Pragos auto s.r.o. - pragos,škoda,veterán,veteráni,veterány,auta,renovace

Domů
VETERÁNI ŠKODA
 

HRAČKY staré

Naše sbírka   Historie   Alfetta Spider   Amerika 2   Cadillac Eldorado   BMW-M1   BRM 180.   Citroen CX   Chaika   Chevrolet Corvette   Chevrolet Impala   Chevrolet Impala cabrio   De Tomaso Mangusta   Fairlady   Ferrari 312PB   Fiat 124 coupe   Fiat 126   Fiat 125p   Fiat 2300   Fiat Abarth 131 Raid   Fiat Ritmo   Ford Thunderbird Hardtop   Lamborghini Countach   Mercedes 250 gama   Mercedes 250   Mercedes 200   Mercedes Benz 250   Mercedes C111 ČR   Mercedes C111 PLR   Mercedes Benz 280GE Safari   Opel Aero GT 1   Opel Aero GT 2   Opel Rekord   Porsche Carrera 10   Porsche Carrera RS   Porsche 911 Carrera   Porsche 917   Porsche 928   Porsche 928 Rallye   Porsche závodní   Porsche Le Mans   Porsche GT   PUCH G6   Sand Buggy   Sportovní vůz CCCP   Sportovní vůz GT   Sportovní vůz (Marx)   Škoda 1200 sedan   Škoda 1200 užitková   Škoda 110R   Škoda 120LS   TAPO luxus   Tatra 603 ČR   Tatra 613   Tatra 603 NDR   Volha GAZ-21   Wartburg 353   F1 Racing   F1 Ford 007 Tyrrell   F1 Joustra   F1 Matra   F1 Tyrell P34   F1 Tyrell   F1 Lotus s dynamem   F1 Lotus bowden   Moto Skútr Čezeta   Moto sportovní   Moto Honda 750   Moto Honda policie 1   Moto Honda policie 2   Moto policie 1   Moto policie 2   Moto se sajdkárou   Moto sovětské   Škoda 1203 sanita   Mercedes 408 hasiči   Mercedes 408 Safari   Bus Karosa ŠD11   Bus Škoda RTO   Bus Neoplan   Bus Odra   Bus exot   Dumper   Náklaďák Liaz Š100   Náklaďák Renault   Náklaďák sklápěč   Náklaďák valník   Náklaďák žebřík   Tatra 137   Tatra 148 sklápěč   Tatra 805 pružin. poh.   Tatra 805 dálkové ovl.   Tatra 813 tahač   Podvalník k tahači   Praga S5T valník   Bagr+drapák+jeřáb   Bagr BLR   Buldozer Fiat BD20   Buldozer Jumbo   Buldozer MS 80   Buldozer NDR 1   Buldozer TapoSuper   Buldozer T530   Nakladač BLR   Nakladač Fiat BD20   Nakladač pásový   Elektrický pásový nakladač   Parní válec   Pásák Arktid   Pásák DT-54   Pásák KDN   Pásák KDN pružinový   Pásák Lucil   Pásák Mars nákladní   Pásák Mars jeřáb   Pásák nákladní BAM   Pásák nákladní Bison   Pásák Polar 2   Stavebnice jeřábů   Elektrický jeřáb   Stříkačka hasičská   Traktor Zetor   Traktor Zetor 25   Traktor Zetor Crystal   Vysokozdvih Desta   Vysokozdvih NDR   Vysokozdvih   Vysokozdvih 1   Vysokozdvih 2   Vysokozdvih Linde   Vysokozdvih Forklift   Dělo samohybné X-10.   Protiletadlový dvojkanón   Protiletadlový komplet   Sovětský tank   Tank T54, T55   Tank T54   Tank T54, T55 velký   Tank T62   Tank KV-85   Tank T206   Tank osvětlovací   Samohybný dvojkanón M75   Auto-kosmos MLR   Interkosmos 1   Interkosmos 2   Kosmos   Lunochod 1   Lunochod 2   Lunochod Lunnik   Pásák kosmický   Pásák kosmický na klíček   Raketonosič Jupiter   Člun Orava   Ponorka Delphin   Lanovka   Letadélko Sokol   Letadlo Turbolet L-410   Lokomotiva (Papoušek)   Pokladny   Pračky   Stirlingův motor   Šicí stroj DŠM-2   Šicí stroj Elektra   Šicí stroj Gabriela   Šicí stroj Mehanotehnika   Šicí stroj Michaela   Šicí stroj Regina   Televizory   Váhy   Ventilátorek   Pes Japan   Pes hnědý   Pes mini   Pes bílý 1   Pes bílý 2   OSTATNÍ   PAPÍROVÉ
 

