ŠKODA Spartak
PROTOTYP Spartak s delším víkem kufru :
Název Spartak se mezi našimi motoristy začal používat pro typ 440 a vžil se natolik, že dnes málokdo tuší, že byl původně určen zcela jinému vozu. Když skončila výroba vozu ŠKODA 1102, chyběl našemu automobilovému průmyslu typ, schopný stát se základem motorizace republiky. Vůz ŠKODA 1200 charakter lidobého automobilu neměl a hodil se spíše jako služební vozidlo různých organizací.
Ptoto dostal vývoj AZNP v roce 1953 za úkol postavit malý osobní automobil pro širší vrstvy obyvatelstva, schopný současně reprezentovat naši techniku na zahraničních trzích. Základním požadavkem byla jednoduchá výroba, prostornost vozu, dobré jízdní vlastnosti a nízké výrobní i provozní náklady. K tomu přistupovaly požadavky technologické, sledující možnost zahájení výroba v co nejkratší době. Nový projekt proto předpokládal využítí dílů starších typů 1102 a 1200, pro které existovalo výrobní zařízení i dostatek zkušeností. To mělo usnadnit i zlevnit náběh výroby. V jiných popdmínkách se tak opakovala situace, která o 15 let dřive přivedla na svět malý Popular 995, zvaný Liduška, a která se měla do jisté míry opakovat ještě jednou, o mnoho let později, kdy se místo očekávaného nového vozu s pohonem předních kol objevily typy 105 a 120. První prototyp projel bránou závodu 19.12.1953. Byla tak ukončena, či spíše odložena, řada úvah o koncepci příštího vozidla, která vyústila v předběžné práce na prototypech zajímavě vypadajících, ale nepraktických vozidel s bezkapotovou karoserií a motorem vzadu. Prototyp nového vozu poháněl známý čtyřválec, jehož počátky objevíme již u provních Populárů a který se, v téměř stejné podobě jako roku 1953, uplatnil již v sériově vyráběném Populáru s rozvodem OHV, tedy v roce 1937. pro nové použití dostal pouze vyšší kompresní poměr 6,87:1 a některé drobné úpravy. Také karosérie nového vozu prošla delším vývojem. Jeden z prototypů vidíme i na snímcích. Od pozdější konečné verze se lišil oblejší přídí i zádí, oblejšími blatníky, zcela jinou maskou a víkem zavazadlového prostoru zasahujícímu a ž k zadnímu nárazníku. Toto řešení, připomínající vozy ŠKODA 1200 a 1201, mělo řadu výhod, především v okamžiku, kdy majitel potřeboval přepravit dlouhé neskladné předměty, u sériových vozů se však neobjevilo. Převodová skříň, páteřový rám, nápravy a další části automobilu navazovaly svou konstrukcí na typy přechozí.
Prototypovou sérii dokončila továrna v dubnu 1954 a 1.5.1954 představila veřejnosti již dnes známou podobu Spartaka....
-
10
-
15
-
20
-
30
-
40Zcela jiná přístrojová deska.
-
50
-
55Kryt kufru se známými prolisy, ale prakticky protažený až k nárazníku, jiný znak na kapotě, jiné osvětlení SPZ, zámek zvenčí, dvě kličky na otevírání, jiná jednotlivá světla...
-
60
-
90Sice jiné SPZ "ZKOUŠKA ZB-93-41" ale má stejné znaky. Toto pozdější SPZ není však na stejné voze (jak na první pohled vypadá). Např. jak upozornil p. Kocián tento vůz má jiné provedení oddělení dílů maska-blatník. U předchozích se maska dělí rovně pod lampami.
-
100Model...
-
100Nos na kapotě jiný než z řady 1200
a nápis SPARTAK.
-
100Model 40-50cm
-
150
-
200
-
201
-
205
-
210
-
250
Česká Republika