HRAČKY staré
BAGR+DRAPÁK+JEŘÁB. Výrobce IGLA Trhové Sviny, ČSSR.
Plech, délka kabiny 17 cm, max. délka 39 cm (s rypadlem).
Tuto hračku vyráběl v období let asi 1957 až 1963 podnik IGLA v Trhových Svinech, ČSSR. Do roku 1957 byly hračky navrhovány v národním podniku Kovotechna Praha, takže vývoj hračky byl zajištěn ještě mimo podnik IGLA, a proto je na původním návodu ke stavbě hračky uvedeno logo podniku Kovotechna Praha. Pozdější vydání návodu již toto logo na obalu postrádá. Po roce 1957 se vývoj hracek přenesl do výrobních podniků.
Naprosto mimořádná konstrukce hračky poměrně věrně kopíruje konstrukci skutečného bagru a jedinečným způsobem je zajištěn pohon všech funkcí jediným motorkem IGLA E-1 na 7.8 V. Středem kabiny prochází dlouhý čtyřboký hřídel na němž jsou posuvné tři předlohy se dvěma protilehlými kuželovými ozubenými koly v každé, které pak přijdou do záběru s kuželovými koly pro navíjení řetízku, pohon pásového podvozku a otáčení kabiny na podvozku. Předlohy se zařazují pomocí tří páček na ovladači přes tenké bowdeny, takže lze pro každou funkci zařadit pohyb dvěma směry a neutrál (u hraček s motorovým pohonem se jedná o nebývalou funkci - můžete s hračkou v "neutrálu" lehce pohybovat aniž byste namáhali převody a motor). V principu tak mohou probíhat všechny tři funkce najednou (ale je to náročné pro smysluplnou obsluhu)! Motorek se spouští tlačítkovým spínačem na ovládací skříňce. Důmyslně je vyřešena i ochrana navíjeného řetízku proti přetržení: pokud drapák, hák jeřábu či lžíce bagru dosáhnou nejvyšší polohy, zarazí se o černý díl na vrcholu výložníku a tím dojde k přitažení výložníku směrem ke kabině. Tím se přeruší přívod proudu k motorku díky koncovému spínači, který je umístěn u kloubu výložníku. Rovněž použití plechu o tloušťce 0.6 až 1.0 mm je u hraček výjimkou a podtrhuje mimořádnou pečlivost, s kterou byla hračka vymyšlena a vyráběna.
Existovalo několik variant této hračky, které se lišily v určitých detailech. Ocelové pásy byly povrchově upraveny buď černěním (brynýrováním) nebo galvanicky pokryty mosazí (měly nazlátlou barvu). Kabina byla také barevně odlišná: varianta se zlatavými pásy měla kabinu okrovou (odhaduji, že se jednalo o starší variantu, která měla pojezdová kola z béžového polyamidu), prostřední a nejnovější varianta s černými pásy má barvu kabiny žlutou. Odsouvací střecha kabiny byla béžová (často u okrově zbarvené kabiny) nebo žlutá. Pozdější varianty mívaly střechu světle nebo i tmavě hnědou. Zatímco nejstarší verze měla rameno výložníku, drapák, lžíci bagru a ovládací skříňku barvy jasně modrozelené, druhá verze se žlutou kabinou měla tyto prvky tmavě modrozelené a poslední verze s hnědou střechou měla tyto prvky v barvě blízké khaki. Oka na střeše pro uchycení kladek na aretaci sklonu výložníku byla buď uzavřená nebo otevřená (snadněji se dala hřídelka s kladkami vyjmout a odsunout střecha). Odlišnosti měla i ovládací skříňka, kdy dráha pro páčky měla buď jen rozšířené zářezy pro aretaci polohy neutrál (zobrazená béžová varianta), nebo polovinu dráhy úzkou a druhou polovinu dráhy širší, čímž vznikl ostrý přechod v místě pro aretaci neutrálu (zobrazená žlutá varianta). Starší verze byly vybaveny motorkem IGLA E-1, nejnovější pak motorkem DMP-3 s kuličkovými ložisky.
