Pragos auto s.r.o. - pragos,škoda,veterán,veteráni,veterány,auta,renovace

Domů
VETERÁNI ŠKODA
 

HRAČKY staré

Naše sbírka   Historie   Alfetta Spider   Amerika 2   Cadillac Eldorado   BMW-M1   BRM 180.   Citroen CX   Chaika   Chevrolet Corvette   Chevrolet Impala   Chevrolet Impala cabrio   De Tomaso Mangusta   Fairlady   Ferrari 312PB   Fiat 124 coupe   Fiat 126   Fiat 125p   Fiat 2300   Fiat Abarth 131 Raid   Fiat Ritmo   Ford Thunderbird Hardtop   Lamborghini Countach   Mercedes 250 gama   Mercedes 250   Mercedes 200   Mercedes Benz 250   Mercedes C111 ČR   Mercedes C111 PLR   Mercedes Benz 280GE Safari   Opel Aero GT 1   Opel Aero GT 2   Opel Rekord   Porsche Carrera 10   Porsche Carrera RS   Porsche 911 Carrera   Porsche 917   Porsche 928   Porsche 928 Rallye   Porsche závodní   Porsche Le Mans   Porsche GT   PUCH G6   Sand Buggy   Sportovní vůz CCCP   Sportovní vůz GT   Sportovní vůz (Marx)   Škoda 1200 sedan   Škoda 1200 užitková   Škoda 110R   Škoda 120LS   TAPO luxus   Tatra 603 ČR   Tatra 613   Tatra 603 NDR   Volha GAZ-21   Wartburg 353   F1 Racing   F1 Ford 007 Tyrrell   F1 Joustra   F1 Matra   F1 Tyrell P34   F1 Tyrell   F1 Lotus s dynamem   F1 Lotus bowden   Moto Skútr Čezeta   Moto sportovní   Moto Honda 750   Moto Honda policie 1   Moto Honda policie 2   Moto policie 1   Moto policie 2   Moto se sajdkárou   Moto sovětské   Škoda 1203 sanita   Mercedes 408 hasiči   Mercedes 408 Safari   Bus Karosa ŠD11   Bus Škoda RTO   Bus Neoplan   Bus Odra   Bus exot   Dumper   Náklaďák Liaz Š100   Náklaďák Renault   Náklaďák sklápěč   Náklaďák valník   Náklaďák žebřík   Tatra 137   Tatra 148 sklápěč   Tatra 805 pružin. poh.   Tatra 805 dálkové ovl.   Tatra 813 tahač   Podvalník k tahači   Praga S5T valník   Bagr+drapák+jeřáb   Bagr BLR   Buldozer Fiat BD20   Buldozer Jumbo   Buldozer MS 80   Buldozer NDR 1   Buldozer TapoSuper   Buldozer T530   Nakladač BLR   Nakladač Fiat BD20   Nakladač pásový   Elektrický pásový nakladač   Parní válec   Pásák Arktid   Pásák DT-54   Pásák KDN   Pásák KDN pružinový   Pásák Lucil   Pásák Mars nákladní   Pásák Mars jeřáb   Pásák nákladní BAM   Pásák nákladní Bison   Pásák Polar 2   Stavebnice jeřábů   Elektrický jeřáb   Stříkačka hasičská   Traktor Zetor   Traktor Zetor 25   Traktor Zetor Crystal   Vysokozdvih Desta   Vysokozdvih NDR   Vysokozdvih   Vysokozdvih 1   Vysokozdvih 2   Vysokozdvih Linde   Vysokozdvih Forklift   Dělo samohybné X-10.   Protiletadlový dvojkanón   Protiletadlový komplet   Sovětský tank   Tank T54, T55   Tank T54   Tank T54, T55 velký   Tank T62   Tank KV-85   Tank T206   Tank osvětlovací   Samohybný dvojkanón M75   Auto-kosmos MLR   Interkosmos 1   Interkosmos 2   Kosmos   Lunochod 1   Lunochod 2   Lunochod Lunnik   Pásák kosmický   Pásák kosmický na klíček   Raketonosič Jupiter   Člun Orava   Ponorka Delphin   Lanovka   Letadélko Sokol   Letadlo Turbolet L-410   Lokomotiva (Papoušek)   Pokladny   Pračky   Stirlingův motor   Šicí stroj DŠM-2   Šicí stroj Elektra   Šicí stroj Gabriela   Šicí stroj Mehanotehnika   Šicí stroj Michaela   Šicí stroj Regina   Televizory   Váhy   Ventilátorek   Pes Japan   Pes hnědý   Pes mini   Pes bílý 1   Pes bílý 2   OSTATNÍ   PAPÍROVÉ
 

PUCH G6. Výrobce ANKER Spielzeug Eisfeld, NĚMECKO (východní).
Převážně plast, délka 29,5 cm.