BAGR+DRAPÁK+JEŘÁB.  Výrobce IGLA Trhové Sviny, ČSSR.
Plech, délka kabiny 17 cm, max. délka 39 cm (s rypadlem). 
Tuto hračku vyráběl v období let asi 1957 až 1963 podnik IGLA v Trhových Svinech, ČSSR. Do roku 1957 byly hračky navrhovány v národním podniku Kovotechna Praha, takže vývoj hračky byl zajištěn ještě mimo podnik IGLA, a proto je na původním návodu ke stavbě hračky uvedeno logo podniku Kovotechna Praha. Pozdější vydání návodu již toto logo na obalu postrádá. Po roce 1957 se vývoj hracek přenesl do výrobních podniků.
Naprosto mimořádná konstrukce hračky poměrně věrně kopíruje konstrukci skutečného bagru a jedinečným způsobem je zajištěn pohon všech funkcí jediným motorkem IGLA E-1 na 7.8 V. Středem kabiny prochází dlouhý čtyřboký hřídel na němž jsou posuvné tři předlohy se dvěma protilehlými kuželovými ozubenými koly v každé, které pak přijdou do záběru s kuželovými koly pro navíjení řetízku, pohon pásového podvozku a otáčení kabiny na podvozku. Předlohy se zařazují pomocí tří páček na ovladači přes tenké bowdeny, takže lze pro každou funkci zařadit pohyb dvěma směry a neutrál (u hraček s motorovým pohonem se jedná o nebývalou funkci - můžete s hračkou v "neutrálu" lehce pohybovat aniž byste namáhali převody a motor). V principu tak mohou probíhat všechny tři funkce najednou (ale je to náročné pro smysluplnou obsluhu)! Motorek se spouští  tlačítkovým spínačem na ovládací skříňce. Důmyslně je vyřešena i ochrana navíjeného řetízku proti přetržení: pokud drapák, hák jeřábu či lžíce bagru dosáhnou nejvyšší polohy, zarazí se o černý díl na vrcholu výložníku a tím dojde k přitažení výložníku směrem ke kabině. Tím se přeruší přívod proudu k motorku díky koncovému spínači, který je umístěn u kloubu výložníku. Rovněž použití plechu o tloušťce 0.6 až 1.0 mm je u hraček výjimkou a podtrhuje mimořádnou pečlivost, s kterou byla hračka vymyšlena a vyráběna.
Existovalo několik variant této hračky, které se lišily v určitých detailech. Ocelové pásy byly povrchově upraveny buď černěním (brynýrováním) nebo galvanicky pokryty mosazí (měly nazlátlou barvu). Kabina byla také barevně odlišná: varianta se zlatavými pásy měla kabinu okrovou (odhaduji, že se jednalo o starší variantu, která měla pojezdová kola z béžového polyamidu), prostřední a nejnovější varianta s černými pásy má barvu kabiny žlutou. Odsouvací střecha kabiny byla béžová (často u okrově zbarvené kabiny) nebo žlutá. Pozdější varianty mívaly střechu světle nebo i tmavě hnědou. Zatímco nejstarší verze měla rameno výložníku, drapák, lžíci bagru a ovládací skříňku barvy jasně modrozelené, druhá verze se žlutou kabinou měla tyto prvky tmavě modrozelené a poslední verze s hnědou střechou měla tyto prvky v barvě blízké khaki. Oka na střeše pro uchycení kladek na aretaci sklonu výložníku byla buď uzavřená nebo otevřená (snadněji se dala hřídelka s kladkami vyjmout a odsunout střecha). Odlišnosti měla i ovládací skříňka, kdy dráha pro páčky měla buď jen rozšířené zářezy pro aretaci polohy neutrál (zobrazená béžová varianta), nebo polovinu dráhy úzkou a druhou polovinu dráhy širší, čímž vznikl ostrý přechod v místě pro aretaci neutrálu (zobrazená žlutá varianta). Starší verze byly vybaveny motorkem IGLA E-1, nejnovější pak motorkem DMP-3 s kuličkovými ložisky.
Dlouhou dobu jsme měli za to, že koncepčně hračka během několika let výroby doznala jen velmi malých změn (tenká ocelová lanka nahradily ocelové struny, motorek E-1 nahradil motorek DMP-3). Drobné změny byly i v barevných odstínech a ozdobných grafických prvcích. Ukázalo se však, že existovala i velmi přepracovaná verze této hračky, o níž zatím víme jen velmi málo, jelikož ji nevlastníme, takže odhadujeme její vlastnosti z uveřejněných fotografií v rámci aukcí.