Dlouhou dobu jsme měli za to, že koncepčně hračka během několika let výroby doznala jen velmi malých změn (tenká ocelová lanka nahradily ocelové struny, motorek E-1 nahradil motorek DMP-3). Drobné změny byly i v barevných odstínech a ozdobných grafických prvcích. Ukázalo se však, že existovala i velmi přepracovaná verze této hračky, o níž zatím víme jen velmi málo, jelikož ji nevlastníme, takže odhadujeme její vlastnosti z uveřejněných fotografií v rámci aukcí.
Podstatnou změnou u této varianty prošel jak pohonný mechanismus, tak i ovládání hračky. Opuštěna byla koncepce centrálního hřídele s kuželovými ozubenými koly, která byla nahrazena převážně čelními převody, a ovládání bylo realizováno jediným bowdenovým lankem s páčkou ve třech daných polohách pro jednotlivé funkce - zvedání, otáčení kabiny, pojezd. Změna směru pohybu se pak realizovala elektrickým přepínačem polarity napájení, který měl rovněž tři polohy, kdy střední poloha byla vypnuto. Čili řešení jako u většiny podobných hraček. Zřejmě nebyla poloha neutrál, takže vždy je některá z funkcí zařazena.
Barevné řešení bylo trochu jiné, dalo by se říci, že veselejší, protože například střecha a rameno bývaly oranžové, drapák světle šedý, hák jeřábu světle zelený a lžíce rypadla žlutá, tedy více hračkové barevné pojetí.
Motivací takového řešení bylo možná snazší ovládání - jedna páčka určovala co se bude dít, druhá pak jakým směrem se to bude dít. Na druhou stranu původní řešení bylo velmi přehledné v tom, že když už běžel motorek, stačilo pak už jen ovládat jednu páčku podle funkce. Jelikož neznáme detaily řešení převodu, zejména pak způsob změny funkce, nevíme jak byl systém choulostivý na seřízení, protože polohy musely být pevně dané. U původního řešní byly polohy převodových skupin zcela nezávislé a seřizování jedné funkce neovlivňovalo seřízení jiných funkcí. Původní řešení také umožňovalo současný běh více funkcí (například při pojíždění se již mohl zvedat drapák).
Z výrobního hlediska byly dva bowdeny nahrazeny dvěma elektrickými vodiči, zmizel vypínač na ovládací skříňce, a také chybí koncový spínač ramene, který chránil řetízek zdvihání proti přetržení. To vše svědčí o snaze zlevnit výrobu hračky.
Z hlediska sběratelského se jistě jedná o zajímavou alternativu, ale z hlediska technického jde o velmi zjednodušenou variantu původní hračky (tu lze považovat za trochu těžkopádný, nicméně technický klenot mezi mechanickými hračkami). Pravděpodobně existovala i jako hotová a z části nerozebiratelná verze.
Jako první jsme získali novější žlutou variantu s černými pásy ve velmi dobrém stavu: chyběl hák jeřábu, dva třmínky kontaktu na nasazení na 2 ploché baterie (nyní místo plochých baterií použity držáky 2 x 4 kusy NiMh akumulátorů velikosti AA) a řetízky k fixaci sklonu výložníku (ty jsou nyní nové s možností tří poloh sklonu pomocí oček a miniaturních karabinek).
Hračka byla vyčištěna, seřízena a je plně funkční. Pohrát si s ní je zážitek pro kluka v jakémkoliv věku (10-100).
Hmotnost bagru (při délce kabiny 160 mm) s ovladačem je 1911 g včetně 8 akumulátorů velikosti AA, k tomu ještě 74 g drapák.
