HRAČKY staré
PUCH G6. Výrobce ANKER Spielzeug Eisfeld, NĚMECKO (východní).
Převážně plast, délka 29,5 cm.
Vyráběno už po našem dětství v období 1985 až 1989 (i když vzhledem ke křehkosti detailů je to spíše hračka pro větší děti než je uváděných 6 let). Na krabici u bowdenové verze je uvedena cena 80,-, na krabici u verze se servořízením a širokými pneumatikami je pak nálepka 210,-. Zajímavá hračka, která se myslím soudruhům z NDR velmi povedla, a která se vyráběla ve třech verzích - dálkové ovládání pomocí bowdenu, pomocí servomotorku s kabelem a rádiem řízné (tedy rovněž pomocí servomotorku), která byla pojata jako vůz pro safari s mnoha doplňky. Servomotor řízení je s převodovkou řízení propojen miniaturní odstředivou spojkou(!), což umožňuje pohybovat řízením ručně s tím, že překonáváme jen třecí odpory převodů. Ovládací skříňky obsahují i houkačku (houká skříňka, ne auto). Její mimořádnost spočívá zejména v technickém řešení pohonu, kdy zadní hnaná náprava je vybavena skutečným diferenciálem, takže hračka snadno zatáčí, i když má poháněna obě zadní kola a dále obsahuje i skutečnou dvoustupňovou převodovku pro rychlost asi 30 m za minutu a 15 m za minutu s větší tažnou silou (+ 30 % stoupání) do terénu (na některých krabicích s verzí se servořízením je uváděno 40 m/min. nebo 20 m/min. + 40 % stoupání). Volba rychlosti však není na ovládací skříňce, ale přímo páčkou na spodní části vozu. Řazení rychlostí existuje rovněž ve dvou verzích: s kovovou páčkou s pružinovým napínačem, který umožňuje zvolit rychlost aniž by se ozubená kola do sebe správně zasunula (to se stane automaticky, až se motorek rozběhne a pružina je do sebe zatlačí), druhá varianta je jednodušší, kdy plastová masivní páčka musí skutečně zasunout ozubená kola do sebe, což mnohdy nemusí být podle nastavení kol možné. Proto je často třeba řadit za běhu motorku, aby se nastavila správná poloha ozubení. Která z variant je starší, lze jen spekulovat, ale propracovanější řazení rychlostí má zpravidla varianta se servomotorkem řízení. Hračka má otevíratelné přední nezasklené dveře s pružným dorazem (dveře jsou fixovány v krajních polohách), otevíratelné zadní dveře na kličku (bohužel velice často mají ulomené drobné panty - hraní většinou nevydrží) s nasazenou rezervou. Na některých fotografiích má hračka široké pneumatiky s menším průměrem (52 mm oproti 55 mm u užších pneumatik), materiál pneumatik v obou případech je asi lesklá guma (poněkud připomíná pružný plast), což je zřejmě příčinou horší adheze. Verze, které vlastníme (bowdenovou a se servomotorkem a kabelem), mají užší gumové pneumatiky, další exemplář, zcela kompletní, se servomotorkem řízení má širší pneumatiky a poněkud odlišný motorek s výměnnými ?uhlíky?. Celkem máme dvě verze s bowdenovým ovládáním a dvě verze s řízením pomocí servomotorku. Všechny jsou plně funkční. Četl jsem na aukru informaci, že výlisky podvozku obou verzí nejsou kompatibilní. Jediným rozdílem je však otvor pro páčku změny rychlosti, kdy jiný otvor má plastová páčka a jiný páčka kovová s pružinovým napínačem - liší se tvary zarážek. Proto obvykle není vhodné měnit na podvozku pohonnou jednotku. Předlohou hračky je Mercedes Benz G, který se rovněž vyráběl pod značkou Puch G v rakouské firmě Steyr-Puch (podílela se i na vývoji vozu, který původně inicioval íránský šáh pro svoji armádu). Vyrábí se od roku 1979 dodnes v různých variantách a verzích.
-
10Obě verze zepředu
-
20Verze se servořízením, ale s užšími pneumatikami.
-
40Pohled z boku s obráceným ovladačem, kterému však chybí dolní kryt. Ztrátu krytu je možno přičíst, jako u většiny plastových hraček, titěrným plastovým úchytům.