Podstatnou změnou u této varianty prošel jak pohonný mechanismus, tak i ovládání hračky. Opuštěna byla koncepce centrálního hřídele s kuželovými ozubenými koly, která byla nahrazena převážně čelními převody, a ovládání bylo realizováno jediným bowdenovým lankem s páčkou ve třech daných polohách pro jednotlivé funkce - zvedání, otáčení kabiny, pojezd. Změna směru pohybu se pak realizovala elektrickým přepínačem polarity napájení, který měl rovněž tři polohy, kdy střední poloha byla vypnuto. Čili řešení jako u většiny podobných hraček. Zřejmě nebyla poloha neutrál, takže vždy je některá z funkcí zařazena.
Barevné řešení bylo trochu jiné, dalo by se říci, že veselejší, protože například střecha a rameno bývaly oranžové, drapák světle šedý, hák jeřábu světle zelený a lžíce rypadla žlutá, tedy více hračkové barevné pojetí.
Motivací takového řešení bylo možná snazší ovládání - jedna páčka určovala co se bude dít, druhá pak jakým směrem se to bude dít. Na druhou stranu původní řešení bylo velmi přehledné v tom, že když už běžel motorek, stačilo pak už jen ovládat jednu páčku podle funkce. Jelikož neznáme detaily řešení převodu, zejména pak způsob změny funkce, nevíme jak byl systém choulostivý na seřízení, protože polohy musely být pevně dané. U původního řešní byly polohy převodových skupin zcela nezávislé a seřizování jedné funkce neovlivňovalo seřízení jiných funkcí. Původní řešení také umožňovalo současný běh více funkcí (například při pojíždění se již mohl zvedat drapák).
Z výrobního hlediska byly dva bowdeny nahrazeny dvěma elektrickými vodiči, zmizel vypínač na ovládací skříňce, a také chybí koncový spínač ramene, který chránil řetízek zdvihání proti přetržení. To vše svědčí o snaze zlevnit výrobu hračky.
Z hlediska sběratelského se jistě jedná o zajímavou alternativu, ale z hlediska technického jde o velmi zjednodušenou variantu původní hračky (tu lze považovat za trochu těžkopádný, nicméně technický klenot mezi mechanickými hračkami). Pravděpodobně existovala i jako hotová a z části nerozebiratelná verze.
Jako první jsme získali novější žlutou variantu s černými pásy ve velmi dobrém stavu: chyběl hák jeřábu, dva třmínky kontaktu na nasazení na 2 ploché baterie (nyní místo plochých baterií použity držáky 2 x 4 kusy NiMh akumulátorů velikosti AA) a řetízky k fixaci sklonu výložníku (ty jsou nyní nové s možností tří poloh sklonu pomocí oček a miniaturních karabinek).
Hračka byla vyčištěna, seřízena a je plně funkční.  Pohrát si s ní je zážitek pro kluka v jakémkoliv věku (10-100).
Hmotnost bagru (při délce kabiny 160 mm) s ovladačem je 1911 g včetně 8 akumulátorů velikosti AA, k tomu ještě 74 g drapák.
Druhý exemplář starší varianty byl neúplný, byl však ve výborném stavu, takže byl doplněn některými částmi z vraku a novými řetízky pro fixaci polohy výložníku(bohužel lesklými). Řetízek na zvedání je originální. Exemplář je plně funkční. Měl také šitou dvoukřídlou příručku na sestavení (viz foto) ve velmi pěkném stavu. Jedná se pravděpodobně o nejstarší verzi příručky.
Třetí exemlář byl velmi zajímavý tím, že byl celý kompletní a původní, včetně řetízků a háku. Byl silně znečištěný a bylo znát, že si s ním někdo opravdu vyhrál. Po vyčištění a seřízení je rovněž plně funkční.
Čtvrtý exemplář hračky, který jsme získali, má i původní řetízky, hák jeřábu a světle hnědou střechu. Jedná se tedy pravděpodobně o poslední variantu hračky ještě s motorkem E-1. Na zadní části kabiny již je logo ITES. Zdá se tedy, že motorky DMP-3 měly až opravdu poslední vyrobené kusy. I tento kus je plně funkční. Bohužel jsme zde opět narazili na problém s velikostí současných plochých baterií, které je třeba násilím do kabiny zasunout (ta se pak mírně vyboulí). Zdá se, že využívání, sice neoriginálního, napájení pomocí sady tužkových akumulátorů je pro tyto hračky šetrnější a provozně výhodnější.