Druhý exemplář starší varianty byl neúplný, byl však ve výborném stavu, takže byl doplněn některými částmi z vraku a novými řetízky pro fixaci polohy výložníku(bohužel lesklými). Řetízek na zvedání je originální. Exemplář je plně funkční. Měl také šitou dvoukřídlou příručku na sestavení (viz foto) ve velmi pěkném stavu. Jedná se pravděpodobně o nejstarší verzi příručky.
Třetí exemlář byl velmi zajímavý tím, že byl celý kompletní a původní, včetně řetízků a háku. Byl silně znečištěný a bylo znát, že si s ním někdo opravdu vyhrál. Po vyčištění a seřízení je rovněž plně funkční.
Čtvrtý exemplář hračky, který jsme získali, má i původní řetízky, hák jeřábu a světle hnědou střechu. Jedná se tedy pravděpodobně o poslední variantu hračky ještě s motorkem E-1. Na zadní části kabiny již je logo ITES. Zdá se tedy, že motorky DMP-3 měly až opravdu poslední vyrobené kusy. I tento kus je plně funkční. Bohužel jsme zde opět narazili na problém s velikostí současných plochých baterií, které je třeba násilím do kabiny zasunout (ta se pak mírně vyboulí). Zdá se, že využívání, sice neoriginálního, napájení pomocí sady tužkových akumulátorů je pro tyto hračky šetrnější a provozně výhodnější.
Pátý stroj je rovněž poslední verze s motorkem E-1, chybí mu hák a původní řetízky na fixaci polohy výložníku. Je nyní plně funkční, ačkoli tak, jak jsme jej získali, byl chybně sestavený v oblasti otáčení kabiny, a tím byl negativně ovlivněn i pohon pásů (kuželová kola pohonu do sebe správně nezapadala). Byl k němu přiložen i návod v poslední verzi, tedy s volnými listy s tabulkami (propracovanější nákresy), seznamy součástí a fotografiemi rozložení součástí v krabici. Vlastní text návodu je sešitý. Na obálce je i logo Kovotechna.
Ukázalo se rovněž, že originální řetízky, použité u poslední varianty, mají menší pevnost, než originální řetízky použité u starších variant, kde fungují bez problémů. Jedná se zejména o řetízek na zvedání příslušenství, který nevydržel ani tah potřebný k uvedení koncového spínače do činnosti (ten má při přizvednutí ramene výložníku právě zabránit přetržení řetízku). Aby se daly dva poslední exempláře vůbec provozovat (a stále neopravovat přetržené řetízky), nahradili jsme je nakonec poměděnými ocelovými podobné velikosti.
Nutno ještě upozornit na skutečnost, že první verze měla v trojici miniaturnich bowdenů ocelová spletená lanka o průměru 0,5 mm! Výhodou bylo, že tato lanka byla pružnější, než ocelové struny, které se používaly v novějších verzích, takže nedocházelo k tomu, že po přehnutí zůstával bowden podle struny zahnutý, což šlo opravdu velmi těžko narovnat (struna se v bowdenu pootočila tak, že se ještě více zahnula). Zpravidla se musela struna vyměnit za novou. Bohužel tak tenká ocelová lanka v potřebné délce se snad již nedají sehnat (co jsem zjistil, minimální průměr je 1 mm).
Další zajímavostí této hračky je, že na řešení automatického otevírání a zavírání dna lžíce bagru (na to mají skutečné bagry zvláštní pohon) byl udělen patent č. 86716a z 15. 7. 1957. Stačí tedy pouze zdvihnout lžíci bagru do určité výše a dno lžíce se odklopí, pak stačí sklonit lžíci úplně dolů a dno samo zaklapne. Geniální. Rovněž drapák pracuje automaticky - v horní poloze se po přitlačení k černé zarážce otevře a na zemi zaklapnou ozuby do střední příčky, která při pohybu vzhůru přitáhne boční části k sobě.