-
60
-
80Zadní otevíratelné dveře s rezervou. tyto jsou z jiného exempláře, proto mají jinou barvu (pravděpodobně vliv slunečního záření je činil tmavšími). Chybí jim horní pant (věrné, ale choulostivé). Klika je funkční.
-
100
-
140Pohled do útrob. Pod dvoustupňovou převodovkou vyčnívá skříň funkčního diferenciálu. U předních kol je podélně uložena převodovka servořízení s odstředivou spojkou.
-
160
-
180Poloha předlohy převodovky pro pomalou jízdu do terénu - zelený pastorek - velké kolo předlohy, malé kolo předlohy - zelené mezikolo - diferenciál.
-
200Poloha předlohy převodovky pro "rychlou" jízdu. Náhon z předlohy přes větší kolečko přímo na diferenciál (přes dlouhé mosazné mezikolo pod předlohou - je vidět na obrázku nastavení pro pomalou jízdu).
-
220Detail kovového řadicího mechanismu. Je tvořen dvěma křidélky spojenými pružinou, tak lze zařadit rychlost, i když ozubená kola nemají ozubení tak, aby do sebe zapadlo. Rozevřená křidélka pak tahem pružinky zařadí, když jsou kola v příhodné poloze. Tento typ řazení pravděpodobně mívala jen verze se servořízením.
-
240Modul servořízení, odstředivá spojka je vidět jen po demontáži.
-
260Detail řadicí kovové páčky na spodní části podvozku. Mohutný kryt mezi koly skrývá diferenciál.
-
300Kompletní hračka se servořízením a širokými pneumatikami. Má i krabici.
-
320Patrná je i SPZ.
-
340
-
360
-
380
-
390I pohled zespodu dává vyniknout šíři pneumatik u této verze.
-
400Otevíratelné zadní dveře s rezervou.
-
440
-
460Převodovka servořízení v poloze, kdy je vidět mezi motorkem a převody odstředivá spojka.
-
500Krabice od verze se servořízením a širokými pneumatikami.
-
520Na fotografiích na krabici je i u této verze patrné jednodušší provedení řazení převodů a užší pneumatiky. Údaje o rychlosti jsou vyšší, než u bowdenové verze, i když to postrádá logiku (menší průměr kol).
-
540Zajímavá je nálepka s cenou 210.-. Pokud je to v korunách, tak tato verze byla výrazně dražší než verze s bowdenovým řízením, u níž je uváděna cena 80.- Kčs. To lze připisovat jednak složitosti servořízení, jednak složitosti ovladače s dvěma páčkami přepínačů polarity.
-
560
-
580
-
1000Pohled nezasklenými předními dveřmi na místo řidiče
-
1100Pohled na přístrojovou desku
-
1120Pohled do interiéru otevřenými zadními dveřmi
-
1140Varianta s bowdenovým ovládáním s protipružinou a zachovalými obtisky.
-
1160
-
1180
-
1200
-
1220
-
1240
-
1260
-
1280
-
1300
-
1305Podvozkové uspořádání verze s bowdenovým ovládáním. Řazení rychlostí pevnou plastovou páčkou.
-
1310Detailní pohled na řadicí mechanismus s pevnou plastovou páčkou, kdy je nutno zasunout ozubená kola převodů a předlohy do sebe.
-
1320Podvozek verze s bowdenovým ovládáním.
-
1330Krabice od verze s bowdenovým ovládáním. Zajímavé jsou údaje o rychlosti a stoupavosti hračky na jednotlivé převodové stupně: ačkoliv má tato verze větší průměr kol, udávané hodnoty rychlosti jsou nižší než u verze se širokými pneumatikami a menším průměrem kol. Stoupavost je v tomto případě přirozeně nižší.
-
1340
-
1350
-
1360
-
1400Varianta s ovládáním rádiem. Foto z nabídky z portálu eBay (30 euro) uvedeno pro ilustraci, jak vypadala verze s rádiem, která se u nás asi moc nevyskytuje.
-
1420Verze s dálkovým ovládáním rádiem v provedení safari s mnoha doplňky. Foto z nabídky portálu eBay (51 euro) uvedeno pro ilustraci.
-
1440Barevně odlišná verze se servořízením. Foto z nabídky portálu eBay pro ilustraci.
-
1480Barevně odlišná verze se servořízením. Foto z nabídky portálu eBay pro ilustraci.
Česká Republika