HRAČKY staré
LETADLO TURBOLET L-410. Výrobce KDN, ČSSR.
Plast, délka 27cm.
Dálkové ovládání bowdenem. Poněkud neobvyklá hračka - letadlo, které se může pohybovat jenom jako auto. Je velice pěkně provedená a funguje tak, jak by se dalo očekávat při rolování po letištní ploše - řízení předním kolem podvozku, otáčející se vrtule.
K tomuto letounu mám velmi sentimentální vztah, neboť jsem jako student střední průmyslové školy strojnické ve 4. ročníku byl ve specializaci stavba letadel a aerodynamika. V roce 1968/1969 to byla nesmírně zajímavá doba, jelikož doznívalo (bohužel) nadšení pro nové věci i v oblasti vývoje letadel (nový L-39, L-410, Z-43, vírníky jako zájmová skupina produktů). A my jako studenti jsme se mohli podívat pod pokličku vývoje těchto strojů při častých exkurzích. A tak jsem si mohl tenkrát v Kunovicích prohlédnout dřevěnou maketu 1:1 Turboletu L-410 a sáhnout si na připravené turbovrtulové motory Pratt & Whitney Canada PT6 určené pro prototyp. Těch zážitků bylo samozřejmě velmi mnoho a rád na ně dodnes vzpomínám. Například nám přednášel po dobu onemocnění našeho třídního profesora ing. Krajiny šéfkonstruktér Aera Vodochody ing. Vlček. Jeho přednáška o promítnutí mentality národů do pojetí konstrukce letadel byla nezapomenutelná. Pokud bych ji měl stručně charakterizovat, tak byla založena na technickém řešení transportního letounu STOL, tedy se zkráceným vzletem a přistáním. Problém byl zejména s dosažením vysokého součinitele vztlaku při nízkých rychlostech. Rusové to řešili vyšším zrychlením, takže přidali další motory, aly letoun na krátké dráze dosáhl potřebné rychlosti. Američané se snažili použít aerodynamickou fajnovost pomocí odsávání mezní vrstvy na křídlech. Po zkouškách na mnoha dracích (např. X-21) se však ukázalo, že řešení je závislé na čistotě (ucpávání malých otvorů v potahu křádla), což byl neřešitelný problém. Francouzi vymysleli letoun se čtyřmi motory s velkými vrtulemi, jejichž proud vzduchu zasahoval prakticky celé rozpětí křídla, vybaveného velmi účinnými štěrbinovými klapkami na odtokové části, což umožňovalo zakřivit křídlo tak, aby proud vzduchu od vrtulí směřoval téměř svisle dolů. Tím se značně zvýšila rychlost obtékání křídla a tudíž i vztlak. Problém byl v obavách, co by se stalo, kdyby jeden z motorů náhle vynechal, čímž by došlo k markantnímu poklesu vztlaku na postižené straně. Proto se spojili s Angličany, kteří byli schopni problém technicky vyřešit - propojili mechanicky všechny čtyři motory hřídelí, takže se všechny vrtule stále točily stejnými otáčkami. Tak vznikl legendární Beguet 941 S.
Česká Republika