Hračka byla dodávána jako stavebnice , což má nesmírnou výhodu v tom, že veškerá spojení jsou uskutečněna pomocí šroubků s maticí nebo stavěcích kroužků na hřídelkách a pomocí závlaček. Čili žádné ohýbané plechové jazýčky, které se po několikerém uvolnění odlomí. Modernizovaná verze však existovala rovněž jako hotová hračka, neboť existují exempláře, u nichž je ve velké míře využíváno nerozebiratelné spojení dutými nýty jak u kabiny, tak například jako klouby u drapáku (tam tím pádem chybějí hřídelky s pojistnými kroužky), dále převody pojezdu byly realizovány kovovými talířovými koly a kovovými pastorky, které byly pevně nalisovány na hřídelky. Pojezdová dvojkolí byla upevněna na nalisované kovové duté hřídelce místo šroubů s maticí M5 a s polyamidovou vložkou.
Pravděpodobnou předlohou tvůrcům hračky byl lanový bagr Škoda-Menck Mb2, který byl licenčně vyráběn i u nás v době 2. světové války a krátce po ní. Později na něj navázal typ Škoda D-500. Zveřejněný snímek typu D-500 byl objeven na webu a údajně se jedná o exponát švédského sběratele, další kus byl restaurován v Průmyslovém muzeu Mladějov (+ pořad ČT zde, zahájení sezóny 2014 zde). Novější verze bagru byly později vyráběny na Slovensku (Detva) a v Uničově a jsou již vzhledově pozměněné.
Pokud Vás zajímají některé historické lahůdky o skutečných bagrech, doporučujeme např.:
www.bagry.cz - o 1.bagru na světě
www.bagry.cz - pásové rypadlo Škoda o hm. 220t, r. 1926 prodáno do Kolumbie
Obdrželi jsme od pana Karla Bendy odkaz na video, v němž pan Kolomý hovoří o renovaci bagru Škoda D-500 v Průmyslovém muzeu Mladějov. Velmi krásné a poutavé povídání o historii stroje s ukázkou dosud renovovaných dílů a detailů. Myslím, že se bude po dokončení renovace jednat o opravdový technický klenot, který si zaslouží pozornost veřejnosti. Děkujeme.
-
10Trojice sestavených hraček
-
20Trojice sestavených hraček při pohledu shora.
-
80První získaný exemplář
-
90Současný stav novější varianty, páčky na ovládací skříňce jsou v poloze "neutrál".
-
100Detail uspořádání drapáku
-
150Detail uspořádání lžíce bagru
-
170Pohled do kabiny řidiče. V dolní části výložníku je vidět koncový spínač, který brání přetržení navíjeného řetízku.
-
500Pohled na strojovnu bagru po odejmutí střechy. Proti originálnímu provedení jsou patrná pouzdra na tužkové akumulátory připojená pomocí klipových kontaktů, známých z 9 V baterií. Umístěna jsou místo plochých baterií. Vedle toho jsou paralelně připraveny smotané v popředí i nasouvací kontakty (neoriginální) na ploché baterie.
-
600Strojovna po odejmutí kabiny
-
650Pohled na strojovnu z boku s vyjmutými akumulátory
-
700Detail pohonu navijáku dvojicí kuželových ozubených kol předlohy v poloze neutrál
-
750Detail předlohových převodů pro pohon pojezdu (vlevo) a otáčení kabiny v poloze neutrál
-
800Detail ovládání předlohových převodů pomocí bowdenových strun
-
850Pohled na převody pojezdu zespodu. Částečně je patrné velké ozubené kolo s pastorkem pro otáčení kabiny
-
900Původní stav. Foto z nabídky na aukčním portálu.
-
950Původní stav uvnitř kabiny bagru. Prostor v horní části obrázku vyplnily dvě ploché baterie. Plechový váleček je zřejmě pojezdové kolo z jiné pásové hračky, sem určitě nepatří. Foto z nabídky na aukčním portálu.
-
1020Okrová varianta se zlatavými pásy a s béžovou střechou (hřídelka pro kladky se dala pouze vysunout ve směru osy).
