HRAČKY staré
F1 LOTUS s dynamem. Výrobce SCHUCO , DBGM, NĚMECKO (západní).
Kov, plast, délka 22cm.
Zajímavá hračka s elektrickým pohonem napájeným z dynama umístěného v rukojeti ovladače. V principu se jedná o podobnou filosofii jako pohon autíček pomocí ocelové spirály, která se otáčí kličkou. Rozdíl je pouze v tom, že zde není přenos síly mechanický, ale elektrický. Vzpomínám, že jako dítěti se mi do rukou dostala tehdy neznámá svítilna na ruční pohon, kde se energie pro žárovku vyráběla v alternátoru pomocí převodů s volnoběžkou od páčky, která se v ruce stlačovala. Tehdy mne napadlo tuto elektrickou energii využít k pohonu mnou sestrojovaných autíček s elektromotorkem. Ale nefungovalo to. Tehdy jsem totiž ještě nevěděl, že ve svítilně je alternátor (magnet rotující v cívce) a ne dynamo s komutátorem. Žárovičce ve svítilně totiž bylo úplně jedno jestli jejím vláknem protéká střídavý proud, ale motorek vyžadoval stejnosměrný proud, který ze svítilny nebyl k dispozici (stačilo by proud usměrnit, ale jízda by byla jen jedním směrem, pokud bychom nepoužili obvyklý přepínač polarity zdroje).
Velice nás potěšilo, že jsme získali tuto hračku, i jako nostalgickou vzpomínku na technické nápady mého dětství.
Podstatou pohonu je tedy zdroj stejnosměrného napětí, jehož polaritu určuje směr otáčení kličkou (tedy dynamo). Pomocí kablíku, který je možno odpojit, se napětí dostává k motorku, a tak jak rychle točíme kličkou, tak rychle jedeme. Pravdou je, že elektrický přenos energie je poněkud "měkký" ve srovnánmí s mechanickým pohonem ocelovou spirálou (viz Cadillac Eldorado), ale je to nádhera.
Zvláštní kapitolou je směrování pohybu této hračky (záměrně se vyhýbám pojmu řízení). Jelikož dvoužilovým kablíkem od dyname nelze sdělovat povely k tomu, kam má auto jet, je využito principu směrování, které se používalo u jednoduchých hraček s ovládáním rádiem, kde byl přenášen pouze povel k pohybu vpřed nebno vzad.
Směrování pohybu je řešeno automaticky tak, že při jízdě vpřed jede auto vždy rovně, protože tuhá přední náprava se sice může vychylovat kolem excentricky umístěného svislého čepu, který je umístěn blízko - z pohledu řidiče - pravého kola v kapotě, ale při jízdě vpřed není nápravě dovoleno výřezem být v jiné poloze než kolmo na směr jízdy, zatímco při pohybu vzad je umožněno díky výřezu u levého kola, aby se přední náprava kolem excentrického čepu vychýlila, a tak auto při couvání zatočilo. Tímto postupem se tedy daří při couvání auto nasměrovat tam, kam pak může při jízdě vpřed jet přímo. Je to samozřejmě velmi omezující, s pocitem řízení auta to má pramálo společného, ale na druhou stranu se tak velice jednoduše vyřešilo, aby auto nejezdilo jen směrem, kterým jsme ho položili na zem.
U mechanického pohonu spirálou se využívá k řízení struna, která prochází vnitřkem spirály.
Česká Republika