.

  • 400
     
     
    Novější verze traktoru Zetor s příslušenstvím a historickým valníkem.

  • 410
     
     

  • 420
     
     

  • 430
     
     

  • 440
     
     

  • 450
     
     
    Pohled zespodu odhaluje zahnutou hřídelku řízení, která zapadá do otvoru ve spojovací části přední nápravy.

  • 460
     
     

  • 470
     
     

  • 480
     
     

  • 500
     
     

  • 510
     
     

  • 520
     
     

  • 530
     
     

  • 900
     
     

PRAGOS
Na Strži 35
Praha 4 - 14000
Česká Republika
Návštěvy prosíme po email přípravě!