Vyráběno už po našem dětstvíUsmívající se v období 1985 až 1989 (i když vzhledem ke křehkosti detailů je to spíše hračka pro větší děti než je uváděných 6 let). Na krabici u bowdenové verze je uvedena cena 80,-, na krabici u verze se servořízením a širokými pneumatikami je pak nálepka 210,-. Zajímavá hračka, která se myslím soudruhům z NDR velmi povedla, a která se vyráběla ve třech verzích - dálkové ovládání pomocí bowdenu, pomocí servomotorku s kabelem a rádiem řízné (tedy rovněž pomocí servomotorku), která byla pojata jako vůz pro safari s mnoha doplňky. Servomotor řízení je s převodovkou řízení propojen miniaturní odstředivou spojkou(!), což umožňuje pohybovat řízením ručně s tím, že překonáváme jen třecí odpory převodů. Ovládací skříňky obsahují i houkačku (houká skříňka, ne auto). Její mimořádnost spočívá zejména v technickém řešení pohonu, kdy zadní hnaná náprava je vybavena skutečným diferenciálem, takže hračka snadno zatáčí, i když má poháněna obě zadní kola a dále obsahuje i skutečnou dvoustupňovou převodovku pro rychlost asi 30 m za minutu a 15 m za minutu s větší tažnou silou (+ 30 % stoupání) do terénu (na některých krabicích s verzí se servořízením je uváděno 40 m/min. nebo 20 m/min. + 40 % stoupání). Volba rychlosti však není na ovládací skříňce, ale přímo páčkou na spodní části vozu. Řazení rychlostí existuje rovněž ve dvou verzích: s kovovou páčkou s pružinovým napínačem, který umožňuje zvolit rychlost aniž by se ozubená kola do sebe správně zasunula (to se stane automaticky, až se motorek rozběhne a pružina je do sebe zatlačí), druhá varianta je jednodušší, kdy plastová masivní páčka musí skutečně zasunout ozubená kola do sebe, což mnohdy nemusí být podle nastavení kol možné. Proto je často třeba řadit za běhu motorku, aby se nastavila správná poloha ozubení. Která z variant je starší, lze jen spekulovat, ale propracovanější řazení rychlostí má zpravidla varianta se servomotorkem řízení. Hračka má otevíratelné přední nezasklené dveře s pružným dorazem (dveře jsou fixovány v krajních polohách), otevíratelné zadní dveře na kličku (bohužel velice často mají ulomené drobné panty - hraní většinou nevydrží) s nasazenou rezervou. Na některých fotografiích má hračka široké pneumatiky s menším průměrem (52 mm oproti 55 mm u užších pneumatik), materiál pneumatik v obou případech je asi lesklá guma (poněkud připomíná pružný plast), což je zřejmě příčinou horší adheze. Verze, které vlastníme (bowdenovou a se servomotorkem a kabelem), mají užší gumové pneumatiky, další exemplář, zcela kompletní, se servomotorkem řízení má širší pneumatiky a poněkud odlišný motorek s výměnnými ?uhlíky?. Celkem máme dvě verze s bowdenovým ovládáním a dvě verze s řízením pomocí servomotorku. Všechny jsou plně funkční. Četl jsem na aukru informaci, že výlisky podvozku obou verzí nejsou kompatibilní. Jediným rozdílem je však otvor pro páčku změny rychlosti, kdy jiný otvor má plastová páčka a jiný páčka kovová s pružinovým napínačem - liší se tvary zarážek. Proto obvykle není vhodné měnit na podvozku pohonnou jednotku. Předlohou hračky je Mercedes Benz G, který se rovněž vyráběl pod značkou Puch G v rakouské firmě Steyr-Puch (podílela se i na vývoji vozu, který původně inicioval íránský šáh pro svoji armádu). Vyrábí se od roku 1979 dodnes v různých variantách a verzích.

  • 10
     
     
    Obě verze zepředu

  • 20
     
     
    Verze se servořízením, ale s užšími pneumatikami.

  • 40
     
     
    Pohled z boku s obráceným ovladačem, kterému však chybí dolní kryt. Ztrátu krytu je možno přičíst, jako u většiny plastových hraček, titěrným plastovým úchytům.

  • 60
     
     

  • 80
     
     
    Zadní otevíratelné dveře s rezervou. tyto jsou z jiného exempláře, proto mají jinou barvu (pravděpodobně vliv slunečního záření je činil tmavšími). Chybí jim horní pant (věrné, ale choulostivé). Klika je funkční.

  • 100
     
     

  • 140
     
     
    Pohled do útrob. Pod dvoustupňovou převodovkou vyčnívá skříň funkčního diferenciálu. U předních kol je podélně uložena převodovka servořízení s odstředivou spojkou.