Pátý stroj je rovněž poslední verze s motorkem E-1, chybí mu hák a původní řetízky na fixaci polohy výložníku. Je nyní plně funkční, ačkoli tak, jak jsme jej získali, byl chybně sestavený v oblasti otáčení kabiny, a tím byl negativně ovlivněn i pohon pásů (kuželová kola pohonu do sebe správně nezapadala). Byl k němu přiložen i návod v poslední verzi, tedy s volnými listy s tabulkami (propracovanější nákresy), seznamy součástí a fotografiemi rozložení součástí v krabici. Vlastní text návodu je sešitý. Na obálce je i logo Kovotechna.
Ukázalo se rovněž, že originální řetízky, použité u poslední varianty, mají menší pevnost, než originální řetízky použité u starších variant, kde fungují bez problémů. Jedná se zejména o řetízek na zvedání příslušenství, který nevydržel ani tah potřebný k uvedení koncového spínače do činnosti (ten má při přizvednutí ramene výložníku právě zabránit přetržení řetízku). Aby se daly dva poslední exempláře vůbec provozovat (a stále neopravovat přetržené řetízky), nahradili jsme je nakonec poměděnými ocelovými podobné velikosti.
Nutno ještě upozornit na skutečnost, že první verze měla v trojici miniaturnich bowdenů ocelová spletená lanka o průměru 0,5 mm! Výhodou bylo, že tato lanka byla pružnější, než ocelové struny, které se používaly v novějších verzích, takže nedocházelo k tomu, že po přehnutí zůstával bowden podle struny zahnutý, což šlo opravdu velmi těžko narovnat (struna se v bowdenu pootočila tak, že se ještě více zahnula). Zpravidla se musela struna vyměnit za novou. Bohužel tak tenká ocelová lanka v potřebné délce se snad již nedají sehnat (co jsem zjistil, minimální průměr je 1 mm).
Další zajímavostí této hračky je, že na řešení automatického otevírání a zavírání dna lžíce bagru (na to mají skutečné bagry zvláštní pohon) byl udělen patent č. 86716a z 15. 7. 1957. Stačí tedy pouze zdvihnout lžíci bagru do určité výše a dno lžíce se odklopí, pak stačí sklonit lžíci úplně dolů a dno samo zaklapne. Geniální. Rovněž drapák pracuje automaticky - v horní poloze se po přitlačení k černé zarážce otevře a na zemi zaklapnou ozuby do střední příčky, která při pohybu vzhůru přitáhne boční části k sobě.
Hračka byla dodávána jako stavebnice , což má nesmírnou výhodu v tom, že veškerá spojení jsou uskutečněna pomocí šroubků s maticí nebo stavěcích kroužků na hřídelkách a pomocí závlaček. Čili žádné ohýbané plechové jazýčky, které se po několikerém uvolnění odlomí. Modernizovaná verze však existovala rovněž jako hotová hračka, neboť existují exempláře, u nichž je ve velké míře využíváno nerozebiratelné spojení dutými nýty jak u kabiny, tak například jako klouby u drapáku (tam tím pádem chybějí hřídelky s pojistnými kroužky), dále převody pojezdu byly realizovány kovovými talířovými koly a kovovými pastorky, které byly pevně nalisovány na hřídelky. Pojezdová dvojkolí byla upevněna na nalisované kovové duté hřídelce místo šroubů s maticí M5 a s polyamidovou vložkou.
Pravděpodobnou předlohou tvůrcům hračky byl lanový bagr Škoda-Menck Mb2, který byl licenčně vyráběn i u nás v době 2. světové války a krátce po ní. Později na něj navázal typ Škoda D-500. Zveřejněný snímek typu D-500 byl objeven na webu a údajně se jedná o exponát švédského sběratele, další kus byl restaurován v Průmyslovém muzeu Mladějov (+ pořad ČT zde, zahájení sezóny 2014 zde). Novější verze bagru byly později vyráběny na Slovensku (Detva) a v Uničově a jsou již vzhledově pozměněné. 
Pokud Vás zajímají některé historické lahůdky o skutečných bagrech, doporučujeme např.:
www.bagry.cz  - o 1.bagru na světě
www.bagry.cz  - pásové rypadlo Škoda o hm. 220t, r. 1926 prodáno do Kolumbie
Obdrželi jsme od pana Karla Bendy odkaz na video, v němž pan Kolomý hovoří o renovaci bagru Škoda D-500 v Průmyslovém muzeu Mladějov. Velmi krásné a poutavé povídání o historii stroje s ukázkou dosud renovovaných dílů a detailů. Myslím, že se bude po dokončení renovace jednat o opravdový technický klenot, který si zaslouží pozornost veřejnosti. Děkujeme.

