Pragos auto s.r.o. - pragos,škoda,veterán,veteráni,veterány,auta,renovace

Domů
VETERÁNI ŠKODA
 

HRAČKY staré

Naše sbírka   Historie   Alfetta Spider   Amerika 2   Cadillac Eldorado   BMW-M1   BRM 180.   Citroen CX   Chaika   Chevrolet Corvette   Chevrolet Impala   Chevrolet Impala cabrio   De Tomaso Mangusta   Fairlady   Ferrari 312PB   Fiat 124 coupe   Fiat 126   Fiat 125p   Fiat 2300   Fiat Abarth 131 Raid   Fiat Ritmo   Ford Thunderbird Hardtop   Lamborghini Countach   Mercedes 250 gama   Mercedes 250   Mercedes 200   Mercedes Benz 250   Mercedes C111 ČR   Mercedes C111 PLR   Mercedes Benz 280GE Safari   Opel Aero GT 1   Opel Aero GT 2   Opel Rekord   Porsche Carrera 10   Porsche Carrera RS   Porsche 911 Carrera   Porsche 917   Porsche 928   Porsche 928 Rallye   Porsche závodní   Porsche Le Mans   Porsche GT   PUCH G6   Sand Buggy   Sportovní vůz CCCP   Sportovní vůz GT   Sportovní vůz (Marx)   Škoda 1200 sedan   Škoda 1200 užitková   Škoda 110R   Škoda 120LS   TAPO luxus   Tatra 603 ČR   Tatra 613   Tatra 603 NDR   Volha GAZ-21   Wartburg 353   F1 Racing   F1 Ford 007 Tyrrell   F1 Joustra   F1 Matra   F1 Tyrell P34   F1 Tyrell   F1 Lotus s dynamem   F1 Lotus bowden   Moto Skútr Čezeta   Moto sportovní   Moto Honda 750   Moto Honda policie 1   Moto Honda policie 2   Moto policie 1   Moto policie 2   Moto se sajdkárou   Moto sovětské   Škoda 1203 sanita   Mercedes 408 hasiči   Mercedes 408 Safari   Bus Karosa ŠD11   Bus Škoda RTO   Bus Neoplan   Bus Odra   Bus exot   Dumper   Náklaďák Liaz Š100   Náklaďák Renault   Náklaďák sklápěč   Náklaďák valník   Náklaďák žebřík   Tatra 137   Tatra 148 sklápěč   Tatra 805 pružin. poh.   Tatra 805 dálkové ovl.   Tatra 813 tahač   Podvalník k tahači   Praga S5T valník   Bagr+drapák+jeřáb   Bagr BLR   Buldozer Fiat BD20   Buldozer Jumbo   Buldozer MS 80   Buldozer NDR 1   Buldozer TapoSuper   Buldozer T530   Nakladač BLR   Nakladač Fiat BD20   Nakladač pásový   Elektrický pásový nakladač   Parní válec   Pásák Arktid   Pásák DT-54   Pásák KDN   Pásák KDN pružinový   Pásák Lucil   Pásák Mars nákladní   Pásák Mars jeřáb   Pásák nákladní BAM   Pásák nákladní Bison   Pásák Polar 2   Stavebnice jeřábů   Elektrický jeřáb   Stříkačka hasičská   Traktor Zetor   Traktor Zetor 25   Traktor Zetor Crystal   Vysokozdvih Desta   Vysokozdvih NDR   Vysokozdvih   Vysokozdvih 1   Vysokozdvih 2   Vysokozdvih Linde   Vysokozdvih Forklift   Dělo samohybné X-10.   Protiletadlový dvojkanón   Protiletadlový komplet   Sovětský tank   Tank T54, T55   Tank T54   Tank T54, T55 velký   Tank T62   Tank KV-85   Tank T206   Tank osvětlovací   Samohybný dvojkanón M75   Auto-kosmos MLR   Interkosmos 1   Interkosmos 2   Kosmos   Lunochod 1   Lunochod 2   Lunochod Lunnik   Pásák kosmický   Pásák kosmický na klíček   Raketonosič Jupiter   Člun Orava   Ponorka Delphin   Lanovka   Letadélko Sokol   Letadlo Turbolet L-410   Lokomotiva (Papoušek)   Pokladny   Pračky   Stirlingův motor   Šicí stroj DŠM-2   Šicí stroj Elektra   Šicí stroj Gabriela   Šicí stroj Mehanotehnika   Šicí stroj Michaela   Šicí stroj Regina   Televizory   Váhy   Ventilátorek   Pes Japan   Pes hnědý   Pes mini   Pes bílý 1   Pes bílý 2   OSTATNÍ   PAPÍROVÉ
 