  • 160
     
     

  • 180
     
     
    Poloha předlohy převodovky pro pomalou jízdu do terénu - zelený pastorek - velké kolo předlohy, malé kolo předlohy - zelené mezikolo - diferenciál.

  • 200
     
     
    Poloha předlohy převodovky pro "rychlou" jízdu. Náhon z předlohy přes větší kolečko přímo na diferenciál (přes dlouhé mosazné mezikolo pod předlohou - je vidět na obrázku nastavení pro pomalou jízdu).

  • 220
     
     
    Detail kovového řadicího mechanismu. Je tvořen dvěma křidélky spojenými pružinou, tak lze zařadit rychlost, i když ozubená kola nemají ozubení tak, aby do sebe zapadlo. Rozevřená křidélka pak tahem pružinky zařadí, když jsou kola v příhodné poloze. Tento typ řazení pravděpodobně mívala jen verze se servořízením.

  • 240
     
     
    Modul servořízení, odstředivá spojka je vidět jen po demontáži.

  • 260
     
     
    Detail řadicí kovové páčky na spodní části podvozku. Mohutný kryt mezi koly skrývá diferenciál.

  • 300
     
     
    Kompletní hračka se servořízením a širokými pneumatikami. Má i krabici.

  • 320
     
     
    Patrná je i SPZ.

  • 340
     
     

  • 360
     
     

  • 380
     
     

  • 390
     
     
    I pohled zespodu dává vyniknout šíři pneumatik u této verze.

  • 400
     
     
    Otevíratelné zadní dveře s rezervou.

  • 440
     
     

  • 460
     
     
    Převodovka servořízení v poloze, kdy je vidět mezi motorkem a převody odstředivá spojka.

  • 500
     
     
    Krabice od verze se servořízením a širokými pneumatikami.

  • 520
     
     
    Na fotografiích na krabici je i u této verze patrné jednodušší provedení řazení převodů a užší pneumatiky. Údaje o rychlosti jsou vyšší, než u bowdenové verze, i když to postrádá logiku (menší průměr kol).

  • 540
     
     
    Zajímavá je nálepka s cenou 210.-. Pokud je to v korunách, tak tato verze byla výrazně dražší než verze s bowdenovým řízením, u níž je uváděna cena 80.- Kčs. To lze připisovat jednak složitosti servořízení, jednak složitosti ovladače s dvěma páčkami přepínačů polarity.

  • 560
     
     

  • 580
     
     

  • 1000
     
     
    Pohled nezasklenými předními dveřmi na místo řidiče

  • 1100
     
     
    Pohled na přístrojovou desku

  • 1120
     
     
    Pohled do interiéru otevřenými zadními dveřmi

  • 1140
     
     
    Varianta s bowdenovým ovládáním s protipružinou a zachovalými obtisky.

  • 1160
     
     

  • 1180
     
     

  • 1200
     
     

  • 1220
     
     

  • 1240
     
     

  • 1260
     
     

  • 1280
     
     

  • 1300
     
     

  • 1305
     
     
    Podvozkové uspořádání verze s bowdenovým ovládáním. Řazení rychlostí pevnou plastovou páčkou.

  • 1310
     
     
    Detailní pohled na řadicí mechanismus s pevnou plastovou páčkou, kdy je nutno zasunout ozubená kola převodů a předlohy do sebe.

  • 1320
     
     
    Podvozek verze s bowdenovým ovládáním.

  • 1330
     
     
    Krabice od verze s bowdenovým ovládáním. Zajímavé jsou údaje o rychlosti a stoupavosti hračky na jednotlivé převodové stupně: ačkoliv má tato verze větší průměr kol, udávané hodnoty rychlosti jsou nižší než u verze se širokými pneumatikami a menším průměrem kol. Stoupavost je v tomto případě přirozeně nižší.

  • 1340
     
     

  • 1350
     
     

  • 1360
     
     

  • 1400
     
     
    Varianta s ovládáním rádiem. Foto z nabídky z portálu eBay (30 euro) uvedeno pro ilustraci, jak vypadala verze s rádiem, která se u nás asi moc nevyskytuje.

  • 1420
     
     
    Verze s dálkovým ovládáním rádiem v provedení safari s mnoha doplňky. Foto z nabídky portálu eBay (51 euro) uvedeno pro ilustraci.

  • 1440
     
     
    Barevně odlišná verze se servořízením. Foto z nabídky portálu eBay pro ilustraci.

  • 1480
     
     
    Barevně odlišná verze se servořízením. Foto z nabídky portálu eBay pro ilustraci.

PRAGOS
Na Strži 35
Praha 4 - 14000
Česká Republika
Návštěvy prosíme po email přípravě!