-
1050Žlutá varianta s tmavě hnědou střechou (otevřená oka na hřídelku kladek pro ustavení sklonu výložníku) a téměř bílými polyamidovými koly. Černé pásy. Barva ramene výložníku barvy khaki. Foto z aukčního portálu.
-
1070Novější verze s motorkem DMP-3, varianta s tmavě hnědou střechou. Uvedený exemplář má neoriginální zdířky na banánky v rohu kabiny. Zřejmě snaha o jiné napájení motorku. Foto z aukčního portálu.
-
1100Obal návodu na sestavení hračky (nejstarší verze). Vlevo je patrné logo Kovotechny Praha, n.p., kde hračka původně vznikla.
-
1150Po rozevření návodu máme k dispozici dva sešity: levý sešit obsahuje textový návod a pravý pak nákresy sestav.
-
1200Oba sešity jsou rozevřené
-
1250Pravý sešit: sestavy
-
1300Pravý sešit: sestavy
-
1350Pravý sešit: sestavy
-
1400Levý sešit: výuční list pro úspěšného stavitele hračky. Po vlastní zkušenosti se složitostí hračky mohu potvrdit, že pýcha dětí po úspěšném sestavení byla oprávněná.
-
1450Novější verze návodu již bez loga Kovotechny Praha, n.p. Foto z aukčního portálu.
-
1500Porovnání verzí hračky: vpravo je druhý přírůstek, zřejmě starší verze. Původně byla zamýšlena na náhradní díly, ale ukázalo se, že je sice nekompletní, ale ve velmi dobrém stavu. Proto byla vyčištěna a doplněna chybějícími díly (rameno výložníku, lžíce rypadla a ovládací páčka pro pojezd) a řetízky. Velké díly pak mají khaki barvu, jelikož pocházejí z novější verze hračky, která byla ve stavu skutečně na náhradní díly (což je vidět - stopy koroze, odřený lak). Kromě chybějícího ramene automatického otevírání dna lžíce rypadla je tudíž i druhý exemplář plně funkční.
-
1550Jiný pohled na dvojici krásných funkčních hraček. Ovládací skříňka vpravo, patřící starší verzi, má patrný jiný tvar dráhy pro ovládací páčky (rozšíření dráhy jen uprostřed). Páčka pro pojezd, nyní bílá, má být v origánálu této verze modrozelená (viz návod).
-
1600Pohled na dvojici funkčních hraček dvou starších verzí. Patrná je absence výzdoby na boku kabiny u nejstarší verze. Aby se při hraní nemusely přestavovat druhy, bude novější verze vždy jako bagr a starší verze vždy jako drapák.
-
1650Torzo z kabiny nejnovější verze: byla již opatřena logem ITES. Konec výroby této hračky tedy spadá do období počátků používání loga ITES - 1963. I když existují exemláře bagru s motorkem DMP-3, které na kabině logo ITES nemají a naopak jsou motorky E-1, které jsou již logem ITES opatřeny. Zdá se tedy, že kompletace stavebnic probíhala podle toho, které součástky byly právě k dispozici, a pravidlo k určení posloupnosti asi neexistuje.
-
1850Třetí exemplář je kompletní včetně háku jeřábu a všech řetízků (bronzové?), což je velmi vzácné (všechny díly jsou originální, pouze jedno bowdenové lanko muselo být nahrazeno strunou). Rovněž je velmi zachovalý. Jediná místa se známkami koroze na boku kabiny má na svědomí v minulosti vyteklá baterie.
-
1900Třetí exemplář v celé své kráse
-
1950Třetí exemplář
-
2000Ovládací skříňka třetího exempláře s modrozeleně zabarvenou páčkou ovládání otáčení kabiny. Vypínač je unikátní, má přišroubované kontakty pomocí pájecích oček.
-
2050Detail háku jeřábu. Vlastní hák je vyroben z plechu tloušťky 1.6 mm, čtyři závaží z plechu tloušťky 2 mm. Kovářská práce...