LETADLO TURBOLET L-410. Výrobce KDN, ČSSR.
Plast, délka 27cm. 
Dálkové ovládání bowdenem.
Poněkud neobvyklá hračka - letadlo, které se může pohybovat jenom jako auto. Je velice pěkně provedená a funguje tak, jak by se dalo očekávat při rolování po letištní ploše - řízení předním kolem podvozku, otáčející se vrtule.
K tomuto letounu mám velmi sentimentální vztah, neboť jsem jako student střední průmyslové školy strojnické ve 4. ročníku byl ve specializaci stavba letadel a aerodynamika. V roce 1968/1969 to byla nesmírně zajímavá doba, jelikož doznívalo (bohužel) nadšení pro nové věci i v oblasti vývoje letadel (nový L-39, L-410, Z-43, vírníky jako zájmová skupina produktů). A my jako studenti jsme se mohli podívat pod pokličku vývoje těchto strojů při častých exkurzích. A tak jsem si mohl tenkrát v Kunovicích prohlédnout dřevěnou maketu 1:1 Turboletu L-410 a sáhnout si na připravené turbovrtulové motory Pratt & Whitney Canada PT6 určené pro prototyp. Těch zážitků bylo samozřejmě velmi mnoho a rád na ně dodnes vzpomínám. Například nám přednášel po dobu onemocnění našeho třídního profesora ing. Krajiny šéfkonstruktér Aera Vodochody ing. Vlček. Jeho přednáška o promítnutí mentality národů do pojetí konstrukce letadel byla nezapomenutelná. Pokud bych ji měl stručně charakterizovat, tak byla založena na technickém řešení transportního letounu STOL, tedy se zkráceným vzletem a přistáním. Problém byl zejména s dosažením vysokého součinitele vztlaku při nízkých rychlostech. Rusové to řešili vyšším zrychlením, takže přidali další motory, aly letoun na krátké dráze dosáhl potřebné rychlosti. Američané se snažili použít aerodynamickou fajnovost pomocí odsávání mezní vrstvy na křídlech. Po zkouškách na mnoha dracích (např. X-21) se však ukázalo, že řešení je závislé na čistotě (ucpávání malých otvorů v potahu křádla), což byl neřešitelný problém. Francouzi vymysleli letoun se čtyřmi motory s velkými vrtulemi, jejichž proud vzduchu zasahoval prakticky celé rozpětí křídla, vybaveného velmi účinnými štěrbinovými klapkami na odtokové části, což umožňovalo zakřivit křídlo tak, aby proud vzduchu od vrtulí směřoval téměř svisle dolů. Tím se značně zvýšila rychlost obtékání křídla a tudíž i vztlak. Problém byl v obavách, co by se stalo, kdyby jeden z motorů náhle vynechal, čímž by došlo k markantnímu poklesu vztlaku na postižené straně. Proto se spojili s Angličany, kteří byli schopni problém technicky vyřešit - propojili mechanicky všechny čtyři motory hřídelí, takže se všechny vrtule stále točily stejnými otáčkami. Tak vznikl legendární Beguet 941 S.

  • 40
     
     

  • 60
     
     

  • 80
     
     

  • 100
     
     

  • 120
     
     

  • 140
     
     

  • 160
     
     

  • 180
     
     

  • 200
     
     

  • 220
     
     

  • 240
     
     

  • 260
     
     

PRAGOS
Na Strži 35
Praha 4 - 14000
Česká Republika
Návštěvy prosíme po email přípravě!