  • 10
     
     
    Trojice sestavených hraček

  • 20
     
     
    Trojice sestavených hraček při pohledu shora.

  • 80
     
     
    První získaný exemplář

  • 90
     
     
    Současný stav novější varianty, páčky na ovládací skříňce jsou v poloze "neutrál".

  • 100
     
     
    Detail uspořádání drapáku

  • 150
     
     
    Detail uspořádání lžíce bagru

  • 170
     
     
    Pohled do kabiny řidiče. V dolní části výložníku je vidět koncový spínač, který brání přetržení navíjeného řetízku.

  • 500
     
     
    Pohled na strojovnu bagru po odejmutí střechy. Proti originálnímu provedení jsou patrná pouzdra na tužkové akumulátory připojená pomocí klipových kontaktů, známých z 9 V baterií. Umístěna jsou místo plochých baterií. Vedle toho jsou paralelně připraveny smotané v popředí i nasouvací kontakty (neoriginální) na ploché baterie.

  • 600
     
     
    Strojovna po odejmutí kabiny

  • 650
     
     
    Pohled na strojovnu z boku s vyjmutými akumulátory

  • 700
     
     
    Detail pohonu navijáku dvojicí kuželových ozubených kol předlohy v poloze neutrál

  • 750
     
     
    Detail předlohových převodů pro pohon pojezdu (vlevo) a otáčení kabiny v poloze neutrál

  • 800
     
     
    Detail ovládání předlohových převodů pomocí bowdenových strun

  • 850
     
     
    Pohled na převody pojezdu zespodu. Částečně je patrné velké ozubené kolo s pastorkem pro otáčení kabiny

  • 900
     
     
    Původní stav. Foto z nabídky na aukčním portálu.

  • 950
     
     
    Původní stav uvnitř kabiny bagru. Prostor v horní části obrázku vyplnily dvě ploché baterie. Plechový váleček je zřejmě pojezdové kolo z jiné pásové hračky, sem určitě nepatří. Foto z nabídky na aukčním portálu.

  • 1020
     
     
    Okrová varianta se zlatavými pásy a s béžovou střechou (hřídelka pro kladky se dala pouze vysunout ve směru osy).

  • 1050
     
     
    Žlutá varianta s tmavě hnědou střechou (otevřená oka na hřídelku kladek pro ustavení sklonu výložníku) a téměř bílými polyamidovými koly. Černé pásy. Barva ramene výložníku barvy khaki. Foto z aukčního portálu.