-
2100Původní stav třetího exempláře před vyčištěním. Foto z nabídky.
-
2150Původní stav třetího exempláře před vyčištěním. Foto z nabídky.
-
2200Jak je svět malý ukazuje tento snímek kdysi objevený na inzertním portálu. Byl však již tehdy nedosažitelný, a tak jsem si snímek jen pro úplnost, kolik těchto hraček ještě existuje, uložil do archivu. Tehdy mne nenapadlo, že po více než roce se k nám řízením osudu hračka dostane jako třetí exemplář.
-
2250Čtvrtý exemplář, je kompletní a plně funkční.
-
2260Pátý exemplář, chybí mu hák jeřábu a místo řetízků na fixaci polohy výložníku má zatím žluté šňůrky. Rovněž plně funkční.
-
2290Takto vypadala modernizovaná verze hračky. Zda se prodávala a kdy se případně vyráběla nám není známo. Barevné provedení je veselejší, hračkové. Foto z aukčního portálu. Hračku v této verzi nevlastníme.
-
2300Vlevo je modernizovaná verze hračky, vpravo pro srovnání první varianta, která je rovněž kompletní. Podstatný je rozdíl v barevnosti a řešení ovladače.
-
2350Vlevo je původní řešení strojovny s centrální hřídelí, vpravo modernizované převody s možností změny funkcí jedinou páčkou na ovladači.
-
2360Rozdílný pohled na převody pohonu pojezdu. Podstatným rozdílem je řešení ozubeného kola otáčení kabiny v pravém obrázku - zespodu není vidět, protože je součástí převodovky pro ostatní funkce v kabině.
-
2362Pohled na nerozebiratelnou verzi pohonu. Ozubená kola jsou nalisována na tenkých hřídelkách, pojezdová vnitřní kola jsou upevněna na nalisovaných dutých čepech. Foto z aukčního portálu.
-
2365Nerozebiratelný drapák, u něhož byly hřídelky s pojistnými kroužky nahrazeny dutými nýty. Foto z aukčního portálu.
-
2370Detail z návodu k modernizované hračce. Zde je patrné, že jedna z páček je přepínač polarity.
-
2500Pravděpodobná podoba prototypu této hračky z reklamní fotografie (velmi upravováno, ale zde uvedeno jen pro zajímavost)
-
2600Pravděpodobná předloha hračky: lanový bagr Škoda D-500. Foto z webu zobrazuje jeden ze dvou známých exemplářů bagru: exponát švédského sběratele.
-
2630Titulní stránka plánků a návodů s prvním modelem s využitím podvozku a převodů ze stavebnice bagru - Marťan MK-60
-
2640Marťan MK-60 v celé své kráse...
-
2650Titulní stránka plánků a návodů s modelem sovětského polárního vozidla Charkovčanka s využitím podvozku a převodů z hračky stavebnice bagru....
-
2700Fotografie hotového modelu z plánků (kvalita fotografie novinového tisku).
-
2750Ještě jeden snímek z plánků, tentokrát s modelem kosmického vozidla Marťan MK-60, rovněž s využitím podvozku a převodů k bagru.
-
2800Titulní stránka plánků a návodů s modelem obojživelného transportéru Mlok 61 s využitím podvozku a převodů z hračky stavebnice bagru....
-
2850Fotografie hotového modelu z plánků (kvalita fotografie novinového tisku).
-
2900Titulní stránka plánků a návodů s modelem víceúčelového pásového traktoru Zubr s využitím podvozku a převodů z hračky stavebnice bagru....
-
2950Fotografie hotového modelu z plánků (kvalita fotografie novinového tisku).
-
3000Titulní stránka plánků a návodů s modelem nástavby drapáku k traktoru Zubr.
-
3050Fotografie hotového modelu z plánků (kvalita fotografie novinového tisku).
Česká Republika