  • 1070
     
     
    Novější verze s motorkem DMP-3, varianta s tmavě hnědou střechou. Uvedený exemplář má neoriginální zdířky na banánky v rohu kabiny. Zřejmě snaha o jiné napájení motorku. Foto z aukčního portálu.

  • 1100
     
     
    Obal návodu na sestavení hračky (nejstarší verze). Vlevo je patrné logo Kovotechny Praha, n.p., kde hračka původně vznikla.

  • 1150
     
     
    Po rozevření návodu máme k dispozici dva sešity: levý sešit obsahuje textový návod a pravý pak nákresy sestav.

  • 1200
     
     
    Oba sešity jsou rozevřené

  • 1250
     
     
    Pravý sešit: sestavy

  • 1300
     
     
    Pravý sešit: sestavy

  • 1350
     
     
    Pravý sešit: sestavy

  • 1400
     
     
    Levý sešit: výuční list pro úspěšného stavitele hračky. Po vlastní zkušenosti se složitostí hračky mohu potvrdit, že pýcha dětí po úspěšném sestavení byla oprávněná.

  • 1450
     
     
    Novější verze návodu již bez loga Kovotechny Praha, n.p. Foto z aukčního portálu.

  • 1500
     
     
    Porovnání verzí hračky: vpravo je druhý přírůstek, zřejmě starší verze. Původně byla zamýšlena na náhradní díly, ale ukázalo se, že je sice nekompletní, ale ve velmi dobrém stavu. Proto byla vyčištěna a doplněna chybějícími díly (rameno výložníku, lžíce rypadla a ovládací páčka pro pojezd) a řetízky. Velké díly pak mají khaki barvu, jelikož pocházejí z novější verze hračky, která byla ve stavu skutečně na náhradní díly (což je vidět - stopy koroze, odřený lak). Kromě chybějícího ramene automatického otevírání dna lžíce rypadla je tudíž i druhý exemplář plně funkční.

  • 1550
     
     
    Jiný pohled na dvojici krásných funkčních hraček. Ovládací skříňka vpravo, patřící starší verzi, má patrný jiný tvar dráhy pro ovládací páčky (rozšíření dráhy jen uprostřed). Páčka pro pojezd, nyní bílá, má být v origánálu této verze modrozelená (viz návod).

  • 1600
     
     
    Pohled na dvojici funkčních hraček dvou starších verzí. Patrná je absence výzdoby na boku kabiny u nejstarší verze. Aby se při hraní nemusely přestavovat druhy, bude novější verze vždy jako bagr a starší verze vždy jako drapák.

  • 1650
     
     
    Torzo z kabiny nejnovější verze: byla již opatřena logem ITES. Konec výroby této hračky tedy spadá do období počátků používání loga ITES - 1963. I když existují exemláře bagru s motorkem DMP-3, které na kabině logo ITES nemají a naopak jsou motorky E-1, které jsou již logem ITES opatřeny. Zdá se tedy, že kompletace stavebnic probíhala podle toho, které součástky byly právě k dispozici, a pravidlo k určení posloupnosti asi neexistuje.

  • 1850
     
     
    Třetí exemplář je kompletní včetně háku jeřábu a všech řetízků (bronzové?), což je velmi vzácné (všechny díly jsou originální, pouze jedno bowdenové lanko muselo být nahrazeno strunou). Rovněž je velmi zachovalý. Jediná místa se známkami koroze na boku kabiny má na svědomí v minulosti vyteklá baterie.

  • 1900
     
     
    Třetí exemplář v celé své kráse

  • 1950
     
     
    Třetí exemplář

  • 2000
     
     
    Ovládací skříňka třetího exempláře s modrozeleně zabarvenou páčkou ovládání otáčení kabiny. Vypínač je unikátní, má přišroubované kontakty pomocí pájecích oček.

  • 2050
     
     
    Detail háku jeřábu. Vlastní hák je vyroben z plechu tloušťky 1.6 mm, čtyři závaží z plechu tloušťky 2 mm. Kovářská práce...

  • 2100
     
     
    Původní stav třetího exempláře před vyčištěním. Foto z nabídky.

  • 2150
     
     
    Původní stav třetího exempláře před vyčištěním. Foto z nabídky.

  • 2200
     
     
    Jak je svět malý ukazuje tento snímek kdysi objevený na inzertním portálu. Byl však již tehdy nedosažitelný, a tak jsem si snímek jen pro úplnost, kolik těchto hraček ještě existuje, uložil do archivu. Tehdy mne nenapadlo, že po více než roce se k nám řízením osudu hračka dostane jako třetí exemplář.

  • 2250
     
     
    Čtvrtý exemplář, je kompletní a plně funkční.

  • 2260
     
     
    Pátý exemplář, chybí mu hák jeřábu a místo řetízků na fixaci polohy výložníku má zatím žluté šňůrky. Rovněž plně funkční.

  • 2290
     
     
    Takto vypadala modernizovaná verze hračky. Zda se prodávala a kdy se případně vyráběla nám není známo. Barevné provedení je veselejší, hračkové. Foto z aukčního portálu. Hračku v této verzi nevlastníme.

  • 2300
     
     
    Vlevo je modernizovaná verze hračky, vpravo pro srovnání první varianta, která je rovněž kompletní. Podstatný je rozdíl v barevnosti a řešení ovladače.

  • 2350
     
     
    Vlevo je původní řešení strojovny s centrální hřídelí, vpravo modernizované převody s možností změny funkcí jedinou páčkou na ovladači.

  • 2360
     
     
    Rozdílný pohled na převody pohonu pojezdu. Podstatným rozdílem je řešení ozubeného kola otáčení kabiny v pravém obrázku - zespodu není vidět, protože je součástí převodovky pro ostatní funkce v kabině.

  • 2362
     
     
    Pohled na nerozebiratelnou verzi pohonu. Ozubená kola jsou nalisována na tenkých hřídelkách, pojezdová vnitřní kola jsou upevněna na nalisovaných dutých čepech. Foto z aukčního portálu.

  • 2365
     
     
    Nerozebiratelný drapák, u něhož byly hřídelky s pojistnými kroužky nahrazeny dutými nýty. Foto z aukčního portálu.

  • 2370
     
     
    Detail z návodu k modernizované hračce. Zde je patrné, že jedna z páček je přepínač polarity.

  • 2500
     
     
    Pravděpodobná podoba prototypu této hračky z reklamní fotografie (velmi upravováno, ale zde uvedeno jen pro zajímavost)

  • 2600
     
     
    Pravděpodobná předloha hračky: lanový bagr Škoda D-500. Foto z webu zobrazuje jeden ze dvou známých exemplářů bagru: exponát švédského sběratele.

  • 2630
     
     
    Titulní stránka plánků a návodů s prvním modelem s využitím podvozku a převodů ze stavebnice bagru - Marťan MK-60

  • 2640
     
     
    Marťan MK-60 v celé své kráse...

  • 2650
     
     
    Titulní stránka plánků a návodů s modelem sovětského polárního vozidla Charkovčanka s využitím podvozku a převodů z hračky stavebnice bagru....

  • 2700
     
     
    Fotografie hotového modelu z plánků (kvalita fotografie novinového tisku).

  • 2750
     
     
    Ještě jeden snímek z plánků, tentokrát s modelem kosmického vozidla Marťan MK-60, rovněž s využitím podvozku a převodů k bagru.

  • 2800
     
     
    Titulní stránka plánků a návodů s modelem obojživelného transportéru Mlok 61 s využitím podvozku a převodů z hračky stavebnice bagru....

  • 2850
     
     
    Fotografie hotového modelu z plánků (kvalita fotografie novinového tisku).

  • 2900
     
     
    Titulní stránka plánků a návodů s modelem víceúčelového pásového traktoru Zubr s využitím podvozku a převodů z hračky stavebnice bagru....

  • 2950
     
     
    Fotografie hotového modelu z plánků (kvalita fotografie novinového tisku).

  • 3000
     
     
    Titulní stránka plánků a návodů s modelem nástavby drapáku k traktoru Zubr.

  • 3050
     
     
    Fotografie hotového modelu z plánků (kvalita fotografie novinového tisku).

PRAGOS
Na Strži 35
Praha 4 - 14000
Česká Republika
Návštěvy prosíme po email přípravě!